برپایی نمایشگاه بزرگ موسیقی فیلم جهان در ˝شهر موسیقی˝ پاریس

۳۱فروردین۱۳،

موزه شهر موسیقی در پاریس، که به ثبت و ضبط انواع سازها و تاریخچه موسیقی اختصاص دارد، نمایشگاه ویژه‌ای را به موسیقی و سینما اختصاص داده که در آن علاقه‌مندان این دو هنر به شکلی گسترده با بهترین موسیقی‌های تاریخ سینما و تاریخچه همکاری‌های به یادماندنی فیلمسازان و آهنگسازان آشنا می‌شوند.

به گزارش هنرآنلاین، در این نمایشگاه تلاش شده از توضیح مفاهیم پایه‌ای آغاز و حتی بدیهیات ساده را نیز برای مخاطبان ناآشنا با سینما با زبانی همه فهم شرح و توضیح بدهد.

بنابر این گزارش، جایگاه موسیقی در سینمای صامت با عکس‌هایی از نواختن موسیقی در کنار پرده سینما به هنگام نمایش فیلم توضیح داده می‌شود تا اینکه عکس‌هایی از نواختن ارکستر به هنگام فیلمبرداری تماشاگران را حیرت زده می‌کند.

نمایشگاه ترکیبی است از اطلاعاتی که به شکل بسیار گسترده و با تاکید بر جزئیات بر دیوارها نصب شده‌اند، به همراه تکه‌های فیلم با موسیقی مورد اشاره و چندین مصاحبه و فیلم کوتاه دربارهٔ همکاری‌های معروف تاریخ سینما بین فیلمسازان و آهنگسازان محبوب آنها و حتی دستگاه‌های میکس موسیقی و صدا که هر تماشاگری می‌تواند خودش دست به کار شود و تفاوت‌ها و حساسیت‌های چکونگی استفاده از موسیقی را تجربه کند.

از انیو موریکونه افسانه‌ای تا برنارد هرمن نابغه

در ابتدای نمایشگاه، اولین آهنگسازی که با نام او آشنا می‌شویم انیو موریکونه، یکی از معروف‌ترین آهنگسازان تاریخ سینما است.

این قسمت وقتی جالب می‌شود که مخاطب متوجه می‌شود که بسیاری از معروف‌ترین آثار موریکونه برای فیلم‌های وسترن‌های سرجیو لیونه، پیش از فیلمبرداری ساخته شده‌اند و بعضی از صحنه‌ها برخلاف رویه معمول موسیقی بر اساس تصویر، به شکل معکوس شکل گرفته و تصویرها بر اساس موسیقی از پیش‌ساخته شده برای فیلم فیلمبرداری شده‌اند. شاید از همین روست که اهمیت موسیقی‌های موریکونه برای زنجیره وسترن‌های اسپاگتی لیونه دو چندان به نظر می‌رسد.

برنارد هرمن، هم از هنرمندان درخشانی است که نامش با تاریخ سینما با موسیقی فیلم گره خورده است. “همشهری کین”، اولین تجربه او در سینما جاودانه شد و مجموعه موسیقی‌های او برای فیلم‌های آلفرد هیچکاک، نمونه‌های شگفت‌انگیزی از قدرت موسیقی در سینما و ترکیب دقیق آن با تصویر را به ثبت رساند، تا آنجا که به طور مثال شاهکاری چون “سرگیجه”، بدون تم‌های به یادماندنی برنارد هرمن غیرقابل تصور است.

یکی از سندهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، نامه مربوط به رزرو تالار معروف آلبرت‌هال برای فیلمبرداری “مردی که بسیار می‌دانست” است. جایی‌که نقطه اوج هیجان فیلم (کلایماکس) به هنگام اجرای یک کنسرت در این تالار رقم می‌خورد و همه چیز بیش از بیش با موسیقی پیوند دارد.

