برنامه‌ریزی برای کودکان در فرهنگ کشور مغفول مانده است

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر دوران کودکی در فرهنگ‌ و هنر‌ دیده نشود این نادیده گرفتن ضربه‌ای بزرگ و محکم بر عرصه فرهنگ و هنر کشور است.

مراسم تجلیل از خبرنگاران رسانه‌های جمعی فعال در حوزه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شب گذشته با حضور «سیدصادق رضایی» رئیس کانون و جمعی از اهالی رسانه در محل سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

* عدم توجه به کودکان و نوجوانان در برنامه‌های کلان کشور 

صادق رضایی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم، بیان داشت: در کشور برنامه‌‌های بسیاری اعم از چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه توسعه پنجم برنامه‌ریزی شده است اما در اینجا این سؤال مطرح است که جایگاه کودکان و نوجوانان و به نوعی دوران کودکی در کجای این برنامه‌ها برنامه‌ریزی شده است؟

وی اضافه کرد: معتقدم اگر دوران کودکی در فرهنگ‌ و هنر‌ دیده نشود قطعاً کودکان و نوجوانان این شانس را نخواهند داشت که بتوانند از حقوق خود دفاع کنند به گونه‌ای که نادیده گرفتن این دوران ضربه‌ای بزرگ و محکم بر عرصه فرهنگ و هنر کشور است.

رضایی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چندی پیش به تولید بازی‌های رایانه‌‌ای و تولید موسیقی‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان پرداخته و به این امر اهتمام بسیار دارد و جایگاه و موقعیت‌های کودکان و نوجوانان را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

* سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره سینما و فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: راه نجات سینمای ایران توجه به سینمای «کودک و نوجوان» است یعنی اگر والدین به این امر توجه داشته باشند که  امکانات سینما برای کودکان بوده و فرندانشان می‌توانند به سهولت در این دوران از لذت سینما بهره‌مند شوند قطعاً کار فرهنگی خود را به خوبی انجام داده‌ایم اما متأسفانه سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست.

* عدم تشکیل کارگروه «کودک و نوجوان» در استان‌های کشور

وی با اشاره به برخی از نهادها و مراکز فرهنگی، بیان کرد: هنوز برخی از نهادهایی که در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی می‌کنند، نمی‌دانند که باید پاسخ‌گوی چه کسانی باشند به نوعی حتی فرماندهی مشخصی برای این مجموعه وجود دارد.

رضایی ادامه داد: کارگروه‌های مختلفی در کشور وجود دارد که افراد با جنسیت و سن‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به کارگروه خانواده، کشاورزی‌ و صنعت اشاره کرد اما در هیچ یک از استان‌های کشور کارگروه «کودک و نوجوان» وجود ندارد تا به پی‌گیر نیازها و خواسته‌های این گروه سنی بپردازد.

* مغفول ماندن زبان و دوران کودکی در کشور

وی با بیان اینکه زبان و دوران کودکی در جامعه ایرانی مغفول مانده است، بیان کرد: در زلزله آذربایجان شرقی  کودکان بسیاری از لحاظ روحی و جسمی دچار آسیب شدند اما  امروز بخشی از نیروهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکردی تخصصی با حضور در میان این کودکان تلاش خواهد کرد تا بخشی از این کودکان را که خانواده‌های خود را در این زلزله از دست داده‌اند را به زندگی عادی برگردانند.

 رضایی درباره جایگاه رسانه در جامعه، عنوان کرد: رسانه، به عنوان نشانه‌ای از توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و به نوعی هیچ قشری از وجود و تاثیر  رسانه بی‌نیاز نیست به گونه‌ای که هیچ قشری در جامعه و جهان حتی در صنوف مختلف نمی‌تواند رسانه‌ها را حذف کند.

در پایان مراسم، «صادق رضایی» رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از خبرنگاران فعال این حوزه تجلیل به عمل آورد.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.