بستر خواهی جنسیتی عامل کاهش سن اعتیاد زنان؟

۵ سال پیش، از هر ۲۰معتاد ایرانی یک نفر زن بود اما اکنون تقریبا از هر ۱۱معتاد ، یک نفر زن است

به گزارش ممتاز نیوز، آمار ها تکان دهنده است ؛حتی فاجعه نامیدن پدیده ای که سالانه قربانیان زیادی را به کام مرگ می کشاند  و بنیان بسیاری از خانواده ها را ویران می کند نمیتواند عمق ماجرا را نشان دهد.

اعتیاد بلایی که به جان ملت ها به خصوص کشورهای آسیایی و جهان سوم افتاده است و آمارها حکایت از آن دارد که این بلای خانمان سوز در سالهای اخیر در کمین زنان نشسته و قرار است زین پس زنان را به ورطه نابودی بکشاند.

آمارهای رسمی موید  افزایش میزان اعتیاد در بین زنان کشور است، به طوری که رحمانی فضلی در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امار معتادان کشور را یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد کشور اعلام کرد که از این تعداد ۹٫۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

از آنجا که زنان از قربانیان اصلی آسیب ها و انحرافات اجتماعی به حساب می آیند و اعتیاد از مصادیق اصلی آسیب های اجتماعی است ،به همین دلیل انتظار می رود اقدمات اساسی در این زمینه صورت پذیرد.آمارها افزایش ۴ درصدی گرایش زنان به مواد مخدر را طی ۵ سال نشان می دهد . ۵ سال پیش، از هر ۲۰معتاد ایرانی یک نفر زن بوده و اکنون تقریبا از هر ۱۱معتاد ، یک نفر زن است.

اما این تمام ماحرا نیست،فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است که در گذشته سن اعتیاد زنان بالا بود و این افراد از مخدرهای سنتی استفاده می‌کردند اما امروز متوسط سن اعتیاد زنان به ۲۷ سال کاهش یافته است و عمدتا به مخدرهای صنعتی گرایش دارند

پیش از این نیز حمید صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمارها حاکی از شیوع مصرف مواد مخدر و نیز قرص های روانگردان در میان زنان و مردان و در رده های سنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال است که از این میان ۹ درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می دهد عنوان کرده بود ،این آمارها لزوم اجرای برنامه های مداخله ای در بحث پیشگیری از اعتیاد زنان را طلب می کند.صرامی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرده بودکه در  حدود ۴۵ درصد مصرف کنندگان زیر ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بین۳۰ تا ۳۹ سال سن هستند.

اما دلایل افزایش گرایش زنان به اعتیاد چیست؟

غلامرضا حسنی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد محرومیت‌های اجتماعی را یکی از دلایل گرایش زنان به اعتیاد می‌داند و اظهار می‌کند: بسترخواهی‌های جنسیتی از دیگر دلایل اعتیاد زنان است دختران  می خواهند استقلال‌طلبی خود را به نمایش بگذارند و رفتارهایی مشابه مردان انجام دهند.وی با اشاره به افزایش حضور اجتماعی زنان، می‌گوید:

اگر این حضور در حوزه‌های مختلف جهت مثبت نگیرد، الگوهای رفتار آسیبی تحت تاثیر فضاهای ناسالمی که ممکن است وجود داشته باشند، به زنان نیز انتقال می‌یابد و چون زنان جنبه‌های عاطفی قوی‌تری دارند ممکن است در این زمینه آسیب‌پذیرتر باشند بنابراین بسترهای ناسالم برای حضور اجتماعی زنان از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث گرایش زنان به مواد مخدر شود.

افزایش طول دوران تجرد در جامعه کنونی، باعث می‌شود تعامل زنان و زمینه‌های پرخطر برای حضور آنان در محیط‌های اجتماعی افزایش داشته باشد و از آنجا که مدیریت دقیقی بر روی این محیط‌ها صورت نمی‌گیرد، بستر مناسبی برای سودجویان فراهم می‌شود تا از این طریق زمینه گرایش زنان به اعتیاد فراهم شود.

با توجه به اینکه از نظر فیزیولوژیکی دختران مقاومت کمتری به مواد مخدر دارند ،تحقیقات نشان داده است که دانشجویان دختر به ویژه در ایام امتحانات به سمت مصرف مواد مخدر و قرص های روانگردان می روند.

اما نگرانی دیگری که درباره کشیده شدن دختران به سمت سیگار و مواد مخدر است شیوع شکل جدیدی از زندگی مجردی دختران است که این روزها در شهرهای بزرگ باب شده است.

دختران بعد فارغ التحصیلی از دانشگاه  در شهرهای بزرگ باقی مانده و زندگی مجردی را در پیش می گیرند،که همین دوری انان از خانواده و اینکه زنان بیش تر تحت تاثیر دوستان خود قرار می گیرد آسیب پذیر بودن آنان را افزایش می دهد.

اما با تمام این اوصاف بسیاری، جامعه آماری زنان معتاد کشور را گسترده نمی دانند.به گفته فرید براتی مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ۷ تا ۹ درصد معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و باید گفت آمار معتادان زن در کشور پایین است، یکی از دلایل این امر شرایط فرهنگی و اجتماعی است که سبب شده است به رغم افزایش ۴ درصدی زنان معتاد طی ۵ سال اخیر ، همچنان زنان و دختران جزو گروه‌های کم خطر از نظر آسیب اجتماعی اعتیاد به حساب آیند.

با تمام اوصاف واقعیت نشان از افزایش میزان اعتیاد در بین زنان کشور دارد!
منبع: پارسینه

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.