برگزاری جلسه شورای حکام آژانس با تمرکز بر موضوع ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به برگزاری جلسه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه، تاکید کرد: اطمینان از پیش بردن مباحث به گونه‌ای که بر تلاش‌ها برای احیای کامل برجام تاثیر منفی نگذارد وظیفه همه اعضای این نهاد است.

به گزارش ممتازنیوز، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش، در توییتی از برگزاری جلسه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه با تمرکز بر موضوع ایران خبر داد.

وی در این باره نوشت: جلسه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (۱۱ اسفند مصادف با اول مارس) آغاز خواهد شد. ایران بار دیگر در مرکز توجه قرار خواهد داشت.

اولیانوف  در ادامه افزود: مسئولیت مشترک همه ۳۵ عضو آن اطمینان از این است که مباحث (حتی در صورت داغ شدن) بر تلاش‌های دیپلماتیک با هدف احیای کامل برجام تاثیر منفی نگذارد.

شبکه خبری بلومبرگ نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که آمریکا به دنبال جلب حمایت کشورها برای انتقاد از ایران بر سر تشدید برنامه هسته‌ای‌اش در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این گزارش، آمریکا قرار است در جلسه آتی شورای حکام آژانس اتمی که در وین برگزار خواهد شد، حمایت دیگر کشورها برای انتقاد از ایران بابت تشدید برنامه هسته‌ایش را جلب کند.

دیپلمات‌های آمریکا روز پنج‌شنبه سندی را توزیع کردند که شکایت‌های آمریکا از ایران در آن فهرست شده بود و از ایران می‌خواست که همکاری کاملی با بازرسان آژانس اتمی داشته باشد.

این سند پیشنهادی «نگرانی عظیمی را نسبت به یافته‌های آژانس اتمی» و «نگرانی آژانس اتمی نسبت به همکاری ایران» را ابراز می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهار نظر در این باره نشد.

دو مقام اروپایی تایید کرده‌اند که این سند را دریافت کرده و در حال خواندن محتوای آن هستند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت و گویی اختصاصی با شبکه ان. اچ. کی، هشدار داد که اگر ایران و قدرت های جهانی از جمله آمریکا درباره فعالیت هسته ای ایران به توافقی نرسند، جامعه بین المللی به خاطر پیشرفت هسته ای ایران با  «شرایطی کاملا جدید»  مواجه خواهد شد

گروسی با اشاره به هشدار ایران در زمینه کاهش جدی دسترسی آژانس برای انجام دادن بازرسی هایش در ایران در پی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، گفت که  این موضوع را  «از همان ابتدا بستر جدی دانسته بود» و همین امر باعث تعجیل او برای سفر به تهران برای مذاکرات شد. 

او لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را  «شکستی جدی» برای جامعه بین المللی تلقی کرد. 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد بین المللی برای مدتی تا سه ماه، سامانه ای برای تداوم گردآوری اطلاعات با دوربین ها و دیگر تجهیزات نظارتی نصب شده در تاسیسات ایران ایجاد کرده است. 

او ادامه داد که اگر ایران و کشورهایی که در این باره نگرانی هایی دارند،  به توافقی سیاسی برسند،  آژانس قادر خواهد بود به این داده ها دسترسی داشته باشد و به خاطر متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران،  «راه دیگری» برای  گردآوری چنین اطلاعاتی وجود ندارد. 

گروسی با اشاره به روزنه ای که تا سه ماه باز است، اظهار کرد که  «فضایی برای تمامی بازیگران از جمله ایران برای ادامه دادن به مذاکراتشان وجود دارد. 

مدیرکل آژانس افزود که فکر می کند اگر هیچ توافق سیاسی ای وجود نداشته باشد، نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی،  بلکه جامعه جهانی با  «شرایطی کاملا جدید» مواجه خواهد شد. 

مجلس شورای اسلامی ایران با گذشت نزدیک به دو سال از خروج آمریکا از توافق هسته ای،  متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و تحریم های جدید از سوی این کشور و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه پیدا کردن راهکاری عمل گرایانه برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، تصویب کرد که ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. 

به موجب این اقدام،  بازرسی های آژانس در ایران محدود خواهد شد. 

علاوه بر این، پس از دیدار رافائل گروسی با مقامات ایرانی در سفری که اخیرا به تهران داشت، معاون رئیس جمهور کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک منتشر کردند.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.

 سازمان، آژانس را مطلع نمود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان “اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران” (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده اند، را از۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

 با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:

۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.