برنده جایزه جلال پروژه شاهنامه‌خوانی برای جوانان را کلید زد

حمیدرضا توکلی که سال گذشته با کتاب «از اشارت‌های دریا» برنده جایزه ۱۱۰ سکه‌ای جلال آل‌احمد و به تبع آن کتاب سال شد، درباره آثار در دست تالیف خود به خبرنگار مهر گفت: از مدتی قبل نگارش مجموعه‌ای را با موضوع شاهنامه‌خوانی برای جوانان آغاز کرده‌ام که الهام گرفته از هنر نقالی است و تاکنون نگارش یکی دو جلد آن به پایان رسیده است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات کلاسیک ادامه داد: این مجموعه در ۲۰ جلد با قطع جیبی طراحی شده و هر جلد حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ صفحه خواهد بود و مخاطبانش هم جوانان هستند. البته هنوز با ناشری در مورد چاپ این کتاب‌ها صحبت نکرده‌ام.

وی اضافه کرد: محور داستان‌های این پروژه، بده و بستان پدربزرگی است از خاندان نقالان با نوه دختری‌اش که در دبیرستان تحصیل می‌کند. این جوان از پدربزرگش می‌خواهد که شاهنامه را برایش روایت کند.

نویسنده کتاب «از اشارت‌های دریا» با بیان اینکه مجموعه «شاهنامه‌خوانی» را نمی‌توان یک رمان دانست و تقریباً به سبک کتاب‌هایی مثل «دنیای صوفی» نوشته خواهد شد، تاکید کرد: در میانه روایت شاهنامه توسط این پدربزرگ برای نوه‌اش، به ابهاماتی هم که در ذهن نسل جوان درباره داستان‌های شاهنامه وجود دارد، پاسخ داده می‌شود.

توکلی همچنین با اشاره به دیگر کتاب در دست تالیف خود که درباره مولانا است و مخاطبان آن هم کودکان هستند، گفت: عنوان این کتاب «حواس از نظر مولانا» است و با استفاده از مفهومی که مولانا درباره تبدیل حواس دارد، در دست تالیف است. این کتاب هم مانند کتاب «از اشارت‌های دریا» کاری پژوهشی محسوب می‌شود و به احتمال زیاد انتشارات علمی و فرهنگی آن را به چاپ خواهد رساند.

برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که مروارید (ناشر کتاب) تصمیم دارد «از اشارت‌های دریا (بوطیقای روایت در مثنوی)» را تجدید چاپ کند. این کتاب به ویژگی‌های روایتگری در مثنوی می‌پردازد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.