برگزاری کنفرانس مخالفان سوریه در دمشق

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
همزمان با برگزاری کنفرانس نجات ملی مخالفان سوریه در دمشق، مقام‌های این کشور سرنگونی یک جنگنده بر فراز شهر حلب را تکذیب کردند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، کنفرانس نجات ملی با مشارکت ۲۰حزب و جریان مخالف داخل و در رأس آنها هیأت هماهنگی ملی و با مشارکت سفرای کشورهای چین، روسیه، ایران، الجزایر و مصر برگزار شد.در آغاز این کنفرانس رجاء الناصر مدیرکل برگزاری کنفرانس با اشاره به اینکه طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس به‌دنبال ایجاد آرامش به‌منظور گشودن راهی برای تغییر و حرکت به سوی نظامی دمکراتیک و تکثرگرا هستند، افزود: سوریه با خطرات زیادی ازجمله خطر استمرار نظام دیکتاتوری، ادامه خشونت‌ها، جنگ داخلی، دخالت مستقیم خارجی و پیامدهای زیانبار اقتصادی، اجتماعی و بشری مواجه است.

رجاء الناصر با تأکید بر ضرورت متوقف‌سازی‌ روند تبدیل سوریه به عرصه‌ای برای منازعات میان طرف‌های خارجی، خواستار توقف قتل و تخریب در کشور شد. در همین حال، عظمت گل‌محمد‌ف سفیر روسیه در دمشق، هدف اصلی حال حاضر در سوریه را متوقف‌سازی‌ خشونت‌ها چه از جانب دولت و چه از طرف گروه‌های مسلح دانست. وی با ابراز اطمینان به اینکه آغاز روند مذاکرات بدون پیش شرط تنها راه‌حل خروج از بن بست است، افزود: روسیه در تماس همیشگی با دولت سوریه به‌منظور دستیابی به راه‌حلی سیاسی بوده و در عین حال، با برخی طرف‌های بین‌المللی صاحب نفوذ در ارتباط است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس اصول اساسی فرایند سیاسی خود را تغییر دادن نظام، دوری از هرگونه تفرقه دینی و مذهبی، تأکید بر مبارزه مسالمت‌آمیز، ضرورت بازیابی نقش ملی ارتش، تلاش برای تحقق اهداف انقلاب با تکیه بر توان ذاتی ملت سوریه و حمایت از شهروندان براساس قوانین بین‌المللی اعلام کردند. از سوی دیگر و در عرصه میدانی، یک مقام رسمی سوریه سرنگونی یک جنگنده ارتش بر فراز شهر حلب را تکذیب کرد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، این مقام سوری با تکذیب این خبر، رسانه‌های خبری نقل‌کننده چنین اخباری را به‌دست داشتن در ریختن خون ملت سوریه متهم کرد. دو روز پیش رسانه‌های خبری از سرنگونی یک جنگنده ارتش سوریه بر فراز منطقه الارتاب در شهر حلب خبر داده بودند.در همین حال، یک روزنامه ترک در گزارشی درباره سوریه، هرگونه دخالت نظامی در این کشور را بعید دانست.

روزنامه تودی زمان نوشت: اگرچه تحولات داخلی سوریه رو به سوی جنگی داخلی دارد اما احتمال مداخله نظامی در این کشور بعید است. تودی زمان علت این امر را انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خستگی نظامی آمریکا از جنگ‌های پی در پی در عراق و افغانستان و شدت گرفتن خشم افکار عمومی مسلمانان از ایالات متحده دانست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.