بروجرد در آستانه رویداد بزرگ فرهنگی/ محورهای همایش علامه شهیدی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی بزرگداشت علامه سید جعفر شهیدی دوازدهم و سیزدهم شهریور در بروجرد برگزار می شود.

نادر ارجمندی با بیان اینکه این همایش به بررسی ابعاد شخصیتی علامه سیدجعفر شهیدی از مفاخر جهان اسلام می پردازد، عنوان کرد: روش‌ شناسی ترجمه نهج‌البلاغه دکتر شهیدی، روش ‌شناسی تاریخ تحلیلی اسلام، بررسی آثار علامه شهیدی و مروری بر فعالیتهای علامه شهیدی از جمله محورهای این همایش است.

وی ادامه داد: همچنین مروری بر دوران زندگی علمی دکتر شهیدی از مقطع زندگی در نجف اشرف تا پایان عمر، نقش دکتر شهیدی در مجامع علمی کشورهای مسلمان و نقش وی در تقریب بین مذاهب از دیگر محورهای این همایش دو روزه است.

محورهای بخش ادبی همایش علامه شهیدی

ارجمندی یادآور شد: در بخش ادبی این همایش نیز خاطرات شاگردان دکتر شهیدی، آرایه های لفظی و معنوی در ترجمه نهج البلاغه دکتر شهیدی، بحث در شیوه های فنی ترجمه نهج البلاغه، نکته پردازی های منحصر به فرد دکتر شهیدی در زمینه شرح مثنوی، علامه شهیدی و انقلاب اسلامی، استاد شهیدی و دفاع مقدس، شهیدی و حماسه حسینی، شهیدی و لغت نامه دهخدا، رویکرد انتقادی در تاریخ نگاری دکتر شهیدی، از موضوعاتی است که در این همایش به آنها پرداخته می شود.

وی عنوان کرد: در این همایش دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر احمدی رئیس انتشارات سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکترموسوی گرمارودی و جمعی از اندیشمندان حضور خواهند داشت و به بررسی ابعاد شخصیت و آثار علامه شهیدی می پردازند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد یادآور شد: همچنین در این همایش ضمن تجلیل از آثار و تالیفات برجسته مرتبط با موضوع از نرم افزارهای آثار و کتب علامه شهیدی و سایت خبری و اطلاع رسانی این استاد فرهیخته رونمایی می شود و نمایشگاهی نیز از آثار علامه شهیدی در حاشیه همایش بر پاخواهد شد.

ارجمندی بیان داشت: این همایش ملی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه آزاد، بنیاد نهج‌البلاغه، بنیاد غدیر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار می‌شود.

رونمایی رسمی از سایت “علامه شهیدی” با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی همچنین به رونمایی رسمی سایت “علامه شهیدی” با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بروجرد اشاره کرد و گفت: همزمان با برگزاری همایش ملی و جایزه ادبی علامه شهیدی این سایت به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: این سایت به صورت آزمایشی در جلسه ۳۰ فروردین با حضور اعضاء شورای فرهنگ عمومی شهرستان بروجرد افتتاح و از طریق رسانه ها و خبرگزاریها اطلاع رسانی شد.

وی افزود: از این طریق علاقمندان می توانند برای مشاهده و ارتباط با دبیرخانه همایش به این سایت به نشانی www.alameshahidi.com که fh دامین های ir و org نیز فعال شده است، مراجعه کنند.

ارجمندی افزود: در این سایت ضمن اطلاع رسانی در رابطه با این همایش مجموعه عکسها، سخنرانیها، بزرگداشت ها… و اطلاعات لازم مرتبط با استاد فرزانه علامه شهیدی تا زمان برگزاری همایش ملی و جایزه ادبی علامه سید جعفر شهیدی به سایت اضافه شده است.

وی یادآور شد: سایت به زبان فارسی افتتاح و با توجه به تخصصی بودن همایش، سایت در آینده نزدیک به زبان عربی و انگلیسی نیز رونمایی خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد یادآور شد: لوگوی این سایت توسط فرزند گرامی علامه شهیدی طراحی شده است.

ادیبی فرزانه، مورخی ژرف‌نگر و انسانی والا و با کرامت…

علامه سید جعفر شهیدی از مفاخر و بزرگان ادب ایران زمین در سال ۱۲۹۷در شهر بروجرد به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بروجرد به پایان رسانید، سپس اندک مدتی را در حوزه علمیه قم در خدمت آیت الله آقاحسین بروجردی و سایر علما و مراجع به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

سپس برخورد و آشنایی استاد شهیدی با دکتر محمد معین باب آشنایی و حضور استاد شهیدی را در خدمت علامه دهخدا گشود و او بعد از تشکیل سازمان لغت نامه دهخدا معاونت سازمان را برعهده گرفت که با مرگ استاد معین، وی مسئول این سازمان شد.

شهیدی در زمینه های ادب فارسی و ادبیات عرب، استادی کامل و بنام است. وی همکاری و موانست با استادانی چون بدیع الزمان فروزانفر، جلال همایی، دهخدا، محمد معین و … را نیز در پرونده دارد.

استاد جعفر شهیدی با درجه دکتری ادبیات فارسی صاحب آثار و تألیفات فراوانی است که از آن جمله می توان به: “انقلاب بزرگ، زندگی حضرت سجاد، زینب (س) شیرزن کربلا، محدودیت در اسلام، زندگانی حضرت زهرا(س) و….” اشاره کرد.

اما بارزترین و شاید ماندگارترین کار استاد شهیدی ترجمه شیوا، مسجع و روان او از نهج البلاغه باشد که این ترجمه در سال ۱۳۶۹ به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

علامه دکتر شهیدی ۲۳‬دی ماه سال ۸۶ بر اثر بیماری ریوی در تهران دیده از جهان فروبست و پیکر این استاد فرهیخته با قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری از مقابل لغت نامه دهخدا تا دانشگاه تهران تشییع و در جوار امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.