بررسی سه عامل افول قیمت طلا

۷فروردین ۱۳،

بینا- در دو روز اخیر قیمت طلا در واکنش به سه عامل کاهش یافته است. قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال جاری میلادی حدود ۵ درصد کاهش یافته‌اند و بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری و تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال جاری را کاهش داده‌اند.
سهم رشد ارزش دلار، کند شدن رشد تقاضا برای طلا در چین و اطمینان نسبی از رفع بحران مالی در قبرس سه عامل کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر می باشند.
این هفته حصول توافق بر سر کمک مالی به قبرس سبب شد از شدت نگرانی‌ها در باره بحران مالی دولت این کشور کاسته شود. البته زیان به سپرده‌گذاران و احتمال اینکه نحوه اعطاء کمک مالی به قبرس به الگویی برای کمک به دیگر کشورهای دچار مشکل مالی منطقه یورو تبدیل شود از ارزش یورو کاسته است.
افول قیمت طلا در چین نشان می‌دهد از تقاضا برای فلز زرد در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاسته شده است. در حال حاضر قیمت طلا در پایین ترین میزان طی یک هفته اخیر قرار دارد.
حل بحران قبرس بر ریسک پذیری سرمایه‌گذاران افزوده و سبب شده شاخص‌های مالی امروز افزایش یابند. البته روز قبل ابهام در باره وضعیت مالی دولت قبرس به کاهش شاخص‌های مالی در اروپا و آمریکا منجر شده بود.
نکته مهم تداوم روند بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا و رشد بالاتر اقتصاد جهان در سال جاری است که از جذابیت طلا به عنوان حوزه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری کاسته است.
قیمت طلا در سپتامبر سال ۲۰۱۱ به ۱۹۲۰ دلار یعنی بالاترین میزان رسید. در آن زمان شدت یاقتن بحران مالی در منطقه یورو سبب هجوم سرمایه‌گذاران به سمت طلا شد. در دوازده سال اخیر قیمت طلا هر سال افزایش یافته است و در سه سال قبل عامل اصلی رشد قیمت‌ها بحران مالی در اروپا بوده است.
حال که به نظر می‌رسد بحران مالی در اروپا کنترل شده و انتظارات تورمی کاهش یافته است تحلیلگران به این نتیجه رسیده‌اند که امسال قیمت طلا رشد خاصی نخواهد داشت.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.