برنامه گام به گام آمریکا برای انتخابات مصر

گزارش افشا شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حاکیست که این کشور از آغاز پیروزی انقلاب مصر در حال اجرای برنامه ای گام به گام برای به حاشیه راندن اخوان المسلمین، و جلوگیری از پیروزی نامزد این گروه در انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه العالم، “ایلی شهلوب” نویسنده لبنانی در مقاله ای جنجالی که امروز در بسیاری از رسانه ها و مطبوعات عربی منتشر شد، با اشاره به گزارش فاش شده سازمان سیا، تأکید کرد: موضوع انتخابات ریاست جمهوری مصر که تا پیش از این بعنوان رقابتی برای اشغال کرسی ریاست قوه مجریه مطرح شده بود ، اکنون به موضوعی داغ برای کشمکش طرفهای مختلف داخلی و خارجی تبدیل شده است.

وی با اشاره به تاریخ مصر طی چند دهه گذشته گفت: می توان تاریخ معاصر مصر را در سه جایگاه ارزیابی کرد، دوره  جمال عبدالناصر که در این دوران مصر پرچم دار جنبش های آزادی خواهی ضد امپریالیسم و مقاومت ضد صهیونیسم بود .. دوره انور سادات که مصر با آمریکا ائتلاف و با اسراییل آشتی کرد، و همین مساله موجب شد که مصر به عنصری نامطلوب در میان کشورهای اسلامی و عربی تبدیل شود، و کم کم به حاشیه رانده شد .. دوره حسنی مبارک که مصر با اسراییل هم پیمان شد و رییس جمهور مصر به “گنجی راهبردی” برای صهیونیسم تبدیل گشت.

شهلوب خاطرنشان کرد: اکنون سوال این است که مصر در آینده چگونه خواهد بود، و کدام یک از الگوهای سه گانه قبل را در دستور کار قرار خواهد داد. شکی نیست که موضع گیری های نظامیان در این میان تاثیرگذار است، و از سوی دیگر نیازهای اقتصادی مصر نیز امری اجتناب ناپذیر است .. اما تصمیم قطعی و نهایی به عهده حاکمیت سیاسی خواهد بود که از دل نیروهای فعال مردمی تشکیل خواهد شد، نیروهایی که رژیم سابق را به زیر کشیدند.

شهلوب با اشاره به روابط تاریخی آمریکا با مصر، تأکید کرد: آمریکا را باید در کشمکش های جاری انتخابات ریاست جمهوری مصر؛ بازیگر اساسی قلمداد کرد .. در همین راستا، سازمان اطلاعات آمریکا گزارشی به دولت این کشور ارائه کرده است که وزارت کشور آن را بر برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه تعمیم داده است.

وی ادامه داد: منابع دیپلماتیک عرب به نقل از این گزارش آورده اند که “شهروند عرب و مسلمان احساس می کند که توطئه ای علیه عربیت و اسلامیت مصر و جایگاه و نقش پیشرو این کشور در جریان است، و محدودیت هایی برای جلوگیری از بازگشت این کشور به دامان جهان عرب و اسلام وجود دارد، تا از اتخاذ موضع مخالف آمریکا و اسراییل از سوی مسئولان جدید این کشور ممانعت شود. موضع گیری هایی که با قطع صادرات گاز به اسراییل آغاز شد، و بیم آن می رود که تا حد لغو پیمان کمپ دیوید پیشرفت کند”.  

شهلوب گفت: این گزارش که شامل ارزیابی موقعیت و ارایه توصیه هایی عینی برای اداره انتخابات ریاست جمهوری مصر است، می افزاید ” باید اسلام گرایان را از هم گسست و آن ها را به جان یکدیگر انداخت و کشمکش هایی در میان آنان ایجاد کرد. سلفی ها را بر ضد اخوان و القاعده را بر ضد پسمانده های رژیم شوراند ، … هدف نهایی این تلاش ها جلوگیری از پیروزی اخوان المسلمین به هر قیمت ممکن است”.

وی به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد: این منابع درگیری های العباسیه را نخستین نشانه این کشمکش ها ارزیابی کردند، به ویژه که برای نخستین بار پرچم های سیاه در این درگیری ها مورد استفاده قرار گرفت.

این نویسنده لبنانی در ادامه تأکید کرد: در این گزارش بر ضرورت حمایت از “عمرو موسی” و “احمد شفیق” تاکید و درخواست شده است که اطمینان حاصل شود یکی از این دو به ریاست جمهوری برسد، و از آن جا که ” آمریکایی ها درک می کنند که شفیق به دلیل نداشتن وجاهت و جایگاه مردمی نمی تواند مشروعیت لازم برای کسب آرای مردم مصر به دست آورد، به همین سبب تیمی از سازمان اطلاعات انگلیس مامور شد تا از تلاش های عمرو موسی برای رسیدن به ریاست جمهوری به صورت پنهانی پشتیبانی کند”.

به گفته همین منابع دیپلماتیک ، “این تلاشها به معنای آن نیست که این تیم در دفتر عمرو موسی کار کند، یا عمرو موسی با فعالیت های این تیم موافقت کرده باشد یا حتی از وجود آن با خبر باشد.  برای آمریکا ، دبیرکل سابق اتحادیه عرب بهتر است زیرا او  از زبان شیوایی در سخنرانی از اعراب و مصر و فلسطین و این گونه مسائل برخوردار است، اما هیچ گاه امکان این را نداشته است تا سخنان خود را عملی کند”.

شهلوب گفت: در این گزارش تاکید شده است: “باید بر شدت اختلاف و کشمکش میان سه نامزد اسلام گرایان یعنی، سلیم العوا ، محمد مرسی و عبدالمنعم ابوالفتوح، افزود تا آرای اسلام گرایان پراکنده شود. در هر صورت اگر امکان تضمین پیروزی موسی یا شفیق وجود نداشته باشد، ارجحیت با ابوالفتوح است زیرا وی از اسلامگرایان جدا شده و از جایگاه مردمی برخوردار نیست که بتواند نقش رهبری مصر را در منطقه بازیابد، زیرا پیروزی او از قدرت مانور اخوان المسلمین که ۸۰ سال سابقه تاریخی در میان مردم دارد ، خواهد کاست. درهمین راستا حذف خیرت الشاطر نامزد اصلی اخوان المسلمین برای انتخابات ، گام اول این سناریو به شمار می رود”.

این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: علت نگرانی های آمریکا از اخوان المسلمین آن است که این گروه “تنها تشکلی است که از جایگاه مردمی، مشروعیت تاریخی و دینی کافی برای بازیابی جایگاه منطقه ای و بین المللی مصر برخوردار است.  بر این اساس دستور عملیاتی آمریکا بر دو پایه استوار است ، نخست جلوگیری از رسیدن نامزد اخوان المسلمین به پست ریاست جمهوری و دوم در هم شکستن هیبت اسلامگرایی به منظور تضعیف اخوان المسلمین از درون”.

شهلوب به نقل از منابع دیپلماتیک عرب گفت: این منابع یادآور شده اند که نشانه هایی در داخل مصر وجود دارد که حاکی از تلاش برای برانگیختن دو نامزد اسلامگرا برای ائتلاف با حمدین صباحی ، نامزد ناصری هاست تا بر سر یک نامزد واحد اتفاق نظر حاصل شود که بتواند در دور اول هم از طرف اسلامگرایان و هم از طرف ناصری ها پیروزی را کسب کند.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.