برقراری امنیت باید با همکاری بین بخشی در ارگانها همراه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم گفت: وظیفه حفظ امنیت داخلی بر عهده نیروی انتظامی است که بر اساس تقسیم کار، برای هر نهاد و ارگانی کار خاص و وظیفه مشخصی تعیین شده است ولی این ارگان ها مانند اندام های بدن  با یکدیگر رابطه ارگانیک داشته و نمی توان بین آن ها مرز بندی کرد ولی در عین حال تقسیم کار و مسئولیت های مختلف و عدم تداخل در کارها باید با یک همکاری بین بخشی وجود داشته باشد.

لزوم همکاری میان نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات

وی ادامه داد: برای امنیت داخلی کشور هم باید چنین همکاری و هم فکری هایی در بین ارگان های مربوطه وجود داشته باشد، مسئله امنیت تنها به برخوردهای فیزیکی بین ۲ نفر مربوط نیست بلکه گاهی مسئله گسترش پیدا می کند و با اصل نظام و براندازی نظام و دیگر فعالیت های زیرزمینی ارتباط پیدا می کند، همکاری بین نیروی انتظامی با وزارت اطلاعات تا اینجا ضرورت دارد و نمی شود گفت آن یک وزارت خانه دیگری است و این هم ارگانی دیگر است که نباید با یکدیگر مداخله کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزود: رابطه دیگری که در این روزها مطرح است، رابطه نیروی انتظامی با قوه قضاییه است، درست است که ما تفکیک قوا داریم و در کار یکدیگر نباید دخالت کرد ولی اگر این همکاری وجود نداشته باشد اقدامات نیروی انتظامی و قوه قضاییه به جایی نخواهد رسید.

وی اظهار داشت: در این چند سال اخیر شاهد بودیم که احیانا اقداماتی که عموم مردم و بزرگان دین پسندیده اند توسط نیروی انتظامی انجام گرفته ولی به ثمر نرسیده است، به دلیل اینکه آن طور که باید و شاید هماهنگی با دستگاه های مربوطه نبوده است.

سیاستگذاران کشور به سامان دهی فعالیت های بین بخشی اهتمام داشته باشند

وی افزود: سیاستگذاران کلان کشور باید در سامان دهی به فعالیت های بین بخشی اهتمام داشته باشند و آن را به گونه ای سامان دهند که تفکیک قوا و تفکیک ارگان ها مانع تحقق اهداف نظام نشود و در هر صورتی ارتباط میان آنها محفوظ باشد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: وقتی وظایف تعریف شده ای برای هر ارگان وجود دارد تفسیر این وظایف تعیین شده هم تابع ذهنیت های مختلف است، زیرا پیشگیری از جرم از وظایف قوه قضاییه تعریف شده ولی در مواردی هم با نیروی انتظامی ارتباط پیدا می کند زیرا اگر معلوم می شود کسی در صدد انجام جرم و جنایت است، نباید منتظر وقوع جرم و جنایت از سوی او بود بلکه باید قبل از ارتکاب جنایت از انجام آن پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: برخی از جرائم که امروز خیلی آزار دهنده است و در جامعه رواج دارد و روز به روز هم بیشتر می شود، برداشت اینکه چه قوه ای باید دخالت کند؟ به چه صورت دخالت کند؟ باید دخالت قانونی یا اعمال قانون کرد؟ یا باید کار فرهنگی کرد؟

وی با بیان اینکه کار فرهنگی یعنی توصیه که ضامن اجرایی ندارد افزود: این کار فرهنگی که هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد چگونه می تواند پیشگیری از جرم کند و یا امنیت را برقرار کند.

وی تاکید کرد: برداشت ذهنی افراد برای تفسیر این وظایف تعریف شده هم مختلف است و به نظر می رسد در این سالهای اخیر در مسئولین سطح بالا هم اختلاف نظرهایی وجود دارد.

