برگزار ی کارگاه آموزرشی طرح جامع ۱۹ تیرماه

مدیر شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از برگزاری کارگاه آموزشی طرح جامع در ۱۹ تیر سال جاری در محل فرهنگسرای نیاوران خبر داد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران انوشیروان ناصر مستوفی با اعلام این خبر با اشاره  مراحل طی شده طرح های جامع و تفصیلی افزود: هدف از برگزای  این کارگاه آموزشی آشنایی مدیران شهرداری، پژوهشگران حوزه شهری و دانشجویان با مسائل اساسی طرح جامع تهران به طور راهبردی و ساختاری در توسعه عمران  شهر تهران  است.
مستوفی اظهار کرد: در این کارگاه به چهار مساله اساسی پرداخته خواهد شد  که  شامل  ارتباط طرح جامع با طرح تفصیلی، سازمان فضایی طرح جامع، مسائل مدیریتی و مالی طرح جامع و تحقق این سند است.
مستوفی با اشاره به چهار محو رمورد بحث در این نشست اظهار کرد: در قسمت سازمان فضایی طرح جامع به  ساختارها و سازمان هایی که شهر تهران بر اساس آن شکل گرفته است پرداخته خواهد شد.
در این قسمت سعی خواهد شد تا به   تقسیم بندی سیمای شهر تهران و چگونگی ساماندهی آن پرداخته شود.
مدیر شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: در قسمت مدیریت مالی نیز به الزامات درآمدهای پایدار طرح جامع پرداخته خواهد شد.
همچنین حدود تراز مالی نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
 با استفاده از این طرح می توان تکالیف شهرداری را مبتنی بر درآمد پایدار نشان داد  و لزوما  تکالیفی که طرح برای شهرداری  ایجاد می کند هزینه ای نیست ،  در مرحله بعد به مسائل مدیریتی  و چگونگی بالا رفتن کیفیت روابط در مدیریت و روان تر شدن، سریع تر و با کیفیت تر شدن کارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  
به گفته وی، در بخش تحقق طرح جامع نیز به الزامات و اهداف موجود در این طرح پرداخته خواهد شد.  
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته  بیشتر بخشنامه ها و دستورالعمل ها برای مسائل موردی و خاص بوده که اکثرا در لحظه جواب می داده افزود: برای حل این مشکل وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران تصمیم  به تهیه طرح جامع جدید برای شهر تهران گرفتند.   مستوفی اظهار کرد: نخستین گامی که برای تهیه طرح جامع جدید تهران انجام شد، امضاء توافقنامه میان وزارت مسکن، شهرسازی و شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران در سال ۸۲ بود که بر اساس آن موافقتنامه نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری تهران شکل گرفت.
این نهاد وظیفه تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی تهران را به صورت همزمان بر عهده داشت.  
مدیر شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران گفت: بر اساس  این توافقنامه در سال ۸۴  قرار داد تهیه طرح جامع به امضاء رسید و در سال‌های ۸۴ – ۸۶  طرح تهیه و در خلال سال ۸۶ نیز به تصویب شورایعالی شهر سازی و معماری ایران رسید و در فرودین سال ۸۷ به صورت رسمی توسط دبیر شورایعالی شهرسازی که معاون وزیر مسکن وقت بود ابلاغ شده و بعد از آن در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت.
مستوفی اظهار کرد: طرح  شهر تهران شامل سه لایه اصلی است که یکی از آنها طرح جامع است که از دل آن طرح های موضوعی و موضعی و طرح تفصیلی خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه  برنامه ها و طرح های موضوعی توسعه شهری تهران در ۱۸ برنامه و ۷۸ طرح به عنوان پیوست طرح جامع آمده است و در حال حاضر تعدادی از این طرح ها در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ازجمله طرح راهبردی برنامه ریزی حریم پایتخت و طرح بلند مرتبه سازی در مراحل پایانی تهیه است گفت: طرح های موضعی نیز مشتمل بر ۹ برنامه و ۴۶ طرح در پیوست طرح جامع به صراحت آمده است. 
 مدیر شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران با اشاره به اینکه طرح تفصیلی در ۷ سطح مختلف آموزشی دیده شده است اظهار کرد: این ۷ طرح شامل شامل مدیران ارشد شهرداری، مدیران میانی، کارشناسان شهرداری، کارشناسان حوزه های ستادی خارج از شهرداری، افراد فنی و حرفه‌ای، شهروندان و شورایاری‌ها می شود ./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.