برکناری پترائوس راه را برای مذاکره با ایران بازتر می کند

۲۳ آبان ،

موافقت اوباما با استعفای پترائوس، بخشی از تلاش او برای پاکسازی در کاخ سفید و بازتر کردن راه مذاکره با ایران بوده است.

به گزارش تفسیری گروه وبگردیممتازنیوز، کناره‌گیری غیرمنتظره “دیوید پترائوس” رئیس سازمان سیا به سبب روابط نامشروع، آخرین بازمانده نومحافظه‌کار از دولت “جورج بوش” را نیز حذف کرد و فضا را برای اوباما، برای پرداختن بیشتر به بحث مذاکره با ایران، بازتر کرد.
“رابرت پری” روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی اعلام می دارد: موافقت وی با استعفای پترائوس، بخشی از تلاش اوباما برای پاکسازی در کاخ سفید بوده است. روابط نامشروع، شایعات و فرضیه‌های مختلفی درباره استعفای پترائوس مطرح کرد که رابرت پری در پایگاه خبری “کنسرسیوم” به سبب اصلی آن اشاره می کند که این فرضیه را مطرح کرده است که پترائوس در جریان پاکسازی در کاخ سفید و برای بازتر شدن فضای مذاکره با ایران مجبور به استعفا شده است.
با گذشت تنها چند روز از انتخاب مجدد باراک اوباما و با درنظر گرفتن رابطه نه چندان خوبی که اوباما با پترائوس داشت؛ این فرضیه وجود دارد که کنار رفتن پترائوس زمینه را برای مذاکره با ایران مناسب‌تر می‌کند.
یکی از اشخاصی که با طرز فکر دولت اوباما آشنایی دارد، می‌گوید که اوباما هیچ‌گاه به پترائوس نزدیک نبوده است. پترائوس فردی است که در سال ۲۰۱۰ با مطرح کردن ادعای توهمی تلاش دستگاه اطلاعاتی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، به امکان حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران، ضربه زد. پترائوس با تاکید بر ریشه های این ترور در دولت ایران، ارتباط های بعدی با ایران را دچار مشکل کرد.
پری در ادامه یادداشت خود، پترائوس را یکی از وارثان دولت جورج بوش و ادامه دهنده راه وی در تقابل با ایران معرفی می کند. لذا با کنار رفتن وی رسیدن به راه حل مسالمت آمیز با ایران را تسهیل می کند.
به نوشته “رابرت پری”، هم‌راستایی خط فکری پترائوس با نومحافظه‌کاران یکپارچگی و اتحاد دولت اوباما برای ابتکارات صلح‌آمیز را به خطر می‌انداخته است. بنا بر اظهارات منبعی که با تفکرات دولت اوباما آشناست، چندین مقام ارشد و کلیدی نزدیک به اوباما خواهان کناره گذاشته شدن پترائوس بوده و حالا از اینکه بی‌عقلی او به کناره‌گیری‌اش ختم شده، ناراحت نیستند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.