بروز بیماری خطرناک در گیلان

۰۲خردادماه،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در ایران به بیماری سارکوئیدوز بسیار پرداخته نشده است، گفت: بیماری سارکوئیدوز بیماری پیچیده با خطر حمله به ریه و چشم که در گیلان بسیار شایع است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن بهبودی امروز در همایش دو روزه کشوری «سارکوئیدوز» در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی این شهر با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در چند سال اخیر فعالیت خوبی داشته است، اظهار کرد: اکنون ۲۳ مرکز تحقیقاتی در گیلان فعال است.

*شیوع بیماری سارکوئیدوز در گیلان

وی با اشاره به اینکه به بیماری سارکوئیدوز در ایران بسیار پرداخته نشده است، گفت: این بیماری در گیلان بسیار شایع است.

دبیر همایش کشوری سارکوئیدوز، بیماری سارکوئیدوز را یک بیماری پیچیده معرفی کرد و گفت: سارکوئیدوز یک بیماری پیچیده است که ریه، چشم و پوست و دیگر نقاط بدن را درگیر می‌کند و در بسیاری از اوقات بیمار باید به دفعات به پزشک مراجعه کند تا تشخیص داده شود که به آن مبتلا است.

وی با تصریح بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با داشتن دانشگاه‌های متعدد جزو مراکز برتر کشور است، اذعان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون دانشگاه‌های متعددی در استان گیلان راه‌اندازی شده است و ما با داشتن دانشکده‌های دندانپزشکی و … به عنوان یک دانشگاه pdf در کشور شناخته شده‌ هستیم.

به گفته بهبودی، ۱۶ دانشکده در رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش مذکور خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با برگزاری این همایش‌ها و بهره‌گیری از حضور اساتید برجسته و مجرب پزشکی گامی موثر در درمان چنین بیمارهای ناشناخته‌ای برداریم.

دبیر همایش کشوری بیماری سارکوئیدوز، گیلان را برخوردار از شرایط جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی خاص دانست و اذعان کرد: همسایگی گیلان با کشورهای دیگر و هم‌جواری آن با دانشگاه‌های شمال کشور و داشتن نیروهای توانمند می‌تواند در تضمین سلامت جامعه نقشی موثر ایفا کند.

*سارکوئیدوز بیماری ناشناخته در ایران

یک پزشک فوق تخصص ریه نیز در همایش مذکور با اشاره به اینکه بیماری سارکوئیدوز چندان در ایران شناخته شده نیست، گفت: در سال ۱۹۴۰ این بیماری در سطح دنیا شناخته و ثبت شد اما این بیماری هنوز در ایران ناشناخته است.

رضا رضایی‌عدل ادامه داد: اغلب بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند از ساکنان و شهروندان شمال کشور می باشند که این موضوع به نقش وضعیت آب و هوا در بروز این بیماری اشاره دارد.

وی با تصریح بر اینکه تعداد بیماران مبتلا به سارکوئیدوز در کشور، بسیار بسیارتر از آمار موجود است، اذعان کرد: برای شناسایی بیماری سارکوئیدوز باید حساسیت پزشکان در مواجهه با علایم آن بسیار فراوان باشد.

این پزشک فوق تخصص ریه، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری کنگره مذکور پایه‌ر‌یز مطالعه‌ای جامع در سطح کشور در زمینه بیماری سارکوئیدوز باشد.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.