برنامه‌ای برای اصلاح قانون انتخابات مجلس نداریم/ ابهام در برگزاری انتخابات میاندوره‌ای نهاوند و تفت

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه برنامه‌ای برای اصلاح قانون انتخابات مجلس نداریم، گفت: وزارت کشور معتقد است انتخابات میاندوره‌ای شهرستان‌های تفت و نهاوند آبان ۹۳ برگزار شود، ولی پیگیری می‌کنیم تا زمان این انتخابات مشخص شود.

جواد کولیوند نماینده مردم کرج در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران به آخرین وضعیت انتخابات میان دوره‌ای مجلس در حوزه‌های انتخابیه نهاوند و تفت اشاره کرد و گفت: فعلا زمان برگزاری این انتخابات مشخص نیست.

وی افزود: براساس تبصره ۳ ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اگر یک حوزه کاملا فاقد نماینده شود ۷ ماه پس از آن وزارت کشور با همکاری شورای نگهبان باید انتخابات میان دوره‌ای را برگزار کند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: وزارت کشور معتقد است این انتخابات باید آبان ۹۳ برگزار شود ولی پیگیری می‌کنیم تا زمان این انتخابات مشخص شود.

کولیوند هم چنین در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: فعلا چنین برنامه‌ای در دستور کار نداریم.

وی افزود: ولی قانون شوراها در کارگروه مربوطه اصلاح شده و به زودی به صحن کمیسیون می‌رود تا پس از بررسی به صحن علنی مجلس ارسال شود.

این در حالی است، حجت الاسلام دخیل‌عباس زارع‌زاده نماینده مردم مهریز و بافق و سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس پیشتر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره تکلیف حوزه‌های انتخابیه فاقد نماینده اظهار داشت: اخیرا طرحی را در جلسه علنی مجلس  در آبان‌ماه سال جاری تحت عنوان ” الحاق دو تبصره به ماده ۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ” به تصویب رساندیم که بر اساس این طرح حوزه‌های انتخاباتی فاقد نماینده تعیین تکلیف می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح الحاق این دو تبصره به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: یک تبصره از این طرح تصریح دارد چنانچه به هر علتی، حوزه‌های انتخابیه‌ای به طور کلی فاقد نماینده شود و تا برگزاری یکی از موارد انتخابات مذکور در اصل ۶ قانون اساسی بیش از یک سال زمان باقی باشد، وزارت کشور موظف است ظرف شش ماه از زمانی که حوزه انتخابیه فاقد نماینده شده است، انتخابات میان دوره‌ای برگزار کند.   
 
سخنگوی کمیسیون شوراها ادامه داد: همچنین تبصره دیگری از این طرح نیز عنوان می‌کند هزینه برگزاری انتخابات از اعتبارات وزارت کشور و شورای نگهبان تامین می‌شود و دولت موظف است اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی پیش‌‌بینی کند.  

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی تا سال ۹۴ هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شودْ اظهار داشت: با توجه به این که برگزاری انتخابات نیاز به تامین اعتبار دارد از دولت خواسته شده به منظور برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه‌های فاقد نماینده، این موضوع را در لایحه بودجه ۹۳  بگنجاند.

زارع‌زاده ادامه داد: به محض اینکه دولت به خواست مجلس پاسخ دهد این موضوع بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.