بررسی شانس‌ صعود ایران iبه جام جهانی/ کار از اما و اگر هم گذشته!

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیم ملی فوتبال ایران در حالی برابر ازبکستان شکست خورد که برای صعود iبه جام جهانی باید در کنار شکست دادن حریفان، منتظر ناکامی ازبکستان و حتی کره‌جنوبی برابر رقیبان باشد تا فرصت صعود مستقیم iبه جام جهانی را کسب کند.

به گزارش انتخاب، هفته اول از دور برگشت مرحله چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل در قاره آسیا در گروه Aچهارشنبه با شکست خانگی ایران برابر ازبکستان و پیروزی قطر مقابل لبنان iبه پایان رسید تا با توجه iبه این نتیجه شرایط صعود تیم ملی کشورمان iبه جام جهانی بار دیگر iبه اما و اگر کشیده شود.

در شرایطی که پیش از بازی‌های چهارشنبه علاقمندان iبه فوتبال کشورمان این امیدواری را داشتند، تیم ایران با پیروزی برابر ازبکستان و اختلاف ۵ امتیازی با تیم‌ سوم جدول، iبه جام جهانی نزدیک‌تر شود، حال باید چشم iبه ساق‌های حریفان بدوزند که در مسابقات بعدی نتیجهی iبه نفع تیم ایران را کسب کرده تا شاهد ناکامی دوباره فوتبال کشورمان در رسیدن iبه جام جهانی نباشیم.

جدول رده‌بندی گروه‌ A پس از پایان هفته اول از دور برگشت مرحله چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ iبه شرح زیر است:

جدول رده بندی گروه A:

تیم بازی برد تساوی باخت گل‌زده گل‌خورده تفاضل امتیاز
۱- ازبکستان ۵ ۲ ۲ ۱ ۵ ۴ ۱+ ۸
۲- کره‌جنوبی ۴ ۲ ۱ ۱ ۹ ۴ ۵+ ۷
۳- ایران ۵ ۲ ۱ ۲ ۲ ۲ ۷
۴- قطر ۵ ۲ ۱ ۲ ۳ ۵ ۲- ۷
۵- لبنان ۵ ۱ ۱ ۳ ۲ ۶ ۴- ۴

با توجه iبه نتیجه بدست آمده، در حال حاضر شانس تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان برای صعود مستقیم از گروه A iبه جام جهانی بیشتر شده و تیم‌های ایران، قطر و لبنان باید برای رسیدن iبه پلی‌آف بجنگند. در مطلب زیر iبه بررسی شرایط تیم‌های این گروه برای صعود iبه جام جهانی می‌پردازیم، شرایطی که با یک اشتباه می‌تواند هر کدام از تیم‌های مدعی را از جام جهانی دور و یا تیم‌های بدون شانس را جهانی کند.

احتمال صعود کره‌جنوبی:
کره‌جنوبی در این هفته استراحت داشت اما نتیجهی در این روز رقم خورد که iبه سود این تیم نبود. برتری ایران و تساوی قطر و لبنان شرایط iبهتری را برای این تیم رقم می‌زد اما آنها که ساختار و فوتبالی حرفه‌ای دارند، قطعا iبه این مسائل توجهی ندارند. کره‌ای در ۴ بازی پایانی، در ۳ مسابقه میزبان می باشند و یکبار iبه لبنان مسافرت خواهند کرد که این مسئله شانس آنها را برای صعود مستقیم iبه جام جهانی iبه مراتب بیشتر می‌کند.

کره‌جنوبی ابتدا در خانه میزبان قطر است و روی کاغذ باید این تیم مطرح آسیای شرقی را برنده آن رقابت دانست. اگر شگفتی خاصی در آن بازی رقم نخورد، کره در پایان ۵ بازی خود با ۱۰ امتیاز، جایگاه iبهتری نسبت iبه ازبکستان و ایران خواهد داشت. آنها در بازی بعد iبه لبنان می‌روند و تساوی در آن بازی، می‌تواند نتیجه خوبی باشد، هر چند رسیدن iبه پیروزی آن را با ۱۳ امتیاز iبه یک قدمی جام جهانی می‌رساند.

