برنامه های دوازده گانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جهت اهداف توسعه گردشگری پایدار

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

معاون سرمایه گذاری و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجام عملیات راهبردی روستاهای هدف گردشگری به منظور دستیابی به اهداف گردشگری پایدار در کشور خبر داد.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری اجلاس “ریو ۲۰۱۲″در کشور برزیل که در راستای برنامه جهانی برای دستیابی به توسعه پایدار برگزار شد افزود : تنظیم شرح خدمات مطالعات طرح هادی روستاهای هدف با رویکرد گردشگری با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و انجام مطالعات راهبردی گردشگری ۱۸۲ روستای هدف گردشگری از جمله اقدامات در دست انجام سازمان در راستای اهداف گردشگری پایدار است.

وی در ادامه تصریح  کرد: عملیات اجرائی ۳۱ روستایی هدف گردشگری تحت عنوان روستاهای هدف الگوی توسعه گردشگری در ۳۱ استان در راستای تفاهم نامه چهارجانبه و انتخاب ۱۲۰ روستای هدف گردشگری به منظور شروع عملیات زیرساخت ها و انجام فعالیت های اجرائی توسط دستگاه های اجرائی عضو کارگروه عملیاتی از دیگر اقدامات در دست انجام می باشد.

امینی ادامه داد: شروع عملیات اجرایی به منظور انتخاب روستاهای هدف گردشگری تا سقف ۱۱۰۰ روستا و انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های گردشگری مشمول ارزیابی زیست محیطی در راستای اهداف توسعه پایدار از دیگر از جمله اقدامات در دست انجام سازمان میراث فرهنگی در راستای اهداف گردشگری پایدار است که امینی به آن اشاره کرد.

وی همچنین به تاسیس شرکت های تعاونی گردشگری در روستاهای هدف گردشگری از طریق معاونت تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به منظور مشارکت جوامع محلی در پروژه های گردشگری اشاره و یاد آور شد: ایجاد بازارچه های محلی به منظور ارائه محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستائی در راستای ارتقاء سطح درآمد روستائیان، معرفی جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی ، تاریخی، فرهنگی، مذهبی در محدوده روستاهای هدف گردشگری به منظور جذب گردشگران مرتبط،احداث و ترمیم راه های روستائی به منظور تسهیل در رفت و آمد گردشگران، آموزش دهیاران ۱۵۱ روستای هدف گردشگری به منظور ارتقاء سطوح خدمات سانی به گردشگران و احداث یک مجموعه کمپینگ گردشگری  در هر یک از روستاهای هدف گردشگری به استناد ماده «۸» آئین نامه اجرائی ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی از دیگر این اقدامات است.

معاون سرمایه گذاری و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در ادامه خاطر نشان کرد:بر اساس سند اجلاس “ریو ۲۰۱۲″که در قالب کتابچه ای با عنوان کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل منتشر شده است طراحی مناسب و مدیریت گردشگری می تواند کمک قابل توجهی در ابعاد سه گانه توسعه پایدار داشته و پیوندهای نزدیکی با بخش های دیگر ایجاد کند و در ایجاد فرصتهای شغلی مورد نیاز و گسترش تجارت هم تاثیرگذار باشد.

امینی حمایت از فعالیتهای گردشگری پایدار و همچنین گردشگری پایدار و ظرفیت های مربوطه ساختاری از جمله ارتقاء آگاهی های زیست محیطی، حفظ و حراست از محیط زیست، احترام به حیات وحش ، گیاهان، تنوع زیستی ، اکوسیستم، تنوع فرهنگ ها، بهبود رفاه و معیشت جوامع محلی از طریق حمایت از اقتصاد و سرمایه محلی و همچنین منابع انسانی و طبیعی بطور کامل موردنظر و تایید مورد تایید اجلاس “ریو ۲۰۱۲” است.

معاون سرمایه گذاری و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی در ادامه افزایش و تسهیل حمایت ها برای فعالیتهای گردشگری پایدار و ظرفیت های ساختاری وابسته در کشورهای درحال توسعه به منظور مساعدت در جهت دستیابی به توسعه پایدار را از جمله برنامه های اجلاس “ریو ۲۰۱۲” برشمرد.

امینی خاطر نشان کرد: بر اساس آنچه در سند این اجلاس آمده است سرمایه گذاری در گردشگری پایدار شامل اکوتوریسم و توریسم فرهنگی مورد تشویق قرار می گیرد./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.