بررسی گزارش آمانو در نشست فوق العاده شورای حکام / بودجه آژانس اجرای توافقنامه ژنو را تامین نمی‌کند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد:

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از ارائه گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داد.

“رضا نجفی” در گفتگو با خبرنگار سازمان صدا و سیما در وین گفت: بر اساس توافقی که شده قرار است از ۲۰ ژانویه دو طرف، اقداماتشان را با هم شروع کنند. به همین ترتیب هم کشورهای عضو گروه ۵+۱ اقداماتی که باید در خصوص رفع برخی از تحریم‌ها انجام دهند در همان روز آغاز خواهند کرد.

نجفی افزود: فضای فعلی فضای مثبتی است و به نظر می‌آید دو طرف آمادگی دارند تعهداتی که طبق توافق ژنو انجام دادند را انجام دهند و این می‌تواند آغازی باشد برای رفع کامل تحریم‌های ناروایی که علیه ملت ایران وضع شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: پیرو نامه مشترکی که از طرف سفرای گروه کشورهای ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران به آژانس ارائه شد یوکیا آمانو مدیر کل آژانس قرار است گزارشی در خصوص اقداماتی که آژانس باید برای نظارت و اجرای اقدامات هسته‌ای بخش اول توافق نامه ژنو انجام دهد، گزارشی ارائه کند.

نجفی با بیان اینکه این گزارش در نشست فوق العاده شورای حکام در ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) مورد بررسی اعضای شورای حکام قرار خواهد گرفت، افزود: گزارش آمانو دو هدف دارد، اولین هدف این است که به هرحال با توجه به اینکه دبیرخانه آژانس تحت نظر اعضای آژانس کار می‌کند، شورای حکام کارهایی که قرار است آژانس انجام دهد را باید تایید کند.

نجفی گفت: علاوه بر تایید اقداماتی که قرار است آژانس در رابطه با توافق ژنو انجام دهد، این امر مستلزم تامین بودجه و هزینه است که از هزینه و بودجه عادی آژانس امکان تامینش نیست.

وی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی کار مقدماتی خود را آغاز کرده و حتی قبل از اینکه این تاییدیه را از شورای حکام در جمعه آینده بگیرد، بازرسان آژانس مشخص شدند و کارشناسان قرار است روز شنبه به ایران سفر کنند.
 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.