برگزاری انتخابات پارلمانی در هنگ‌کنگ

afp2-36.jpg

در حالی که یک روز از اعلام تصمیم فرماندار هنگ کنگ در مورد عقب‌نشینی از طرح کلاس‌های درسی اجباری “چین دوستی” در مدارس به سبب اعتراض‌های گسترده علیه آن می‌گذرد، ساکنان این منطقه خودمختار تحت حاکمیت چین امروز (یکشنبه) در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حدود ۴ / ۳ میلیون نفر از جمعیت هفت میلیون نفری هنگ کنگ واجد شرایط رای دادن و تعیین ۴۰ کرسی از مجموع ۷۰ کرسی شورای قانونگذاری هنگ کنگ هستند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که اعتراض‌ها در هنگ کنگ نسبت به رشد نفوذ چین در این کشور در حال افزایش است.

روز شنبه “لیونگ چون- یینگ” فرماندار حامی چین در هنگ کنگ از طرح خود در برگزاری اجباری کلاس‌های وطن‌پرستی که به گفته معترضان تبلیغات به شیوه حزب کمونیست چین برای شستشوی مغزی کودکان است، عقب‌نشینی کرد.

انتخابات پارلمانی امروز (یکشنبه) معیار سنجشی نسبت به میزان حمایت عمومی از لیو یینگ و هم‌پیمانان حامی پکن وی از یک طرف و اردوی مخالفان دموکراسی‌خواه که به دنبال حفظ اکثریت خود در پارلمان است از طرف دیگر است.

انتظار می رود شانس پیروزی نامزدهای دموکراسی خواه در این انتخابات به دلیل چند هفته تظاهرات ضد چین بیشتر شده باشد.

دولت هنگ کنگ در پی همین اعتراض‌ها مجبور شد طرح خود برای آموزش درس های “چین دوستی” در مدارس را لغو کند.

برای اولین بار ۴۰ کرسی از مجموع کرسی های این دوره انتخاباتی هستند و مستقیما انتخاب می شوند. نتیجه این انتخابات می تواند راه را برای برنامه مشارکت انتخاباتی همگانی هموار کند.

صندوق‌های رای‌گیری ساعت ۷.۳۰ (به وقت محلی) باز شدند و تا ۱۰.۳۰ شب برای اخذ رای مردم باز خواهند ماند.

هنگ کنگ که پیشتر در سال ۱۹۹۷ توسط انگلیس به چین بازگردانده شد، در حال حاضر از آزادی‌های سیاسی بیشتری نسبت به بخش جدایی ناپذیر چین برخوردار است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.