بررسی چالش​های روزنامه سعید حجاریان با نظام

به گزارش خبرآنلاین، «زنجیره‌ای‌ها: (چالش‌های روزنامه‌ صبح امروز با ارزش‌های انقلاب اسلامی)» نوشته مهدی حق‌بین از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب ۷۰۰صفحه ای که ۱۰هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد تورقی در برگ های روزنامه پرفروش اصلاح طلبان دارد.

ناشر درباره کتاب نوشته است: «پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و برگزیده‌شدن سیدمحمد خاتمی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، جریان خاص فکری و سیاسی در ایران در رأس قدرت اجرایی قرار گرفت. این فرآیند با تجمع نیروهای فکری و سیاسی که خود را «اصلاح‌طلب» نامید، اجرایی شد. پروژه توسعه سیاسی نتیجه‌ طبیعی حلقه‌های کیان، آیین و مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری بود. این پروژه زمانی به‌وقوع‌پیوست که جریان تکنوکرات حاکم تنها در اندیشه‌ سازندگی بود و از تقویت آرمان‌های انقلاب اسلامی کاملاً غفلت ورزیده بود.

با عبور از انتخابات، تثبیت حاکمیت برای «اصلاح‌طلبان» به مراتب پراهمیت‌ترین موضوع تلقی می‌شد. ابزار رسانه در دوران انقلابِ اطلاعات و اطلاع‌رسانی جایگاه خاص خود را داشت، از این‌رو روزنامه‌های زنجیره‌ای متولد شدند. صبح امروز یکی از نشریات پرفروش بیانگر احساسات و عمق فکری اندیشه‌ جریان دوم خرداد در ایران بود.

این روزنامه با پرداختن به مباحث اصلی، جریان دگراندیشی، اصول و موازین اصیل انقلاب اسلامی را به چالش کشانید. با رسانه‌ای‌کردن واژه‌هایی چون: جامعه‌ مدنی، پلورالیسم، سکولاریسم، فمینیسم و… درصدد فرهنگ‌سازی متناسب با اندیشه‌ سیاسی جریان دوم خرداد برآمدند. جریان فکری استحاله‌طلب با تقلیل مفهومی و معنایی برخی واژگان و صرفاً با پوشش‌های ظریف اسلامی تلاش می‌کرد تا روند غرب‌پذیری را بدون شکل‌گیری معارضین واقعی و اصیل دنبال نماید. در عین حال اگر دلسوزان انقلاب اسلامی با بنیان‌هایِ فکریِ اصیل انقلاب اسلامی در مقام پاسخگویی به شبهات روزنامه‌ اصلاح‌طلب برمی‌آمدند با هجمه‌ا‌ی سنگین و ترور شخصیت از سوی آنها روبه‌رو می‌شدند.»
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.