بررسی “قیمت بنزین” قبل و بعد از اجرای “هدفمندسازی یارانه ها”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قیمت گذاری حامل های انرژی از جمله بنزین براساس فوب خلیج فارس و نیز میزان عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزایش قیمت بنزین در کشور همزمان با اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه ها کلید خورد به طوری که قیمت بنزین  سهمیه ای و آزاد قبل ازهدفمندسازی یارانه ها ۱۰۰ تومان بیشتر نبود.

  قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت هر لیتر گازوییل ۱۶٫۵ تومان بود اما با اجرای این قانون از ابتدای دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت هر لیتر گازوییل سهمیه‌ای ۱۵۰ تومان و گازوییل غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳۵۰ تومان تعیین شد. همچنین هر لیتر از این فرآورده برای استفاده در بخش کشاورزی، صنعت، شیلات ۱۵۰ تومان عرضه می‌شود.

بعد از بررسیهای به عمل آمده مسولان کشور به این نتیجه رسیدند که قیمت هر لیتر بنزین از قیمت یک بطری آب معدنی کمتر است و تصمیم گرفتند که با اجرای هدفمندسازی یارانه ها  قیمت بنزین به نرخ واقعی در کشور اعمال شود.

نکته جالب توجه این است که اصول قیمت گذاری در دنیا براساس سه شاخص اجرا می گردد. اول اینکه برای قیمت حاملهای انرژی قیمت براساس فوب خلیج فارس به قیمت داخلی حاملای انرژی باشد. دوم اینکه میزان عرضه و تقاضای داخلی برای این محصول استراتژک  فراوان باشد جرا که از نظر کمی و کیفی بسیار مهم است.

سومین نکته حائز اهمیت قیمت بنزین و سی ان جی متناسب با حامل های انرژی است.

بنابراین قیمت بنزین در فاز اول  از ۱۰۰تومان به ۴۰۰ تومان افزایش یافت و این میزان قیمت به مدت ۳ سال و نیم در کشور اجرایی می گردد و این  درحالی که همزمان با مطرح شدن زمزمه‌های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همواره تعیین تکلیف قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان دو حامل انرژی مهم در کانون توجه افکار عمومی قرار داشته است، تاکنون گمانه‌زنی های متعددی دربارهٔ قیمت تازه این حامل‌ها مطرح شده که سناریوی قطعی دولت از قیمت‌های مذکور حکایت دارد.

افزایش قیمت سوخت در شرایطی صورت می‌گیرد که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از بخش‌هایی مانند کشاورزی، صنایع و حمل‌ونقل سهمیه حمایتی تعریف شده است.
بلاخره پس از کش و قوس های فراوان انتظارها به پایان رسید قیمت تازه بنزین و سی ان جی امشب اعلام می گردد.

در فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین سهمیه ای از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان به هزار تومان  همچنین  قیمت سی ان جی از ۳۱۰ تومان به ۴۵۰ تومان افزایش می یابد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.