برگزاری جشنواره تئاتر در هفت استان کشور

 به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری نمایش”به دهکده ی جهانی خوش آومدی پینوکیو” به کارگردانی مسعود موسوی در مورخ دوشنبه دوم مرداد ساعت ۱۷ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار می شود. این نشست با حضور تمامی عوامل نمایش برپا می شود و پس از آن خبرنگاران و عکاسان حاضر در جلسه به تماشای نمایش می نشینند.

 

داریوش رعیت نویسنده و عبدالحی شماسی دراماتورژ این اثرهستند. محسن بابایی، معین عشاقی، شاهین علایی نژاد، پرستو کرمی، حسام منظور و مسعود موسوی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. فرشاد منظوفی نیا طراح صحنه، زری کریمی و مسعود موسوی طراحان لباس، محمدرضا چاپاریان طراح نور،  پویا موسوی دستیار کارگردان، ثمین تحویلداری منشی صحنه، غلامرضا صفرزاده و ندا محسنی مدیران صحنه این نمایش هستند.

 

نمایش ” به دهکده جهانی خوش آومدی پینوکیو” از ۱۸ تیر ماه ۹۱ هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه‌ی تئاتر شهر روی صحنه می رود. 


اجرای نمایش آبی “مار و پله” در باغ هنر آغاز شد

 

نمایش آبی”مار و پله” با دراماتورژی و کارگردانی ندا شاهرخی، اجراهای خود را از جمعه ۳۰ تیر ماه، در استخر شمال غربی محوطه باغ هنر آغاز کرد. 

 

در ادامه طرح نمایش های آبی که سال گذشته با حمایت مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، در راستای توسعه برنامه های فرهنگی و هنری و به منظور بهره برداری حداکثری از فضاها و امکانات باغ هنر و همچنین برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی با مخاطبان خاص و عام تهیه و اجرایی شد، نمایش آبی “ماروپله” نیز اجراهای خود را از جمعه ۳۰ تیرماه به مدت ۲۰ شب، در استخر شمال غربی محوطه باغ هنر آغاز کرد.این نمایش، بر پایه بازی مار و پله و با مشارکت مستقیم تماشاگران در کنترل و هدایت سه کاراکتر اتللو، هملت و لیدی مکبث که هر سه بروی صفحه مار و پله ای که درون استخر وجود دارد، شکل می گیرد. 


اجرای نمایش های محیطی و آبی، که سال گذشته برای نخستین بار در ایران با نمایش آبی”مکبث” به کارگردانی بهروز پناهنده آغاز شد، استقبال کم نظیر علاقمندان و مخاطبان را نیز به همراه داشت.
از دیگر عوامل این نمایش ۳۰ دقیقه ای که با توجه به ساختار و نوع مشارکت تماشاگران تا مدت زمان ۶۰ دقیقه نیز متغییر خواهد بود، می توان به عادل چراغی طراح گریم، صحنه و لباس، نسیم احمد پور دستیار کارگردان و مهدی سربازی روابط عمومی اشاره کرد.

 

نمایش ” مار و پله ” هر روز به استثناء شنبه ها، از ساعت ۲۱ در استخر شمال غربی باغ هنر پذیرای علاقمندان به هنرهای نمایشی است.

 

اجرای ویژه”کلکسیون” برای هنرمندان

 

نمایش”کلکسیون” در یک اجرای ویژه، روز شنبه ۳۱ تیرماه میزبان هنرمندان است. نمایش”کلکسیون” نوشته ساناز اسدی و به کارگردانی سرور عرب پور در یک اجرای ویژه شنبه ۳۱ تیرماه برای هنرمندان روی صحنه می رود.

 

درخلاصه داستان این نمایش آمده است: کلکسیون برشی از زندگی دختری است که برای از دست ندادن نزدیکانش تلاش می کند اما…

 

مهرداد مصطفوی، سرور عرب پور، سارا علیا و محمد نوحیان در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.ا ز دیگر عوامل این نمایش می توان به حضور نعیما کرمی مشاور کارگردان، میلاد زارعی طراح صحنه، مقدی شامیریان طراح لباس، میلاد زارعی، ناصر نوری ساخت دکور، پریسا اخلاقی مدیر صحنه، احسان ضرغامی موسیقی، فهمیه صافی طراح پوستر و بروشور، عاطفه نیازی، رئوفه رستمی عکاس نیز اشاره کرد.

