برنده جایزه نوبل ادبی نیجریه: نباید با بوکوحرام مذاکره نمود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

ap-95.jpg

برنده جایزه نوبل ادبی نیجریه درخواست‌ها برای برگزاری مذاکرات صلح با “بوکوحرام” را رد نمود و گفت، جامعه نیجریه در معرض خطری است که وی آن را “جنگ برای بقا” می‌داند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس گزارش تفسیری خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمال شرقی نیجریه تقریبا هر روز مورد حمله بوکوحرام قرار می‌گیرد. این گروه تنها امسال مسبب کشته شدن بیش از ۷۴۰ تن از مردم نیجریه بوده است. در تازه‌ترین مورد مقام‌های این کشور اعلام نمودند، سه تن از افسران پلیس در یک گلوله‌باران که توسط این گروه افراطی در منطقه “یوب” صبح روز جمعه صورت گرفت، جان خود را از دست دادند.

“وول سویینکا”، برنده ۷۸ ساله جایزه نوبل ادبی که میانه خوبی هم با ارتش نیجریه ندارد، گفت که ارتش باید به مقابله با گروه شبه‌نظامی بوکوحرام بپردازد.

وول سویینکا می‌داند که فقر وحشتناک در شمال نیجریه سبب افزایش قدرت شبه نظامیان بوکوحرام شده و اعلام نموده مذاکرات با “جماعت قاتلان” به این سلسله از درگیری‌های خشونت‌بار در این کشور پایان نمی‌دهد.

وی که یکبار از سوی یکی از مقام‌های نظامی نیجریه به مرگ تهدید شده بود، اعلام نمود که سیاستمداران متقلب در قدرت‌گرفتن سریع این گروه افراطی دست داشته‌اند.

این برنده جایزه ادبی نوبل به روزنامه‌نگاران خارجی در لاگوس، پایتخت نیجریه گفت: سیاستمدارانی که می‌خواستند در انتخابات تقلب نمایند این گروه را فعال نمودند و اکنون این گروه کاملا از کنترل خارج شده‌ است.

“بوکوحرام” در زبان‌ هائوسای شمال نیجریه به معنای “آموزش غربی توهین به مقدسات می‌باشد” است. این گروه حملاتی را که هم مسیحیان و هم مسلمانان را هدف می‌گیرد، صورت داده‌اند و با وجود حضور ارتش نیجریه به کشتار خود ادامه می‌دهند.

این گروه می‌گوید، این حملات در صورتی متوقف خواهد شد که دولت نیجریه به صورت جدی قوانین شریعت را اجرا کند و اعضای زندانی شده این گروه را آزاد کند.

سویینکا، مذاکرات صلح اعضای دولت نیجریه را تنها “مسکنی بسیار قوی” توصیف نموده و گفت: این مساله تبدیل به یک مساله امنیتی شده است که در این رابطه سئوالی مطرح می‌شود که چه کسی در این بین از میان خواهد رفت؟ جامعه، ملت یا گروهی از قاتلان که کاملا از کنترل خارج شده‌اند.

هزاران تن از غیرنظامیان نیجریه نیز در جنگ ارتش نیجریه برای مقابله با گروه بوکوحرام جان خود را از دست داده‌اند.

برنده جایزه نوبل ادبی در ادامه افزود: ارتش نیجریه در حال بازبینی در تاکتیک‌های خود و تکیه بر جمع‌آوری اطلاعات بجای شبیخون علیه گروه بوکوحرام است.

وول سویینکا، برنده جایزه نوبل ادبی در سال ۱۹۸۶ میلادی و اولین فرد آفریقایی است که این جایزه را دریافت نمود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.