برقراری روابط ایران و کانادا به بیش از یک تماس تلفنی اوباما و روحانی احتیاج دارد

وزیرخارجه کانادا:

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
وزیر امور خارجه کانادا گفت که برای بهبود روابط دیپلماتیک ایران و کانادا به چیزی بیشتر از یک تماس تلفنی از راه دور نیاز است، حتی اگر چنین تماسی تاریخی باشد.

وب‌سایت رادیو سی‌بی‌سی با اعلام این خبر گزارش داد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز جمعه تماسی تلفنی با حسن روحانی، رییس جمهور ایران داشت که این نخستین گفت‌وگو‌ی سران دو کشور پس از ۳۰ سال بود.

به گزارش ایسنا، این شبکه رادیویی گزارش داد که جان برد، وزیر امورخارجه کانادا در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به سوالی دربارهٔ این تماس تلفنی گفت که از این تغییر لحن استقبال می‌کند، ولی کانادا همچنان دچار شک و تردید است.

برد اذعان داشت که “گفت‌وگوی خوب بهتر از گفت‌وگو‌ی بد است” ولی تاکید کرد که با وجود ابراز خوش‌بینی اوباما به دنبال گفت‌وگو‌ی تلفنی روز جمعه، ” ما هنوز شاهد حرکتی نبوده‌ایم”.

اوباما به دنبال گفت‌وگو با روحانی گفت که به عقیده وی آمریکا و ایران می‌توانند به یک راه‌حل جامع دربارهٔ موضوع هسته‌یی ایران دست یابند.

وزیر امور خارجه کانادا گفت: به عقیده ما صدای اعمال بلندتر از صدای گفتار است.

برد با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر گفت که کانادا مایل است در سه زمینه برنامه هسته‌یی ایران، حمایت از تروریسم و آن‌چه سوابق “وحشتناک” حقوق بشر می خواند شاهد “حرکت واقعی” از جانب ایران باشد.

وی گفت: ما امیدواریم آنها از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه‌ هسته‌یی‌شان پیروی کنند و گام‌های واقعی را اتخاذ کنند.

روحانی پیش از سفر به سازمان ملل خبر آزادی ۸۰ زندانی سیاسی از جمله یک کانادایی را اعلام کرد.

برد در پاسخ به سوالی دربارهٔ این اقدام مثبت گفت: ما از آزادی این زندانیان سیاسی خشنودیم ولی آنها از همان ابتدا نباید به زندان می‌رفتند.

وزیر امور خارجه کانادا علاوه بر آن نسبت به شور و شوقی که لحن متفاوت حسن روحانی به وجود آورده است ابراز نگرانی کرد و گفت: ما امیدواریم جهان فشارها علیه ایران را که برای ایجاد تغییرات اساسی لازم نیاز است، قطع نکند.

وی علاوه بر آن گفت که کانادا امیدوار است ایران اجازه دهد در انتخابات ریاست جمهوری بعدی زن‌ها بتوانند کاندیدا شوند و افزود: برای اینکه انتخابات مشروع باشد، نمی‌توان ۵۱ درصد جمعیت را رد صلاحیت کرد.

از آنجاکه استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا قصد شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ندارد، برد برای سخنرانی در این مجمع که روز دوشنبه انجام خواهد شد به نیویورک سفر کرده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.