 

همچنین نمایش”کلکسیون” از ۱۹ تیرماه به روی صحنه رفته و تا ۲ مرداد ماه ۹۱ به اجرای خود در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران در ساعت ۱۹:۳۰ ادامه می دهد.

 

هفت استان آغازگر جشنواره تئاتر استان های کشور
 
با رایزنی، هماهنگی و تبادل نظر با مراکز استانی، مدیران استان ها، کارشناسان و همچنین مذاکرات روسای انجمن های نمایش سراسر کشور که توسط دفتر هماهنگی امور استان ها انجام شد، جشنواره تئاتر استانی کشور از ۴ شهریورماه آغاز می شود.
طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است استان ها پس از پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر جشنواره تئاتر استانی را برپا کنند.

 

استان کردستان ۴ شهریورماه آغازگر جشنواره تئاتر استانی خواهد بود و در ادامه استان هایی گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، البرز و اردبیل جشنواره را برگزار می کند. برپایی این جشنواره در استان های سراسر کشور به مدت ۴۵ روز یعنی از ۴ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه به طول می انجامد.

 


شاه آبادی: در دولت دهم هدف ما اثرگذاری هنر در جامعه است

 

معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: در دولت دهم قصد کردیم تا جهت گیری تولیدات هنری را به سمت و سویی سوق دهیم که در جامعه اثرگذار بوده و برای نسل جدید راهنما و تعیین کننده مسیر باشد.

 

شاه آبادی در نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با بیان این مطلب که حرکت هنری کشور باید از یک منظر جامع رصد شود عنوان کرد: اکنون زمان آن رسیده تا ببینیم از نظر هنری در چه جایگاهی قرار داریم زیرا انتظارات دولت از مجموعه وزارتخانه مربوط به دیدگاه های کلان نظام در عرصه فرهنگ و هنر می شود.

 

وی همچنین متذکر شد: در حال حاضر با یک نگاه به گذشته درمی یابیم که تا کنون در عرصه هنری بیش از آنکه تاثیر گذار بوده باشیم، اثر پذیر بوده و اکنون زمان آن رسیده تا المان های فرهنگی خود را تغییر دهیم. امروز به ازای هر قدمی که بر می داریم مسئول فعالیت مدیران بعد از خود خواهیم بود، زیرا این ما هستیم که با اقدامات امروز خود فضای فعالیت آینده را فراهم می کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر مدل هایی در کشور ما رواج دارد که هیچ المان اسلامی در آنها وجود ندارد. مدلی در کشور وجود دارد که با سلیقه خود مردم هم سازگار نیست. و این ما را به مصرف کننده مد تبدیل کرده است. در عرصه سیاست های فرهنگی  درگیر جشنواره ها و همایش هایی شده ایم که تبدیل به جریان تأثیرگذاری نشده اند و نتوانسته اند الگوسازی کنند و این زنگ خطری برای همه ماست.

 

معاون امور هنری اظهار کرد: یکی از مولفه های تغییر در سبک زندگی مردم، تغییر در طبقات الگو مرجع جامعه است. جایگاه و مرجعیتی که چنین طبقه ای دارد، کاملا مورد توجه دقت نسل زیر ۲۵ سال ماست.طبقات دیگری که در گذشته مرجعیت داشتند، اکنون در کنار این طبقات هستند. جامعه هنری به عنوان الگو و مرجع معرفی شده و تعیین کننده شده و حالا ما باید احساس مسئولیت کنیم.

 

شاه آبادی خاطرنشان ساخت: در دولت دهم قصد کردیم تا جهت گیری تولیدات هنری را به سمت و سویی سوق دهیم که در جامعه اثرگذار باشد و برای نسل جدید راهنما و تعیین کننده مسیر باشد.حالا باید پرسید که چقدر در این کار موفق بوده ایم.
وی افزود: کادر سازی و تربیت نیروهایی که با آرمان های انقلاب اسلامی همسویی و همخونی و همسانی بیشتری داشته باشند بسیار مهم است. باید به چنین افرادی میدان کار داد.

 

شاه آبادی با شاره به اینکه عرصه فرهنگ و هنر در بسیاری از کشورها به عنوان یک عرصه بی بدیل برای سایر عرصه ها مطرح است، گفت: در یک ساله باقی مانده از دولت دهم کانون توجه ادارات اسلامی استان ها برای شناسایی هنرمندان متعهدی قرار بگیرد که می توانند به عنوان الگو در آینده معرفی شوند. بسیاری از طرح ها ما برای شناسایی این نسل جدید از هنرمندان بوده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.