برنده نوبل اقتصاد: یک درصد جمعیت آمریکا مالک ۲۵ درصد ثروت این کشور است

۳۰م دیماه ،

جوزف استیگلیتز، اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، گفته است که یک درصد جمعیت آمریکا هم‌اکنون یک چهارم ثروت این کشور را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جوزف استیگلیتز اخطار داده که باید در قبال نابرابری فزاینده در اقتصاد آمریکا اقدامی کرد.

استیگلیتز گفته است که ثروت یک درصد جمعیت ایالات متحده از ١٩٨٠ تاکنون دو برابر شده است، در حالی که به نقل از وی درآمد میانه در ایالات متحده از ١٩٩٠ به این سو تغییری نکرده است.

درآمد میانه به میزانی گفته می‌شود که درآمد نیمی از جمعیت بالاتر از آن سطح و درآمد نیم دیگر پایین‌تر از آن باشد. گروه بزرگی از اقتصاددان‌ها معتقدند درآمد میانه نسبت به درآمد میانگین، یعنی درآمد کل تقسیم به تعداد، شاخص اقتصادی گویاتری است.

نابرابری درآمد در آمریکا یکی از بالاترین نابرابری‌های درآمدی در میان کشورهای توسعه یافته است.

برنده نوبل اقتصاد گفت: “آمریکا دوست دارد خودش را به چشم سرزمین عدالت و فرصت‌ها نگاه کند، اما آمار خلاف این را نشان می‌دهد. آمریکا یکی از بدترین نرخ‌های توزیع عادلانه فرصت‌ها را در بین اقتصادهای پیشرفته دارد.”

نابرابری درآمدی در آمریکا سبب پیدایش جنبش اعتراضی “اشغال وال‌استریت” در پاییز ٢٠١١ شد.

معترضان که در نزدیکی بورس نیویورک چادر زده بودند خود را نماینده “٩٩درصد” جامعه معرفی می‌کردند که به نقل از آنان در مقابل یک درصد ثروتمند قرار می‌گرفت. علاوه بر ایالات متحده، با توجه به بحران اقتصادی ٢٠٠٨ و بحران مالی کشورهای حوزه یورو، اعتراضات مشابهی نیز در کشورهای دیگر انجام شده است.

استیگلیتز در سخنان خود از اقتصاد برزیل و کشورهای اسکاندیناوی به عنوان کشورهایی که در مبارزه با نابرابری موفق بوده‌اند، ستایش کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.