روابط ۴ فیلمساز با ۴ آهنگساز

در بخش ویژه گفت‌وگو‌ها در این نمایشگاه، فیلمی از رابطه چهار فیلمساز نامدار با آهنگسازهایشان به نمایش درمی‌آید و در هر کدام از آنها هر دو دربارهٔ کار با یکدیگر حرف می‌زنند.

– استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز: یکی از این همکاری‌های جاودانه، همکاری طولانی مدت استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز است. در این فیلم کوتاه هر دو در کنار هم حضور دارند و دربارهٔ چگونگی رابطه شان برای خلق موسیقی فیلم‌های معروفی همچون “آرواره‌ها” و “ایندیاناجونز” سخن می‌گویند. ویلیامز در این گفت‌وگو می‌گوید که تمام آهنگ‌هایی که برای اسپیلبرگ ساخته، بدون استثنا از همان ابتدا با تائید همیشگی او روبرو شده‌اند.

– دیوید لین و موریس ژار: دیوید لین و موریس ژار هم از تجربه همکاری درخشان خود در فیلم‌هایی چون “لورنس عربستان” و “دکتر ژیواگو” برای ما می‌گویند در حالی‌که در بخشی از فیلم، ژار را می‌بینیم که همزمان با نمایش “لورنس عربستان” بر یک پرده بسیار بزرگ، در حال رهبری ارکسترش برای ضبط آهنگ فیلم است.

– دو رابطه مورد توجه دیگر، به فیلمسازان این سال‌ها یعنی؛ دیوید لینچ و آنجلو بادالامنتی، ژاک اودیار و الکساندر دپله برمی‌گردد.

عنوان‌بندی‌ها و تِم‌های به یادماندنی

عنوان‌بندی فیلم‌ها همیشه محمل مناسبی برای عرض اندام موسیقی بوده‌اند. حالا اینجا مجموعه‌ای از عنوان بندی‌هایی که موسیقی شناخته شده‌ای دارند، برای تماشاگران به نمایش درمی‌آید. این عنوان‌بندی‌ها فیلم‌های متفاوتی را در برمی گیرند؛ از “سرگیجه” هیچکاک (که یکی از معروف‌ترین عنوان‌بندی‌های تاریخ سینما) تا “جزیره برهنه” اثر کانتو شیندو از سینمای ژاپن.

به نوشته بی.بی.سی، چند موسیقی فیلم هم در رده تم‌های بی‌نظیر گنجانده شده‌اند که همگی ریتم‌های به یادماندنی و جذابی دارند که آنها را برای همیشه در ذهن تماشاگران فیلم‌ها جاودانه می‌کند. از جمله این آثار می‌توان به “پلنگ صورتی”، “ماموریت غیرممکن”، “جنگ ستارگان” و سری فیلم‌های”ایندیاناجونز” اشاره کرد.

عکس‌هایی که کمتر دیده شده

مجموعه‌ای از عکس‌های کمتر دیده شده نیز بخش دیگری از نمایشگاه است. هنری منچینی، آهنگساز برجسته به هنگام ساخت موسیقی برای “سیاره میمون‌ها” که صورتکی از یک میمون را به سر گذاشته و در حال هدایت ارکسترش است، (که در پوستر نمایشگاه هم استفاده شده) یکی از این عکس‌ها است.

در قابی دیگر از این مجموعه باز هم منچینی را در حال هدایت ارکستر برای موسیقی فیلم “جنون” می‌بینیم، در حالی‌که آلفرد هیچکاک آنها را زیر نظر دارد. همچنین هرمن و اورسن ولز جوان هم در پشت صحنه “همشهری کین” یکی دیگر از عکس‌های دیدنی می باشند.

تصاویر فیلمسازان برجسته سینما در کنار آهنگسازان محبوب آنها از جمله؛ آیزنشتاین در کنار پروکوفیف و تیم برتون در کنار دنی الفمن‌و… بخش دیگری از این نمایشگاه دیدنی است.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.