دیدارهای پایانی‌ کره‌جنوبی در این مرحله در خانه برگزار می‌شود. آنها اگر برابر لبنان و قطر موفق ظاهر شده باشند، ابتدا میزبان ازبکستان و سپس iبه مصاف ایران می‌روند و می‌تواند با پیروزی در یکی از این دو دیدار، صعودشان iبه جام جهانی را قطعی کند. اما اگر آنها برابر قطر و لبنان نتیجه دلخواه را کسب نکرده باشند، باید در این دو بازی پیروز شوند تا پس از سال‌ها، تلخ حضور نداشتن در جام جهانی را تجربه نکنند.

احتمال صعود ازبکستان:
کسب ۳ امتیاز در ورزشگاه آزادی شانس ازبکستان برای جهانی شدن را بیشتر از ایران کرد، این یک واقعیت تلخ برای فوتبال ماست. ازبک‌ها در بازی بعدی در خانه میزبان لبنان می باشند و پیروزی در آن بازی، آنها را iبه جام جهانی نزدیک‌تر می‌کند. آنها پس از استراحت در هفته هشتم، در سئول iبه مصاف کره‌جنوبی می‌روند و در بازی پایانی در خانه میزبان قطر می باشند.

پیروزی در دو بازی خانگی مقابل لبنان و قطر، برای تیم آماده ازبکستان دور از دسترس نیست و حتی این احتمال وجود دارد آنها در سئول هم امتیاز بگیرند. با توجه iبه این مسائل، شانس صعود این تیم iبه جام جهانی بسیار است، مگر آنها در خانه مقابل لبنان یا قطر امتیاز از دست بدهند تا شانس دیگر تیم‌ها از جمله ایران برای صعود iبه جام جهانی بیشتر شود.

احتمال صعود ایران:
بزرگترین فرصت برای صعود مستقیم ایران iبه جام جهانی، با شکست برابر ازبکستان از دست رفت. تیم ایران که در بازی بعدی این مرحله استراحت دارد، در هفته چهارم در حالی میزبان قطر است که مسابقه بسیار سختی خواهد بود.

قطری‌ها در صورت شکست برابر کره‌جنوبی در هفته هفتم، برای از دست ندادن شانس صعود iبه جام جهانی حتی از دیدار پلی‌آف از همه مسائل داخلی و خارج برای گرفتن ۳ امتیاز از ایران iبه میدان می‌آیند. ضمن اینکه کسب امتیاز در سئول هم انگیزه آنها را برای موفقیت خانگی برابر ایران افزایش می‌دهد، iبه همین سبب تیم ملی کشورمان برای حذف نشدن، iبه ۳ امتیاز آن مسابقه نیاز دارد.

در بازی بعدی، ایران در تهران میزبان لبنان است و باید امیدوار باشد تا هفته نهم، قطر در دو بازی خود امتیازی نگیرد، ازبکستان هم برابر لبنان iبه تساوی برسد تا شاگردان کی‌روش با شکست دادن لبنان، شانس صعود خود iبه جام جهانی و کاهش اختلاف خود با کره‌جنوبی و ازبکستان را کاهش دهند.

در صورتی که همه چیز iبه سود تیم ملی ایران باشد، باز هم بازی آخر در کره‌جنوبی، دیدار مرگ و زندگی خواهد بود. ایران که حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را در ۱۰ دقیقه پایانی بازی با کره‌ در سئول از دست داد، امیدوار است این بار شرایط iبه نحوی رقم بخورد که از آن کشور iبه جام جهانی راه یابد.

احتمال صعود قطر:
روزهای سخت قطر با پیروزی برابر لبنان و شکست ایران برابر ازبکستان iبه پایان رسید و حالا میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ امیدوار شده است iبه جام جهانی صعود کند. شاید گرفتن امتیاز در کره سخت باشد اما آنها iبه فکر شکست دادن ایران در خانه می باشند. در صورت کسب ۴ امتیاز و یا بیشتر در این بازی‌ها آنها شانس صعود iبه جام جهانی بصورت مستقیم یا صعود iبه پلی‌آف را بدست می‌آورند.

