بروز سالانه ۱۳۵هزار مورد جدید سرطان در کشور/واکسیناسیون HPV با واکسن ایرانی، تحت تاثیر کرونا

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوامل موثر در بروز سرطان‌ها، تاکید کرد: پیری جمعیت، سبک زندگی نامناسب و آلودگی هوا از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز سرطان‌ها هستند.

دکتر علی قنبری مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی سالانه ۱۳۵ هزار مورد فرد جدید مبتلا به سرطان، گفت: این عدد نتیجه برنامه ملی ثبت سرطان است که آخرین گزارش آن مربوط به سال ۹۶ است. در میان ۱۳۵ هزار ابتلای سالانه‌ای که در کشور ثبت می‌شود ۵۲درصد ابتلا به مردان و ۴۸ درصد به زنان مربوط می‌شود.

شایعترین سرطانها در زنان و مردان

وی شایع‌ترین سرطان را در خانم‌ها و آقایان به ترتیب سرطان پستان و سرطان پروستات، معرفی کرد و افزود: به طور کلی سرطان‌های پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده؛ پنج سرطان شایع در کشور هستند. تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر سبب شده است که از سال ۹۰ تاکنون سرطان پروستات در مردان جایگزین سرطان معده شود.

سرطان؛ دومین عامل مرگ و میر در کشور

سالانه ۵۱ هزار مرگ ناشی از سرطان در ایران

قنبری مطلق ادامه داد: میزان مرگ و میر در این افراد در بازه‌های زمانی ۵ ساله بررسی می‌شود البته؛ ۱۶ درصد مرگ و میرها به سرطان مربوط می شود که بعد از بیماری های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشور است و به طور کلی سالانه نزدیک به ۵۱ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور را شاهد هستیم.

شانس ۵۰ درصدی بهبودی در مبتلایان سرطان

وی افزود: ۱۴درصد افراد در ایران در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند که این آمار در دنیا ۲۰درصد است؛ همچنین هفت درصد افراد به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند و احتمال بهبودی در مبتلایان ۵۰ درصد است.

مرگ و میر ناشی از کرونا در مبتلایان سرطان دو برابر افراد عادی

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد فوت بیماران مبتلا به سرطان که به کرونا نیز مبتلا شدند وجود دارد یا خیر؟، اظهار کرد: یک ارتباطی میان دیتا بیس‌های سرطان و کووید۱۹ برقرار کردیم و تا تیرماه سال جاری ۳۷۷۵ مورد مبتلا به کرونا در میان بیماران مبتلا به سرطان پیدا کردیم. تاکنون دریافتیم که احتمال مرگ‌ومیر کرونا در میان مبتلایان به سرطان دو برابر افراد عادی است.

برنامه شناسایی زودرس ۳ سرطان

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت بهداشت برای شناسایی زودرس سرطان‌ها، تصریح کرد: ما برای شناسایی زودرس سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ برنامه‌هایی داشتیم و این برنامه‌ها برای جمعیت مشخصی از هر دانشگاه در حال انجام است‌ و امیدواریم در سال بعد بتوانیم آنها را توسعه دهیم. در ابتدای شیوع کرونا متاسفانه برنامه‌های ما با اندکی مشکل مواجه شد و میزان مراجعه افراد به سیستم بهداشتی درمانی کاهش یافت ولی کم کم میزان مراجعات به حالت پیش از زمان شیوع کرونا بازگشت.

واکسیناسیون HPV با واکسن ایرانی تحت تاثیر کرونا

قنبری‌مطلق درباره وضعیت ایران در زمینه مدیریت و شناسایی سرطان دهانه رحم و واکسیناسیون HPV، تاکید کرد: در بهار سال جاری واکسن HPV تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کرد و قرار بود این برنامه اجرایی شود که به دلیل ملاحظات مربوط به کرونا برنامه ما به تعویق افتاد؛ در حال حاصر منتظر مساعد شدن شرایط هستیم تا برنامه آزمایشی واکسیناسیون را در یک یا دو استان آغاز کنیم‌. بازه سنی مورد نظر ما که واکسن را دریافت می‌کنند عمدتا دختران زیر ۱۵ سال هستند.

وی درباره دستاوردهای کنترل و پیشگیری از سرطان‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: توسعه نیروی انسانی مراقبت کننده از سرطان و متخصصین این امر در کشور یکی از مهم‌ترین دستاوردها بوده است؛ همچنین افزایش تعداد مراکز ارائه دهنده خدمت در این زمینه گام مهم دیگری بود که هرچند با حالت مطلوب فاصله داریم، اما روند مناسب بوده است. طی ۸ سال گذشته برنامه تشخیص زودهنگام سرطان در سطح نظام شبکه در حال توسعه است که به افزایش آگاهی عمومی درمورد سرطان کمک کرده است. از طرفی نمی‌توانیم از نقش سازمان‌های مردم نهاد و خیریه در تشخیص سرطان غافل شویم.

آلودگی هوا، سومین عامل موثر در بروز سرطانها

وی درخصوص میزان تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها، بیان کرد: در مورد میزان اثرگذاری آن اطلاعی نداریم اما می‌دانیم آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها موثر هستند و این موضوع بستگی به میزان مواجه با آلودگی هوا دارد. بعد از پیری جمعیت و شیوه زندگی نامناسب، سومین عامل موثر در بروز سرطان‌ها، آلودگی هوا است‌.

قنبری مطلق درباره عوامل موثر در پیشگیری از بروز سرطان‌ها، اظهار کرد: برخی عوامل که در دست خود مردم است شامل کنترل وزن مناسب، داشتن فعالیت بدنی کافی، بهبود تغذیه از نظر میزان و کالری و نحوه آماده‌سازی، عدم مصرف سیگار، تریاک و الکل، افزایش مصرف میوه و سبزیجات و… است.

پوشش ۷۰ درصدی هزینه دارو و درمان سرطان

وی درخصوص وضعیت تامین دارو و درمان مبتلایان سرطان نیز به ایسنا گفت: گاهی اوقات مشکلاتی در زمینه در دسترس بودن برخی داروها پیش آمده است که ممکن است به دلیل در دسترس نبودن مواد اولیه دارو باشد. برخی داروها نیز به شکل مقطعی در زمان‌هایی در دسترس نبودند که برای بیماران مشکل ایجاد می‌کرد و این موضوع مهمی است که بر درمان پذیری بیماران موثر است. پوشش بیمه‌ای داروها و درمان نیز مانند گذشته ۷۰ درصد است البته سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بخشی از ۳۰ درصد فرانشیزی که بیمار باید پرداخت کند را نیز در قالب کمک‌های یارانه‌ای در بخش‌های دولتی به بیماران ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.