بستر ارتکاب جرم قبل از ایجاد آن باید از بین برود

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت:‌ بستر ارتکاب جرم قبل از ایجاد آن باید از بین برود تا حتی تخیل و فکر ارتکاب جرم در ذهن افراد شکل نگیرد.

غلامرضا عرب گری در گفتگو با خبرنگارحقوقی قضاییممتازنیوز، با اشاره به پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: جرم، همزاد بشریت است و  رشد جرم و جنایت در جامعه باعث ایجاد بحران، کاهش اعتماد و امنیت عمومی می‌شود.
 
این حقوقدان اضافه کرد: در رویکرد قدیمی درباره جرم و وقوع آن، تلاش می‌شد با اعمال مجازات و تنبیه، جرمی اتفاق نیفتد ولی در رویکرد جدید نگاه پیشگیرانه جایگزین شده است.

وی یکی از عوامل اصلی ایجاد بزهکاری را مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و فقر دانست و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی افراد را به سمت ارتکاب به جرم سوق می‌دهد و مانع تصمیم‌گیری منطقی آنها در برابر اعمال مجرمانه می‌شود.

عرب‌گری با بیان اینکه رشد کرامت انسانی در جامعه جرایم را کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: اگر در جامعه‌ای جرم و فساد رسوخ کند آن جامعه دچار آسیب می‌شود و  به تدریج فرو می‌پاشد.

به گفته این کارشناس مسایل حقوقی با افزایش جرایم در جهان، نحوه ارتکاب به آن نیز جدید و مدرنیزه شده است و دستگاه‌ها باید جلوی رشد جرایم تازه را بگیرند.
 
انتهای پیام/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.