قطری‌ها باید در این دو بازی تکلیف خود را مشخص کنند زیرا آخرین دیدارشان در این گروه بازی با ازبکستان در تاشکند است که اگر کار صعودشان iبه آن دیدار بکشد، کار سختی پیش رو خواهند داشت.

احتمال صعود لبنان:
کمترین شانس برای صعود iبه جام جهانی مربوط iبه لبنان است. آنها در سه بازی آینده خود باید ابتدا در ازبکستان iبه میدان بروند، سپس در خانه iبه مصاف کره‌جنوبی می‌روند و در بازی پایانی در تهران با ایران بازی می‌کنند. آنها شاید شانس کمی برای صعود داشته باشند اما می‌توانند تیم‌های صعود کننده از این گروه iبه جام جهانی را تغییر دهند.

گرفتن امتیاز در تاشکند، شانس ایران را برای جهانی شده بیشتر می‌کند. ناکام کردن کره‌جنوبی در خانه ایران و ازبکستان را امیدوارتر می‌کند و بردن ایران در تهران، ازبکستان را می‌تواند برای اولین بار iبه جام جهانی بفرستد.

حریف پلی‌آف آسیا:
هرچند استرالیا تا iبه امروز عملکرد خوبی در گروه B مرحله مقدماتی جام جهانی نداشته است، اما پس از ژاپن این تیم با برگزاری ۳ دیدار خانگی از ۴ بازی آینده، از شانس بالایی برای صعود مستقیم iبه جام جهانی برخوردار است. در این شرایط باید گفت از بین عراق، اردن و عمان، تیم سوم گروه B برای حضور در دیدار پلی‌آف مشخص می‌شوند.

پلی‌آفی آسیا – آمریکای جنوبی:
در قاره آمریکای جنوبی،  آرژانتین صدرنشین است و اکوادور و کلمبیا این تیم را تعیقیب می‌کنند. ونزوئلا، اروگوئه و شیلی با ۱۲ امتیاز رده‌های چهارم تا ششم را iبه خود اختصاص داده و فاصله بسیاری با دیگر تیم‌های حاضر در این گروه یعنی تیم‌های بولیوی، پرو و پاراگوئه گرفته‌اند. iبه نظر می‌رسد یکی از تیم‌های ونزوئلا، اروگوئه و شیلی iبه عنوان تیم پنجم راهی مرحله پلی‌آف آسیا و آمریکای جنوبی شود و برای رسیدن iبه جام جهانی برزیل ۲۰۲۴ از تنها شانس باقی‌مانده استفاده کند.

برنامه‌ دیدارهای پایانی از مرحله چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۱۲ برزیل در گروه A قاره آسیا iبه شرح زیر است:

هفته هفتم: سه‌شنبه – ۰۶/۰۱/۹۲
* کره‌جنوبی – قطر
* ازبکستان – لبنان

هفته هشتم: سه‌شنبه – ۱۴/۰۳/۹۲
* لبنان – کره‌جنوبی
* قطر – ایران

هفته نهم: سه‌شنبه – ۲۱/۰۳/۹۲
* ایران – لبنان
* کره‌جنوبی – ازبکستان

هفته دهم: سه‌شنبه – ۲۸/۰۳/۹۲
* ازبکستان – قطر
* کره‌جنوبی – ایران

بازی رفت مرحله پلی‌آف آسیا: سه‌شنبه ۱۹/۰۶/۹۲
* تیم سوم گروه‌‌ A – تیم سوم گروه B(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

بازی برگشت مرحله پلی‌آف آسیا: سه‌شنبه ۲۳/۰۶/۹۲
* تیم سوم گروه‌‌ A – تیم سوم گروه B(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

بازی رفت مرحله پلی‌آف آسیا – آمریکای جنوبی: سه‌شنبه۲۵/۰۸/۹۲
* تیم برنده پلی‌آف آسیا – تیم پنجم آمریکای جنوبی(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

 بازی برگشت مرحله پلی‌آف آسیا – آمریکای جنوبی: سه‌شنبه ۲۹/۰۸/۹۲
* تیم برنده پلی‌آف آسیا – تیم پنجم آمریکای جنوبی(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

منبع: مهر


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.