برگزاری نشست ” معنویت اسلام و مسیحت ارتدوکس”در یونان

۲۴اردیبهشت،

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  نشست علمی با عنوان” معنویت اسلام و مسیحت ارتدوکس” دومین نشست از سلسله نشست های علمی و فرهنگی است از سوی که رایزنی فرهنگی ایران  در تالار صدرا این رایزنی  با حضور و سخنرانی استاد الکساندراس کاریت اوغلو برگزار شد.
در ابتدای این نشست،محمد حسین مظفری رایزن فرهنگی ایران در آتن با اشاره به ضرورت هم اندیشی اندیشمندان حوزه دین، گفت: رایزنی فرهنگی ایران در چارچوب برنامه های علمی خود نشست هایی را با حضور اساتید و روشنفکران یونانی تدارک دیده و امروز میزبان استاد” الکساندارس کاریت اوغلو” هستیم که درباره” معنویت از منظر اسلام و مسیحیت ارتدکس” سخنرانی خواهند کرد.
وی پرداختن به موضوع معنویت را در عصر حاضر مهم توصیف کرد، زیرا در سطح فردی آرامش داخلی از آدمی سلب شده است و در سطح ملی و بین المللی جهان در درگیری ها و منازعات بی پایان غوطه می خورد. از این رو،  ارایه آموزه ها و تعلیمات ادیان الهی می تواند در ایجاد آرامش داخلی و برقراری صلح جهانی و زندگی مسالمت آمیز  تمام پیروان این ادیان مؤثر باشد.
مظفری  گفت: از چند منظر مختلف می توان به معنویت از نگاه ادیان الاهی نگریست. اولین آنها منظر هستی شناسانه است. در جهان بینی دینی عالم در دنیای مادی منحصر نیست و در سنت دینی ما از عالم غیب و شهود سخن رفته است. پس  از منظر هستی شناسانه می توان از عالم ماده و معنا بحث کرد. در مرحله دیگر منظر انسان شناسی مطرح می شود که باز هم در ادبیات دینی آدمی در وجود مادی و حیات جسمانی خلاصه نمی شود. در مرحله سوم از این مطلب بحث می شود که ادیان رسالت دارند که آدمی با معارفی آشنا کنند که از طریق علوم حسی و تجربی قابل حصول نیست. رسالت اصلی ادیان این است که بشر را با علوم و معارفی که از طریق علوم حسی و تجربی قابل حصول نیست، آشنا کنند و چشم باطن او را به عالم معنا بگشایند.
“الکسندر کاریت اوغلو”، با اشاره به ضرروت توسعه روابط و هم اندیشی روشنفکران و عالمان حوزه دین گفت، روی آوردن به آموزه های دینی تنها راه رهایی بشر از بحران های عصر حاضر است.
 اوغلو، نویسنده کتاب “جهانی شمولی اسلام” با اشاره به فرمایشات حضرت امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر مبنی بر نحوه برخورد با شهروندان، گفت: امام حضرت علی(ع) اولین رهبر و امام جهان شیعه در نامه خود به مالک اشتر بهترین راهنمایی را برای حفظ احترام به ارزش والا و کرامت انسانی و اجرای عدالت در جامعه ارایه کرده است.
وی در ادامه سخنان خود با ارایه گوشه هایی از فرمایشات امام علی(ع) مولای متقیان ،افزود:  امام در فرمایشات خود خطوط مشی ایجاد آرامش و زندگی مسالمت آمیز پیروان تمام ادیان را  بر مبنای آموزهای الهی به خوبی ترسیم کردهاست. از این مطالب می توان به عنوان بهترین الگو برای رهایی بشر از بحران های موجود در جامعه امروزی یهره جست.
این استاد یونانی در ادامه با تأکید بر ضرورت زندگی مسالمت آمیز پیروان تمام ادیان الهی درجوامع بشری گفت: از مقایسه متن نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر و با متون ارایه شده در کتاب مقدس انجیل و حواریون حضرت عیسی(ع) به خوبی می توان دریافت که یکی از اصول آموزه های ادیان الهی، ایجاد زندگی مسالمت آمیز درجوامع بشری است.
اوغلو، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) طمع و دنیاپرستی را عواملی معرفی می کند که انسان را از خداوند دور کرده و این درحالی است که انسان برای رسیدن به سعادت باید به سمت خداوند متعال روی آورد.
وی  در ادامه سخنرانی همچنین  گفت: از طرفی مسیحیت نیز عشق و احترام به پیروان دیگر ادیان را سرلوحه عمل خود قرار داده و حرص، طمع و دنیای پرستی را نکوهش می کند، بنابراین، می توان به خوبی متوجه شد که ادیان الهی و به ویژه دین اسلام و مسحیت ارتدوکس با اشتراکاتی که در تعلیمات و آموزه های دینی دارند، می توانند از طریق ایجاد زندگی مسالمت آمیز درجوامع بشری، انسان را از بحران های مختلفی همچون بحران مالی، اخلاقی و خلاء ایجاد شده در روابط انسانی، رهایی بخشند.
این استاد یونانی، وظیفه اندیشمندان حوزه دین در عصر حاضر را مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: ادیان الهی و اندیشمندان حوزه دین بویژه دین اسلام و مسیحیت ارتدوکس می توانند با برگزاری جلسات هم اندیشی و گفت وگو، مشترکات این دو مذهب را برای همگان روشن و زمینه را برای ایجاد صلح جهانی، برقراری عدالت اجتماعی و رهایی از بحران مالی که یکی از مهمترین مشکلات عصر حاضر است،  فراهم کنند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.