بزرگترین باغ پرندگان کشور کجاست؟

۳۱فروردین۱۳،

تا کنون در کشورمان ۵۱۲ گونه پرنده شناسایی شده که قرار است تا تمامی‌این گونه‌ها در باغ پرندگان نگهداری شوند. همچنین برای نگهداری از گونه‌های پرنده دیگر کشورها نیز در باغ پرندگان تمهیداتی اندیشیده شده است.

به اعتقاد کارشناسان، باغ پرندگان بهترین فرصت برای شهروندان است تا با استفاده از این فضا بیش از قبل با طبیعت و به خصوص با پرندگان آشنا شوند.

روزنامه تهران امروز نوشت: فاز اول مجموعه ۸۶ هکتاری بزرگترین باغ پرندگان کشور، شنبه – ۷ اردیبهشت- به بهره برداری می‌‌رسد.

شرق لویزان از هفته آینده میزبان یک هزار و ۵۰۰ پرنده می‌شود اما به نقل از سید محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران قرار است این تعداد به ۷ هزار و ۵۰۰ پرنده افزایش پیدا کند بهره برداری از باغ پرندگان تجربه‌ای بی‌نظیر ، منحصر به فرد و به‌یادماندنی در کشور است، صدای آواز پرندگانی که گفته می‌شود چند سالی است به سبب آلودگی هوا تهران را ترک کرده اند تا چندی دیگر در تهران طنین انداز می‌شود و روحی تازه به کلانشهر تهران و ساکنانش می‌دهد. 

باغ پرندگان می‌تواند اقلیم فراموش شده تهران را برای ساکنان آن دوباره زنده کند و به سرمایه ای ارزشمند برای شهر تبدیل شود. ایجاد فضاهای طبیعی در شهرها از امکاناتی است که مورد نیاز شهروندان است و ایجاد جاذبه‌هایی چون باغ پرندگان می‌تواند تاثیر بسیاری در تلطیف فضای تهران داشته باشد. 

سخنگوی شهرداری تهران در این باره می‌گوید:‌ تردیدی ندارم باغ پرندگان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تهران تبدیل خواهد شد.

* فرصتی برای آشتی با طبیعت

به اعتقاد کارشناسان، باغ پرندگان بهترین فرصت برای شهروندان است تا با استفاده از این فضا بیش از قبل با طبیعت و به خصوص با پرندگان آشنا شوند. این باغ‌ها می‌توانند هم جنبه ذخیره ای برای گونه‌های مختلف پرندگان را داشته باشند و هم سبب آشنایی شهروندان با نحوه تغذیه پرندگان و شیوه زندگی آنها باشد .

در حال حاضر ۱۶ هکتار از مجموعه ۸۶ هکتاری به پرندگان «آبچری» اختصاص دارد که نمی‌توانند پرواز کنند و در قسمت جنوبی نیز شتر‌مرغ‌ها قرار دارند. عقاب‌های مجموعه به قسمت شمالی منتقل شده و کبک و بلدرچین‌ها نیز در مجموعه رها می باشند ضمن اینکه برای نگهداری از پرندگان نیز یک لانه کبوتر پیش‌بینی شده که ظرفیت زندگی ۲هزار کبوتر را داراست. 

آنگونه که سید محمد هادی ایازی می‌گوید: برای پرندگان «دشتچری» توری‌هایی ایجاد شده که ستون‌های آن برافراشته شده است. این تورها ۱۰۰ هزار متر مربع وسعت و ۵۰ متر ارتفاع دارند و پرندگان می‌توانند در این محوطه پرواز کنند که این توری‌ها در ماه‌های آینده آماده بهره برداری می گردد.

تا کنون در کشورمان ۵۱۲ گونه پرنده شناسایی شده که قرار است تا تمامی‌این گونه‌ها در باغ پرندگان نگهداری شوند. همچنین برای نگهداری از گونه‌های پرنده دیگر کشورها نیز در باغ پرندگان تمهیداتی اندیشیده شده است. 

سخنگوی شهرداری تهران در این باره می‌گوید:‌پیش بینی شده در مراسم افتتاحیه سفرای مهمان، هر کدام یک نوع از پرنده خاص کشورشان را به این مجموعه اهدا کنند تا به نام آن کشور از پرندگان نگهداری شود.

پرندگان شکاری نیز از زندگی در باغ پرندگان محروم نیستند. آنطور که سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید برای نگهداری از پرندگان شکاری تورهایی در نظر گرفته شده تا این پرندگان بتوانند در فضایی باز و راحت زندگی کنند. به نقل از ایازی در کشورمان بعضی از گونه‌های نادر پرندگان نیز شناسایی شده اند که در صورتی که شورای راهبردی دیدگاهایشان را دراین باره ارائه دهند این پرندگان نیز می‌توانند در این مجموعه نگهداری شوند.

* پرنده‌های آزاد

باغ پرندگان قرار نیست قفس وسیعی برای نگهداری از پرندگان باشد طراحی این باغ به گونه ای است که پرندگان می‌توانند آزادانه در آن پرواز کنند و به زندگی طبیعی خود ادامه دهند. در این باغ شهروندان می‌توانند تخم گذاری و نگهداری از جوجه‌های پرنده‌ها را به صورت طبیعی ملاحظه کنند.

به گفته پنداریان، در باغ پرندگان هیچ محدودیتی برای پرندگان وجود ندارد و پرندگان می‌توانند تا ارتفاع ۳۰ متری که قرار است توری نصب شود آزادانه پرواز کنند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.