برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت و امکانات اقتصادی همزمان صورت گیرد

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت و امکانات اقتصادی همزمان صورت گیرد، گفت: حذف محدودیت‌های ناشی از کنترل جمعیت، تبیین خطرات کاهش نسل، سیاست‌های تشویقی دولت و… از راهکارهای افزایش جمعیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره راهکارهای افزایش جمعیت اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که محدودیت‌های اولاد چهارم به بعد مانند عدم تعلق بیمه یا عدم تعلق حق اولاد در حقوق کارمندان، حذف شود و در این زمینه برخی از فضلای قم، نامه ای به کمیسیون فرهنگی مجالس هفتم و هشتم برای حذف این محدودیتها نوشتند که امیدواریم در یک طرح جدید در مجلس نهم،این محدودیتها حذف شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دومین نکته مربوط به وظایف صدا و سیما و رسانه های جمعی است که باید خطر کاهش نسل را برای مردم تبیین کنند و آثارمخرب سیاسی، فرهنگی، تربیتی، امنیتی و اقتصادی برای کشور را توضیح دهند؛ دراین زمینه لازم است تا صدا وسیما از کارشناسان مربوطه استفاده کند و گفتگوها و میزگردهایی در این رابطه گذاشته شود؛ همچنین به جای فیلم هایی که تاکنون براساس کاهش نسل،ساخته شده، باید فیلم هایی برای تشویق افزایش جمعیت ساخته شود.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: راهکار سوم، سیاست های مشوقانه  است که دولت باید اتخاذ کند؛ مثلا رشد جمعیت بعضی از استانها مانند سیستان و بلوچستان که به عنوان جوان ترین استان شناخته شده، بسیار خوب است اما رشد جمعیت در برخی استانهای مرکزی به زیرصفر رسیده و دولت باید با اجرای سیاستهای مشوقانه مانند واریز مبلغی برای تولد هر فرزند به تقویت جمعیتی این استانها بپردازد.

سردبیرهفته نامه پرتو سخن گفت: راهکارچهارم، این است که بودجه های در نظر گرفته شده برای کنترل جمعیت در مجلس، در راه تبلیغ برای افزایش رشد جمعیت در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش با اشاره به شبهاتی که رسانه های خارجی درباره بیانات مقام معظم رهبری مطرح کرده اند،اظهار داشت: از همین حالا در رسانه هایی مانند بی بی سی، شروع به برخورد تخریبی با بحث افزایش جمعیت در ایران کرده اند و لازم است تا تحلیل گران ما با ترتیب دادن مصاحبه ها و نوشتن مقالات به تبیین صحیح این موضوع بپردازند.

وی افزود: آمار تکان دهنده ای از کاهش جمعیت در ایران وجود دارد که مردم نسبت به این آمار حساسیت نشان داده اند و درصد مربوط به آن را خطرناک دانسته اند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی براینکه در کنار رشد جمعیت باید امکانات و توسعه اقتصادی لازم نیز بوجود آید، تصریح کرد: دولت و مسئولین موظف هستند برای رشد جمعیت، برنامه ریزی مناسب را انجام دهند و چشم اندازی در این جهت تعیین شود؛ باید از حالا برای بحث اشتغال، مسکن و سایر نیازهای جمعیت آینده برنامه ریزی داشته باشیم زیرا رشد جمعیت به معنای رشد بی حساب و کتاب نیست.

عضوهیات علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: نکته مهم این است که گفته می شود با وجود مشکلات اقتصادی جامعه امروز،اگر مثلا ۱۰ میلیون جمعیت اضافه شود مشکلات افزایش می یابد اما باید توجه کرد که وقتی جمعیت بیاید راه خود را پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش اظهار داشت: در زمانی که ایران ۲۵ میلیون جمعیت داشت میوه و گندم را ازخارج وارد می کرد اما امروز با ۷۵ میلیون جمعیت و استفاده از آب و خاک مملکت، گندم را خودمان تولید می کنیم، تولیدات برنج بالاتر رفته، انواع میوه نیز به وفور وجود دارد که در۴فصل استفاده می شود و در سایر محصولات کشاورزی نیز همین طور است، لذا افزایش جمعیت، تولید را بالاتر می برد.

وی افزود: از همین حالا باید در مجلس و دولت، برنامه ریزی برای افزایش جمعیت و امکانات اقتصادی لازم برای آن انجام شود تا برای وضعیت شغلی،آموزشی،بهداشتی و رفاهی نسل آینده، موقعیت بهتری بوجود آید.

انتهای پیام/ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.