بررسی نقوش تزیینی مسجد جامع قروه در «طرح و نقش»

۰۸اردیبهشت،

کتاب «طرح و نقش» عنوان اثری است از اسدالله اجاقلو که با نگاهی به نقوش تزیینی مسجد جامع قروه استان زنجان به تحریر درآمده، همزمان در نمایشگاه کتاب تهران توسط انتشار یافتنات سوره مهر عرضه خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، اجاقلو در تشریح شکل گیری و محتوای کتاب گفت: جرقه تحقیق و تالیف این کتاب توسط دکتر خزایی؛ استاد دانشگاهی بنده زده شد که در آن به بررسی تزیینات معماری مسجد مذکور پرداخته شده است.

وی ادامه داد: از آن جایی که آثار و کتب کمی در حوزه تزیینات معماری اسلامی وجود داشته است برای پر کردن این خلا تصمیم به نگارش این کتاب گرفتم.

وی همچنین فصول کتاب را توضیح داده ، اظهار داشت: کتاب دارای دو فصل است؛ قسمت اول آن به موقعیت جغرافیایی مسجد اختصاص داشته وفصل دوم به مطالعه و بررسی (دیداری)نقوش و آرایه های تزیینی این بنای مقدس اختصاص دارد.

اجاقلو به موقعیت تاریخی مسجد جامع قروه اشاره کرد و گفت: یکی از دوران های درخشان هنر در ایران متعلق به دوران سلجوقی است که این مسجد از نظر معماری، به آن دوران منتسب می گردد.

وی ادامه داد: این مسجد از تلفیق حیاط چهار ایوانى و تالار مربع گنبددار (چهار طاقى)، به بوجود آمده است به گونه اى که حیاط مرکزى و چهار ایوان اطراف آن به گونه ای معمارى مذهبى ایران در آن دوران را معرفی می کند.

کتاب «طرح و نقش» قرار است توسط انتشار یافتنات سوره مهر در نمایشگاه کتاب در قطع رقعی و در شمارگان ۱۱۰۰جلد منتشر شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. عزیزی:

    لطفا نحوه ی تهیه ی کتاب را شرح دهید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.