برنامه‌های جدید مهار تورم و نقدینگی

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام برنامه های این بانک برای مهار تورم و نقدینگی، گفت: اگر لازم باشد ممکن است شورای پول و اعتبار بسته سیاستی-نظارتی نظام بانکی را بازنگری کند.

اصغر ابوالحسنی درباره برنامه های جدید بانک مرکزی برای مهار تورم و نقدینگی گفت: در رابطه با کنترل  نرخ رشد نقدینگی، اقدامات قانونی متعددی از جمله فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی که در قانون دیده شده بود، هم اکنون در حال اجرا و پیگیری است که این موضوع می‌تواند هدایت نقدینگی را در مجموعه سیاست‌های کنترلی و هدایتی بانک مرکزی دنبال کند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: فروش ۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بانک مرکزی هفته گذشته شروع شد که امیدواریم ادامه یابد تا بتوان کنترل نقدینگی را انجام داد، ضمن اینکه با بانکها جلسات متعددی برگزار شده است که روی مباحث اضافه برداشت‌ها نیز برنامه ارایه دهند.
وی تصریح کرد: چنانچه اضافه برداشت‌ بانکها از منابع بانک مرکزی کاهش یابد، خود می‌تواند رشد پایه پولی را متوقف یا کنترل کند.
ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات اخیر و افزایش شدید تورم و نقدینگی، آیا بانک مرکزی قصد بازنگری در بسته سیاستی- نظارتی خود را ندارد؟ تصریح کرد: رشد نقدینگی ریشه‌های متعددی دارد که فرض کنید اگر نقدینگی با نرخ ارز در نظر گرفته شود، دو روی یک سکه هستند؛ به این معنا که اگر یک طرف کنترل شود، در طرف دیگر کنترل به صورت اتوماتیک صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی که اواخر پارسال تصویب شد، بدون در نظر گرفتن سال مشخصی برای اجرا بود، بنابراین اگر لازم باشد ممکن است که شورای پول و اعتبار بازنگری لازم را انجام دهد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یکسال هنوز از اجرای این بسته نگذشته است و اگر لازم باشد شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم می‌گیرد، البته باید عملکرد ۶ یا ۹ ماهه این بسته به شورای پول و اعتبار ارایه شود و پس از آن، حتما شورا نیز بعد از بررسی عملکرد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.