برهوم: بازداشت‌های کرانه باختری نشان‌گر ناراحتی عباس از سفرهای خارجی حماس است

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد که مذاکرات هیات این جنبش در قاهره در فضایی مثبت و سازنده و در راستای همکاری با طرف مصری در برخی مسائل مشترک ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در واکنش به بازداشت ده‌ها تن از فعالان جنبش حماس در کرانه باختری خاطرنشان کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سفر هیات جنبش حماس به قاهره و نتایج مثبت این سفر ناراحت است و با بازداشت‌هایی که در کرانه باختری به اجرا می‌گذارد، سعی در محدود کردن این سفرها دارد و در همین راستا، سفیر تشکیلات خودگردان در قاهره مدعی شده است که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب و مردمی فلسطین حق توافق بر سر احداث منطقه آزاد تجاری در مرزهای مصر با غزه را ندارد.

برهوم تصریح کرد که عباس همچنین یاسر عثمان، سفیر مصر نزد تشکیلات رام‌الله را فرا خوانده و مراتب اعتراض و ناراحتی خود از سفر رسمی اسماعیل هنیه به این کشور را به اطلاع وی رسانده است که این مساله نشان‌گر ناراحتی و ناخشنودی عباس از سفر هیات حماس به قاهره است.

سخنگوی جنبش حماس همچنین اظهار داشت: با وجود تداوم بازداشت اعضا و فعالان جنبش حماس در کرانه باختری، ما به پیشرفت روند آشتی ملی و پایان یافتن محاصره غزه خوش‌بین هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به رغم اقداماتی که محمود عباس در کرانه باختری انجام می‌دهد، ما به پیشرفت آشتی ملی و لغو محاصره غزه، هر چند به صورت تدریجی، خوش‌بین هستیم.

فوزی برهوم در بخش دیگری از اظهارات خود به سفر هیات دولت حماس به ریاست اسماعیل هنیه به قاهره و دیدار با هشام قندیل، همتای مصری وی اشاره کرد و گفت در این دیدار توافقات مثبت و سازنده‌ای در زمینه توسعه نوار غزه و لغو محاصره این منطقه به دست آمده است که از مهم‌ترین این نتایج می‌توان به افزایش میزان برق صادراتی مصر به نوار غزه اشاره کرد.

برهوم خاطرنشان کرد که وزرای فلسطینی همچنان در حال بررسی مسائل امنیتی، اقتصادی و سیاسی با همتایان مصری خود هستند تا بتوانند تحولات خوبی در اوضاع نوار غزه به وجود آمده و به بحران این منطقه به ویژه پس از بسته شدن گذرگاه‌ها و تخریب تونل‌ها پایان دهند.

وی افزود، طی روزهای آینده دیدارهای دیگری نیز میان مقام‌های فلسطینی و مصری برای بررسی بحران برق و احداث منطقه آزاد تجاری برگزار خواهد شد و تا کنون توافقات خوبی در زمینه تسهیل روند انتقال سوخت محموله قطری به نوار غزه و افزایش میزان برق صادراتی مصر به این منطقه و نیز آغاز روند احداث نیروگاه‌های برق در منطقه شیخ زوید حاصل شده است.

سخنگوی حماس بررسی مسائل امنیتی و تاکید بر لزوم حفظ امنیت مرزها را از دیگر مسائل مورد بحث در گفت‌وگوهای طرفین مصری و فلسطینی برشمرد و تاکید کرد که دولت غزه اجازه نخواهد داد هیچ خطری از سمت نوار غزه متوجه امنیت مصر شود.

برهوم در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار هیات جنبش حماس با محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر طی دو روز آینده تصریح کرد که هیچ اطلاع خاصی از این مساله ندارد و هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

دفتر ریاست‌جمهوری مصر نیز در این راستا اعلام کرد که در حال حاضر مرسی برنامه‌ای برای دیدار با هیات‌های فلسطینی ندارد و یاسر علی، سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری مصر طی اظهاراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد که مرسی هیچ برنامه ای برای دیدار با هیات‌های فلسطینی، چه از تشکیلات خودگردان و چه از جنبش حماس، ندارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.