بسته پیشنهادی ایران نقطه ثقل مذاکرات ژنو

اردیبهشت ۱۴۰۳

هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: با توجه به توانایی بالای تیم مذاکره کننده تازه ایران در مذاکره با کشورهای ۱+۵، به نظر می‌رسد که کشورمان در این دور از مذاکرات بسته پیشنهادی تازهی به طرف غربی ارائه کند.

“حسن هانی‌زاده” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو، گفت: با توجه به توانایی بالای تیم مذاکره کننده تازه ایران در مذاکره با کشورهای ۱+۵ ، به نظر می‌رسد که کشورمان در این دور از مذاکرات بسته پیشنهادی تازهی به طرف غربی ارائه کند.
 
وی در رابطه با جزئیات این بسته پیشنهادی اظهار داشت: در این‌ باره به مسئله ضرورت اعتراف کشورهای عضو گروه ۱+۵ به حقوق هسته‌ای ایران در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران از یک سو و لغو تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه کشورمان در چارچوب بسته پیشنهادی تازه ایران به طرف غربی از سوی دیگر اشاره کرد.

این در حالی است که “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود “آنچه ما نیاز داریم مجموعه‌ای از پیشنهادات از جانب ایران است.”

جان کری این جمله را در حالی به کار برد که پیش از آن “محمدجواد ظریف” گفته بود بسته پیشنهادی قبلی کشورهای ۵+۱ به تاریخ پیوسته است.

هانی‌زاده در پایان با بیان اینکه اگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ در قبال بسته پیشنهادی ایران از حسن‌نیت نشان دهند، می‌توان به آینده مذاکرات امیدوار بود، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت چنانچه کارشکنی‌ها در این دور از مذاکرات از سوی آمریکا ادامه خواهد یافت، نمی‌توان نتیجه مطلوبی را برای آنها متصور شد.

گفتنی است پس از اظهار نظر ظریف، برخی از وزرای کشورهای عضو ۱+۵ در اظهاراتی خواستار بسته پیشنهادی جدید ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات شدند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که پیش از این نیز کشورهای غربی تمایل داشتند، ایران پیشنهادات آنها را عملی کند. گرچه برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند ۱+۵ به‌دنبال ارائه بسته پیشنهادی جدیدی است تا بتواند با دست پر در مذاکرات ژنو روبه‌روی کشورمان بنشینند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.