آیت الله مصباح ادامه داد: برای پیشگیری از اینگونه جرائم یا فسادهاو چیزهایی که خلاف عفت عمومی است، هر کس به مذاق خود تفسیر می کند، در این شرایطی که کمی غبارآلود است یا ابهام هایی وجود دارد یا اختلاف نظرهایی بین مسئولین وجود دارد مدیران میانی باید چکار کنند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: همه تصور می کنند که نقش مدیران میانی در این جریانات نقش کمی نیست گرچه در سطح بالا در میان مسئولان اختلاف نظر و اختلاف برداشت هایی از قانون وجود دارد ولی این گونه نیست که آن ها بتوانند تمام فعالیت های جامعه را با آن برداشت های خودشان تطبیق دهند و کنترل کنند زیرا به هر حال در هر نهادی یک اختیاراتی به مسئول آن نهاد داده شده است که گاهی به صورت تبصره، گاهی به صورت اهدافی که تشکیل آن نهادینه شده و آن نهاد تاسیس شده از آن ها استفاده می شود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: وقتی انسان می داند یقینا نظر قانون گذاریعنی نظر خداوند و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) که یک وظیفه ثابت بر دوش فرد بوده است که باید سعی کرد با پیدا کردن راههای قانونی، تبصره ها و عناوین کلی دین خود را به اسلام ادا کند.

وی گفت: خوشبختانه در نیروهای متعهد به انقلاب این گونه تلاش ها کم نبوده است، باید گاهی ریسک کرد و خطرهای احتمالی را به جان خرید حتی با برکنار شدن از مسئولیت، به هر حال باید سعی کنیم در همین قدرت محدودی که داریم و فرصتی که برای ما پیش آمده است برای تحقق اهداف اسلام و انقلاب از هر فرصتی استفاده کنیم و تنها منتظر نباشیم در شرح وظایف تصریح شده باشد و همچنین از دلایل کلی استفاده کنیم و راههایش را در هر محیطی و استان و شهری مطابق فرهنگ و شرایطی که در آن جا وجود دارد ارائه دهیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: این مساله نیز بیشتر با خواص شخصیتی مسئولان، ویژگی های شخصیتی و مراتب تعدشان، وارستگی و عدم وابستگی به مقام و مزایا ارتباط دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه برای همه جوامع این مسائل کم و بیش وجود دارد و اینگونه نیست که زمانی که جامعه اسلامی است دیگر هیچ تخلف و انحرافی از هیچ مقامی سر نمی زند و ناخودآگاه خواسته های فردی در انتخاب کار و تفسیر مسئولیت ها تاثیر می گذارد اینجاست که باید دید امام زمان(عج) از ما چه می خواهد.

غالب مسئولان به جهات فرهنگی کمتر توجه می کنند

استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: غالب مسئولان به جهات فرهنگی کمتر توجه می کنند به خصوص مسئولان اجرایی زیرا اساس انقلاب ما فرهنگش است یعنی اینکه به چه چیز معتقد هستیم و چه کار باید انجام دهیم.

همچنین در این دیدار فرمانده انتظامی استان قم اظهار داشت: نیروی انتظامی مسئولیت بسیار سنگینی دارد و تامین امنیت نظام مقدسی که معادلات دنیا را به هم ریخته و با توجه به هجمه ها و شبیخون ها و در حقیقت دشمنی هایی که با این کشور می شود کار سختی است.

سردار کاظم مجتبایی گفت: اگر چه نیروی انتظامی در درون کشور مسئولیت امنیت داخلی را به همراه سایر دستگاه ها بر عهده دارد ولی دشمنان قسم خورده ای که در داخل کشور و آن طرف مرز ها قرار دارند مرزی نمی شناسند بنابرین همه در حال مقابله هستیم.

وی گفت:‌ امیدواریم استان قم که مرکز تحقق اراده و ظرفیت های بالای دینی است و به دلیل روح همگرایی مردم با این انقلاب بتواند از آن ظرفیت های بالا استفاده کند و وظیفه خدمتگزاری خود را در وسعت و عمق بیشتری دنبال کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.