برگزاری جشنواره امام ‌رضاع در ۴۸ کشور

هنر > جشنواره– گروه ادب و هنر- احمد افشار:
جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که همه‌ساله از ۲۸شهریور تا هفت مهر‌ماه همزمان با دهه کرامت در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، امسال در دهمین دوره قرار است با ۲۵۳ برنامه فرهنگی در ۴۸کشور خارجی و ۳۱ استان داخلی به‌طور همزمان برگزار شود.

سیدجواد جعفری، دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه ویژه‌‌برنامه‌های جشنواره در قم و مشهد مقدس برگزار خواهد شد گفت: این جشنواره اساسا یک جشنواره فرهنگی و هنری است و عمده برنامه‌هایی که دنبال می‌کند، با بهره‌گیری از قالب‌ها و ظرفیت‌های هنری کشور است که هر سال در دهه کرامت در کل کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) ۶۷برنامه برای داخل کشور و ۱۸۶برنامه برای خارج از کشور در قالب‌های هنری، سینمایی، علمی و پژوهشی، مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال پیش‌بینی شده که تاکنون بااستقبال خوب اصحاب هنر در داخل و خارج کشور مواجه شده است.

جعفری همچنین عنوان کرد: امسال خوشبختانه توانستیم محصولات تولیدی ۹دوره گذشته را در قالب یک بسته نمایشگاهی آماده و به ۱۰ استان کشور ارسال کنیم و با کمک خود استان‌ها هفته‌های فرهنگ رضوی برگزار شد.وی با اشاره به نقش کودک و نوجوان جشنواره افزود: با هدایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی استان‌های کشور، آثار مرتبط با آنها در بخش‌های مختلف تولید و به هشت استان کشور ارسال شد که پس از داوری، برگزیدگان آنها هم معرفی می‌شوند.

میزبانی ۳۱ استان از رقابت‌های بخش اصلی جشنواره

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) با بیان اینکه طراحی جشنواره به‌گونه‌ای است که در همه استان‌ها یک بخش از جشنواره میزبانی می‌شود افزود: در رقابت‌های بخش اصلی جشنواره، شاخه‌های فرهنگی، هنری و علمی و پژوهشی به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که هر یک از برنامه‌ها در یک استان برگزار ‌شود و در نهایت ۹۰۰ نفر از برگزیدگان رشته‌های مختلف شرکت‌کننده در داخل و خارج کشور، در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.

موضوع دفاع‌مقدس، کانون اصلی جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین به همزمانی برگزاری جشنواره امسال با ایام دفاع‌مقدس گفت: به‌خاطر همزمانی دهه کرامت با هفته دفاع‌مقدس، برنامه‌های پرمحتوایی برای مسیر تاریخی حرکت امام‌هشتم(ع) از شلمچه که مرز و دروازه ورودی آن حضرت به خاک ایران تا سرخس درنظر گرفته شده است و برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدای دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد. درواقع موضوع «دفاع‌مقدس» کانون اصلی جشنواره خواهد بود.

جایزه ادبی هشت با محوریت بررسی حضور معنوی امام‌رضاع

جعفری با اشاره به برنامه‌های حوزه ادب و هنر جشنواره افزود: در حوزه ادبیات، جایزه ادبی هشت با محوریت بررسی حضور معنوی امام‌رضا(ع) در هشت سال دفاع‌مقدس، از سوی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، در دو بخش داستان کوتاه و خاطره به میزبانی تهران برپا خواهد شد. در حوزه سینما نیز هفتمین دوره جشنواره فیلمنامه و فیلم مستند رضوی در راستای تکریم و ترویج «فرهنگ رضوی» در تهران، جشنواره پویانمایی رضوی در گلستان و جشنواره نماهنگ رضوی در لرستان برگزار خواهد شد. همچنین در حوزه شعر، جشنواره شعر رضوی در کرمان، جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در خوزستان، جشنواره شعر رضوی کردی در کردستان و جشنواره شعر رضوی ترکی در استان آذربایجان غربی برپا خواهد شد.

تجلیل از هشت شخصیت علمی و فرهنگی در بخش بین‌الملل

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) با بیان اینکه بخش بین‌الملل امسال از رشد کمی و کیفی خوبی برخوردار بوده است گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امسال قرار است ۴۰نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی بخش بین‌الملل که در حوزه معارف رضوی خدمات برجسته‌ای انجام داده‌اند به ایران دعوت شوند. ضمن اینکه در ۴۸کشور، این جشنواره، برنامه خواهد داشت و فیلمنامه‌هایی هم که در ۹دوره قبل جشنواره در زمینه فرهنگ رضوی تولید شده است، در این کشورها به نمایش درخواهدآمد؛ ضمن اینکه از هشت شخصیت بین‌المللی نیز به‌عنوان چهره‌های فرهیخته تجلیل به عمل می‌آید.

تدوین دانشنامه امام رضا(ع) و صحیفه رضویه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های امسال جشنواره ترجمه صحیفه رضویه به زبان فارسی و انگلیسی است که در ایام برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد؛ ضمن اینکه دانشنامه امام‌رضا(ع) نیز در دست تهیه قرار گرفته و مأخذیابی آن به اتمام رسیده و کار تدوین دانشنامه نیز آغاز شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.