برنامه‌دولت برای تعیین حداکثر حقوق‌پرداختی به بازنشستگان/ اضافه‌پرداختی صرف‌بیمه‌تکمیلی آنها‌می‌شود

عدم تعیین حداکثر حقوق بازنشستگی در مصوبات دولت علاوه بر احساس بی عدالتی و مطالبه اجتماعی برای تغییرات مستمر در حقوق بازنشستگی و وظیفه، باعث می شود کارکرد بیمه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای بازتوزیع درآمدها و عدالت اجتماعی توزیعی با مشکل مواجه شود.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، مطابق ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلین، حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول این قانون و سایر حقوق بگیران دستگاههای اجرایی هر ساله باید به تصویب هیئت وزیران برسد.

اما هیئت دولت سابق، در سنوات اخیر حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلین را تعیین کرده ولی در مورد بازنشستگان صرفاً به تعیین حداقل اکتفا شده است.

از سوی دیگر وجود بعضی مقررات موجب شده حقوق و مزایا و در نتیجه حقوق بازنشستگی و وظیفه برخی گروههای حقوق بگیر از جمله قضات و هیئت علمی با سایر گروهها تفاوت قابل توجه داشته باشد و نتیجه طبیعی این روند احساس بی عدالتی در افرادی نظیر اعضاء هیئت علمی و قضات که در سالهای قبل بازنشسته شده اند یا افرادی که در سالهای اخیر به افتخار بازنشستگی نائل می گردند از یک سو و در سایر گروههای مشابه از سوی دیگر خواهد بود.

لذا عدم تعیین حداکثر حقوق بازنشستگی در مصوبات دولت علاوه بر اینکه احساس بی عدالتی و مطالبه اجتماعی برای تغییرات مستمر در حقوق بازنشستگی و وظیفه، باعث می شود کارکرد بیمه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای بازتوزیع درآمدها و عدالت اجتماعی توزیعی با مشکل مواجه شود.

بر این اساس صبحانه با خبر شد که تعدادی از مسئولان اجرایی با برگزاری جلسات مختلف، تصمیم به رفع این نفیصه گرفته اند و بر اساس پیشنهادی رسمی و مکتوب که اکنون در دست معاون اول رییس جمهور است، مقرر شده هیئت وزیران به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و براساس ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه،  حداکثر حقوق بازنشستگی و وظیفه مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاههای اجرایی به میزان هفت برابر حداقل حقوق آنها تعیین شود.

در صورت تصویب رسمی این مصوبه در دولت، در صورتی که حقوق بازنشستگی یا وظیفه مشمولین این بند، بیش از حداکثر مقرر باشد،‌ مازاد آن به عنوان مزایای بیمه مکمل بازنشستگی (موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه) پرداخت می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.