بررسی مشخصات اصلی سخت افزاری iPhone 5، محصول جنجال برانگیز اپل

بله، بالاخره زمان رونمایی رسمی نسل جدید iPhoneها فرا رسید و اپل مشخصات دقیق گوشی جدید را منتشر کرد. مشخصات لو رفته چندان جالب و هیجان انگیز نبود و به همین علت اخبار زیادی در مورد این گوشی منتشر نکردیم. رقبای بزرگی در بازار گوشی‌ها وجود دارد و به زودی کاربران به مقایسه‌ی تخصصی گوشی‌ها می‌پردازند. اما در اولین نگاه سراغ سرعت پردازش گوشی می‌رویم.

نسل جدید از پردازنده‌ی A6 استفاده می‌کند. این پردازنده از دو هسته‌ی ARM Cortex-A15 برای پردازش استفاده می‌کند و سرعت پردازش آن نسبت به نسل قبل دو برابر است. پردازنده‌ی گرافیکی هم همین طور است. در واقع SoCهایی با قدرت پردازشی مشابه در بازار موجود است و در این بخش نکته‌ی جالبی وجود ندارد.

در مقایسه با نسل قبل، سرعت اجرای برنامه‌ها ۲٫۱ برابر، سرعت ذخیره کردن تصاویر و عکاسی ۴۰ درصد بیشتر، سرعت بارگذاری نرم‌افزارهایی مالتی مدیا به همراه فایل‌های صوتی ۱٫۹ برابر شده است. حالا می‌توان عکس‌های پانورامای بزرگی تا ۲۸ مگاپیکسل گرفت و البته رزولوشن حسگر دوربین ۸ مگاپیکسل است.

اما مصرف باتری، A6 حدوداً ۲۲ درصد کوچک‌تر از A5 است و در نتیجه مصرف انرژی آن کمتر است. احتمالاً ساخت آن توسط رقیب قدرتمند اپل، سامسونگ صورت گرفته و ۳۲ نانومتری است.

صفحه نمایش از نظر اپل بهترین دقت لمسی را دارد و کیفیت رنگ بیشتر شده است. چگالی پیکسل ۳۲۶ پیکسل بر اینچ است که در میان محصولات موجود بیشترین است. بدنه ی گوشی نیز همان طور که قبلا در اخبار گفته شده بود، آلومینیومی است و طراحی زیبایی دارد.

چیپ وایرلس حالا با دو فرکانس ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند و سرعت بالایی دارد. اتصال اینترنتی LTE یا نسل چهارم نیز همان‌طور که انتضار می‌رفت در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است، یادتان هست که سامسونگ تهدید کرده که در صورت استفاده از LTE در نسل بعدی iPhone از اپل به علت نقض قوانین حق اختراع شکایت می‌کند! پس باید منتظر درگیری مجدد این دو کمپانی باشیم!

وزن گوشی ۱۱۲ گرم است که نسبت به گوشی‌های رده اول مثل Galaxy S III حدود ۲۰ گرم سبک‌تر است. اما ادعیا عجیب اپل در مورد باریک‌ترین گوشی جهان! این گوشی ۷٫۶ ضخامت دارد که نسبت برخی مدل‌های موجود. مثل سه مدل گوشی موتورولا، کمی ضخیم‌تر است.

در این گوشی سه میکروفون به کار رفته است. به کمک این سه میکروفون نویز کمتر می‌شود. کیفیت صدا بهینه شده و البته بلندگوها و ایرفون ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

همین چند روز پیش بود که سامسونگ مراسمی برای ساخت کارخانه‌ی جدیدش در چین برای تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری برگزار کرده و این در حالی است که به دلیل اختلاف این دو کمپانی، اپل می‌خواهد از محصولات سامسونگ استفاده نکند.

قیمت مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی iPhone 5 199، ۲۹۹ و ۳۹۹ دلار است و در مقابل قیمت iPhone 4S به ۹۹ دلار کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت می توان گفت که محصول اپل علی رغم تبلیغات گسترده و جنجالی اش یک محصول رده اول بازار است و نمیتوان آن را به عنوان انقلابی در صنعت گوشی های هوشمند قلمداد کرد.

مطالب مرتبط

  • چرا آیفون ۵ هیجان ندارد؟
  • کلیپ طراحی Galaxy S III و نتیجه‌ی نهایی دادگاه اپل و سامسونگ در کره و آمریکا
  • رکورد شکنی اپل با پیش بینی فروش ۲۰ میلیون iPad در ربع سوم سال ۲۰۱۲
  • ۵ باگ بزرگی که تاکنون گریبان‌گیر سیستم عامل های اپل، Mac و iOS شده است
  • تبلت جدید اپل در چین تولید و در برزیل اسمبل می شود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.