برنامه پزشک خانواده، محور نظام سلامت است

برنامه پزشک خانواده جزء سیاست های کلی نظام است و در حال حاضر در قانون برنامه پنج ساله چهارم و همچنین پنج ساله پنجم وجود دارد که جزء وظایف دولت و وزارت بهداشت و درمان است که باید آن را اجرا کنند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر امیدوار رضایی،‌ رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن بیان این مطلب افزود: برنامه پزشک خانواده یک برنامه همه جانبه است که نظام سلامت بر آن استوار است، به  بیان دیگر محور نظام سلامت پزشک خانواده است.

دکتر امیدوار رضایی افزود: برنامه ریزی آموزشی تربیتی باید جزء اولویت های وزارت بهداشت در برنامه پزشک خانواده باشد.

رئیس بیمارستان لقمان تهران با بیان این مطلب که اولین کاری که برای برنامه پزشک خانواده باید صورت پذیرد برنامه ریزی آموزشی تربیتی است، افزود: وزارت بهداشت باید تمام همت خود را در این جهت بگذارد که پزشک خانواده همراه با تیم خود از ابتدای ورود به دانشگاه براساس نیاز سلامت کل کشور تربیت شوند.

وی ادامه داد: باید براساس نیاز سنجی هایی که صورت گرفته و در راستای برنامه پزشک خانواده تعدادی از رشته های مختلف مورد نیاز تربیت و آموزش داده شوند، آموزشهای عملی ببینند و با حضور در روستاهایی که بعدا باید به عنوان پزشک در آنجا مسؤلیت بپذیرند تجارب لازم راکسب کنند تا بتوانند در آینده در لباس پزشک خانواده وارد عمل شوند.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان ساخت: متاسفانه این تعداد نیروی مورد نیاز هنوز تربیت و آموزش ندیده اند و این مطلب یعنی عدم تربیت صحیح و کامل پزشکان از نظر کمی  و کیفی، یکی از چالشهای جدی در برنامه پزشک خانواده است.

دکتر رضایی افزود: اساس برنامه پزشک خانواده بر پیشگیری است و باید پزشکان عمومی که تاکنون بر محور درمان تربیت شده اند به گونه ای آموزش داده شوند که بتوانند مبنای کار خود را بر پیشگیری قرار دهند.

 وی با اشاره به منابع مالی پایدار به عنوان یکی دیگر از نیازهای اساسی برنامه پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده برنامه ای پایدار است که برای  افق ۲۰ ساله یا ۵۰ ساله طراحی شده است و نمی توانیم و نباید بودجه یک ساله یا ۵ ساله برای آن تدارک ببینیم.

 رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس افزود: برای این برنامه باید منابع مالی پایداری براساس حق بیمه و یا سرانه سلامت به طور واقعی لحاظ شود و از سوی دیگر بتوان این منایع را در درازمدت تامین کرد.

رئیس بیمارستان لقمان با اشاره به این نکته که وزارت بهداشت مسؤل و سیاست گذار اصلی برنامه پزشک خانواده است گفت: از دیگر چالشهای پیش روی این برنامه مداخله گری های متعددی است که باید اصلاح شود. از سوی دیگر همکاری های بین بخشی از جمله وزارت رفاه، بیمه ها و دیگر دستگاههایی که به نحوی در سلامت جامعه اثرگذار هستند زیر نظر وزارت بهداشت از دیگر لازمه های تسریع در حرکت این برنامه است.

 وی در پایان خاطر نشان ساخت: این هماهنگی ها باید در شورای عالی سلامت بین بخش ها و دستگاههای مختلف ایجاد شود و باید تابع سیاست های واحدی باشند. بیش از ۵۰ عامل مؤثر بر سلامت اجتماعی اقتصادی جامعه وجود دارد که خارج از حیطه وزارت بهداشت هستند و از درون دیگر دستگاهها مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنایع و وزارت جهادکشاورزی بر می خیزند که نیاز است با هماهنگی هر چه بیشتر، برنامه پزشک خانواده را به بهترین صورت ممکن به اجرا در بیاورند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.