برنامه رئیس جمهور آینده برای کاهش هزینه های کمرشکن درمان

۳۰اردیبهشت،
ممتاز نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تهیه ۸ پرسش در حوزه سلامت و ارسال آن برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این سئوالات را پس از تایید صلاحیتها برای کاندیداها می فرستیم که کاندیداها یا ستادهای آنها به این پرسشها پاسخ دهند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ محمد میرزابیگی افزود: اولین سئوال ما از کاندیداهای ریاست جمهوری این است که بالاخره مقوله سلامت در اولویت چندم کاندیداها است.

وی ادامه داد: سئوال دوم این است که در اصول ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی و اصول دیگر و به صورت غیرمستقیم در برنامه های مختلف به سلامت به عنوان یک حق مردمی نگاه شده است اما طی این چند سال از سلامت به عنوان حق اساسی مردم تا اینکه به عنوان یک کالای تجاری و قابل بهره برداری باشد نگاه متغیر بوده است. سوال دوم این است که کاندیداها به سلامت چگونه نگاه می کنند؟ آیا سلامت را حق ۱۰۰ درصدی مردم می دانند یا به عنوان یک کالای قابل سرمایه گذاری و برداشت سود می دانند؟

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرسش سوم این است که در میان خدمات سلامت که ارائه می گردد خدمات سلامت محور و خدمات پیشگیرانه و ارتقای سلامت چه جایگاهی دارد. پرسش چهارم این است که کاندیداها تا چه میزان به کار تیمی معتقد می باشند؟ این موضوع که به وزرای خود بگویند همه اشخاص تیم نظام سلامت را در برنامه ریزی و اجرا به کار بگیرند.

میرزابیگی ادامه داد: پرسش پنجم این است که راهکار عملی کاندیداها برای کاهش هزینه های کمرشکن درمان مردم چیست. سال ۹۰ گفته شد ۴۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۱ این رقم به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید این یعنی رشد ۳۰۰ درصدی نه ۳۰ درصدی. راهکار عملی کاندیداها برای افزایش انگیزه نیروهای موجود در نظام سلامت به ویژه ۹۰ درصد نیروهای خدمت دهنده در صف چیست.

رئیس کل نظام پرستاری افزود: پرسش بعدی این است که آیا پوشش بیمه و مدیریت بیمه ای برای خدمات سلامت کماکان مشمول خدمات پزشکی نظام سلامت می گردد یا علاوه بر آن مشمول مراقبت های پزشکی هم می گردد؟ تا ما شاهد مشارکت کل اعضای پیراپزشکی، پرستاران و پزشکان باشیم به ویژه در بحث ارتقاء سلامت نظیر ارائه مشاوره ها و خدمات آموزشی که به تغییر رفتار و سبک زندگی مردم منجر می گردد. و پرسش آخر اینکه آیا به زمانی نرسیده ایم که مجموعه استانداردهای آموزشی، خدمتی، حرفه ای و اخلاقی خودمان را مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی و نیاز مردم و مبتنی بر فناوری های تازه کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده بازنگری داشته باشیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.