بسته پیشنهادی ترکیه فدرال آماده شد

جنبش تغییر ترکیه (TDH) بر اساس نظریات مصطفی ساری گُل یک بسته پیشنهادی برای تغییر ساختار سیاسی این کشور آماده کرد.
 
به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه صباح، جنبش تغییر ترکیه (TDH) بر اساس نظریات مصطفی ساری گُل یک بسته پیشنهادی برای تغییر ساختار سیاسی این کشور آماده کرد.

در این بسته پیشنهادی که هنوز به ارگان های رسمی و حکومتی ترکیه همچون دولت، مجلس ملی، نهاد ریاست جمهوری و دادگاه قانون اساسی ارائه نشده آمده است:” در شرایطی که پس از سی سال مبارزه با ترور و ناآرامی، هنوز هم موضوع کُردها و پ.ک.ک اصلی ترین معضل این کشور است می توان به راحتی با تغییر ساختار سیاسی ترکیه این مانع بزرگ را پشت سر گذاشت. چرا باید در کشوری همچون ایالات متحره آمریکا یا نظام فدرالی آلمان، موضوع حکومت داری به شیوه ایالتی میسر باشد اما ایجاد چنین ساختاری در ترکیه مایه ترس و تهدید باشد؟ اگر کُردها برادران ما هستند، بگذاریم با خیال راحت ایالت خود را به وجود بیاورند و عین همین حق را به گرجی ها و دیگران نیز بدهیم و ترکیه را به شکل مجموعه ای از ایالت ها یا مجموعه ای از دولت های نیمه مستقل اداره کنیم.”

گفتنی است جنبش تغییر ترکیه (TDH) نام یک محفل سیاسی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی و با هدف ایجاد حزبی منشعب شده از حزب جمهوری خلق و به ابتکار مصطفی ساری گُل تاسیس شد. اما وی بعدها و با روی کارآمدن کمال قلچداراوغلو  اعلام کرد به خاطر آن که شانس دیگری برای تغییر و تحول به حزب جمهوری خلق بدهد، از تاسیس حزب جدید منصرف شده است.

ساری گُل در حال حاضر شهردار شهرستان شیشلی در استان استانبول است و در یکی از  نظرسنجی های اخیر نام وی با رای بیست و نه و سه دهم درصد پس از رجب طیب اردوغان به عنوان دومین رهبر سیاسی  محبوب ترکیه مطرح شد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.