برگزاری مراسم ویژه و سنتی تعزیه در تکیه حسینیه اعظم ارمغانخانه

۲۲ آبان ،

رییس هیات امنای تکیه حسینیه اعظم ارمغانخانه گفت: مراسم ویژه و سنتی تعزیه در تکیه حسینیه اعظم ارمغانخانه امسال پرشکوه‌تر از سال‌های پیش اجرا می‌شود.

به گزارش تفسیری گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، سیروس رستمی با ذکر این مطلب، اظهار کرد: با عنایت به استقبال گسترده عزاداران و مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت از مراسم ویژه و سنتی تعزیه ارمغانخانه، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت باشکوه‌تر برگزار شدن این آیین مذهبی صورت گرفته و قرار است با عنایت ویژه آقا اباعبدالله الحسین (ع) این مراسم امسال به صورت پرشورتر برگزار شود.

وی افزود: اجرای مراسم تعزیه در این تکیه از اول محرم تا چهاردهم محرم با اجرای مجالس تعزیه شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع)، شهادت حضرت مسلم (ع) و طفلان مسلم(ع)، خروج از مدینه، شهادت عابس و شوذب ( از یاران با وفای امام )، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، مجلس شهادت حضرت قاسم، مجلس لشکر کشیدن حر، غارت خیام، شهادت حضرت رقیه و مجلس شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا صورت می‌گیرد.

رییس هیات امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه گفت: مراسم ویژه روز عاشورا بر خلاف سال‌های پیش که فقط طرف صبح برگزار می‌شد قرار است بصورت صبح و بعد از ظهر با یک برنامه‌ریزی مناسب برگزار شود.

رستمی اضافه کرد: مراسم ویژه روز عاشورا از ساعت ۹ صبح آغاز شده و تا اذان ظهر ادامه می‌یابد و پس از اقامه نماز ظهر عاشورا و صرف احسان، مجدداً مراسم تعزیه از ساعت ۳ بعد از ظهر آغاز و تا اذان مغرب ادامه خواهد یافت و نهایتاً مجلس با آتش زدن خیمه‌ها به پایان خواهد رسید.

وی با ذکر این مطلب که در دهه محرم خصوصاً روز عاشورا همه اهالی شهر ارمغانخانه آماده پذیرائی از میهمانان و عزاداران می باشند و درب همه منازل جهت احسان به عزاداران حسینی در این ایام باز است، افزود: با مشارکت خیرین قرار است علاوه بر احسان نهار و شام از سوی مردم بصورت متمرکز نیز مراسم احسان نهار با تولیت تکیه حسینی انجام شود.

رییس هیات امنای تکیه حسینی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به توسعه و ساخت تکیه حسینی اشاره کرد و افزود: عملیات توسعه تکیه حسینی از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و با مشارکت مردم و کمک‌های دولتی تا الان نزدیک به یک میلیارد تومان بها شده و هم اکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رستمی به برگزاری نمایشگاه عکس تعزیه ارمغانخانه در سال قبل اشاره کرد و گفت: سال قبل با شرکت بیش از ۳۰ نفر عکاس کشوری و استانی، سه نمایشگاه در سطح استان زنجان در شهرهای زنجان، خرمدره، خدابنده برگزار شد و هم اکنون نیز آثار عکاسان در نمایشگاه دائمی جنب تکیه دایر می‌باشد.

وی در ادامه افزود: تعزیه خوانان برتری که طی ۴۰۰ سال قبل ایفای نقش نموده‌اند از جمله میرزا سمیع سهرینی، ملاسیفعلی، میرزا حسین قلایچی، میرزاعلی نجفی، میرزامجید، میرزا جمشید، کربلائی غلامحسین دوسرانی، علی پسر قنبرباکوئی، حاج مصیب اسدی، میرزاباقر، کربلائی بهار، میرزا قهرمان، میرزا تراب اسدی و مشهد رزاق مرحوم می‌باشند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نیز تعزیه خوانان برتر کشوری به‌نام‌های حاج فیروز رستمی استاد تعزیه، کربلائی اسلام افشاری، کربلائی عیسی مرشدی، کربلائی عباس اوجاقلو، کربلائی رسول اجاقلو، کربلائی شاه حسین مقصودی، کربلائی علیرضا رستمی و دیگر عزیزان در مراسم تعزیه خوانی نقش ایفا می‌نمایند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.