برنامه های وزیر بهداشت تازه نیست، نیاز به اجرا دارد/ سنگینی بار کمبود بودجه سلامت بر دوش مردم

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه:« برنامه های دکتر هاشمی منشاء گرفته از برنامه پنجم توسعه است و در واقع نیاز به اجرا دارد و چیز تازهی نیست. » کاهش سهم سلامت در بودجه عمومی را یکی از چالش های وزیر بهداشت دانست و تاکید کرد:« در سال جاری برای بخش سلامت حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است این در حالی است که در سال قبل این رقم حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است.»

دکتر امیدوار رضایی در گفت و گو با خبرنگار ممتاز نیوز در ارزیابی اش از برنامه های وزیر بهداشت گفت:« برنامه های دکتر هاشمی منشاء گرفته از برنامه پنجم توسعه و یکسری قوانین مصوب مجلس است و چیز تازهی نیست. در واقع برنامه هایی است که کارهای کارشناسی آن قبلا انجام شده است که نیاز به اجرا دارد و همدلی و همکاری سایر قوا را برای اجرا می طلبد.»

وی ادامه داد:« اکثر برنامه هایی که مجلس انتظارش را داشت در برنامه های دکتر هاشمی کاملا روشن است تنها چند نکته ضعیف دیده شده بود که در حین رای اعتماد، ایشان قبول کردند برنامه ها را کامل کنند.»

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در توضیح نقاط ضعف برنامه های دکتر هاشمی گفت:« ایشان اصول کلی برنامه را دیده بودند و بخشی از انتقادات مربوط به به بحث شهرک های دانش سلامت است و با اینکه قانون برنامه است اما مدت سه سال است که روی زمین مانده است که البته با صحبت هایی که شد قرار است این مسئله جدی تر گرفته شود.»

وی ادامه داد:« فکر می کنم برنامه های دکتر هاشمی برای سلامت، از ابعاد مختلف مثل  بعد بیمه همگانی، بعد عدالت در سلامت، بعد مشارکت مردمی، استفاده از توان فکری و سرمایه ای مردمی ، استفاده از توان بخش خصوصی و تقویت همه بخش ها در جهت ارتقای شاخص های سلامت برنامه جامعی است.»

وی دربارهٔ چالش های پیش روی وزیر بهداشت گفت:« به نظر می رسد ایشان هم در اجرای برنامه هایی که نیاز به پول ندارد و هم برنامه های نیازمند بودجه چالش های جدی خواهند داشت. تجمیع بیمه های درمانی کل کشور در سازمان بیمه سلامت یکی از چالش های جدی وزیر بهداشت است که البته نیاز به پول ندارد اما انجام آن کار بسیار سختی است و در مقابل ایشان مقاومت خواهند کرد. وزیر بهداشت باید برای این کار همت به خرج دهد و از طرفی نیاز است مجلس، دولت و تمام قوا به وی کمک کنند تا این کار انجام شود .»

وی افزود:« بحث تجمیع منابع سرانه های تمام ایرانیان در سازمان بیمه سلامت از دیگر چالش های وزیر بهداشت است. طبق برنامه پنجم توسعه سرانه باید درصدی از حقوق باشد و با اینکه این کار نیاز به پول تازه ندارد اما این هم کار بسیار سختی است و همه حاضر به پرداخت سرانه نیستند.»

دکتر امیدوار رضایی در ادامه به خبرنگار ممتاز نیوز گفت:« چالش بعدی وزیر بهداشت مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سازمان بیمه سلامت زیرنظر وزارت رفاه است در صورتی که می تواند یک ابزار قوی برای وزارت بهداشت باشد.»

وی گفت:« در سال جاری برای بخش سلامت حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است این در حالی است که در سال قبل این رقم حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است که اختلاف فاحشی است. طبیعتا این اختلاف بودجه بر روی دوش مردم است و مستقیما باید از جیب مردم پرداخت شود لذا لازم است یک فکر تازهی برای بودجه سلامت شود.»

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:« بودجه سلامت خوب هم خوب هزینه نشده است و هم مدیریت نشده است که باید براساس قانون برنامه این مسئله اصلاح شود. همچنین لازم است سهم سلامت از بودجه عمومی افزایش پیدا کند.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.