بسیاری از ژنهای تنظیم کننده آهن با بروز سرطان سینه مرتبط می باشند

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

پژوهشگران علوم پزشکی ۱۶ ژن را کشف کردند که همگی در سوخت و ساز آهن نقش دارند و می تواند نسبت به شیوه های استاندارد ، پیش بینی بهتری در مورد خطر بروز سرطان سینه ارایه کنند.

پژوهشگران علوم پزشکی ۱۶ ژن را کشف کردند که همگی در سوخت و ساز آهن نقش دارند و می تواند نسبت به شیوه های استاندارد ، پیش بینی بهتری در مورد خطر بروز سرطان سینه ارایه کنند. این کشف دانشمندان را یک گام به پیش بینی بهتر این که کدام بیماران بیشترین شانس را برای زنده ماندن دارند، نزدیک تر می کند.

شایعترین محل بروز سرطان در زنان مربوط به پستان می باشد به طوری که اولین عامل مرگ ناشی از سرطان در آمریکا همین سرطان است.

مرگ ناشی از این نوع سرطان در سنین ۴۰ تا ۴۴ سالگی بیشتر از مرگهای ناشی از علل دیگر است. در ایالت متحده از هر ۹ زن یک نفر در طول عمرش دچار سرطان سینه می گردد و ۳۱ این زنان در اثر این بیماری می میرند؛ یعنی سالانه بیش از ۴۴ هزار نفر از زنان در آمریکا در اثر این نوع سرطان می میرند.

به سبب همین آمار مرگ و میر بالاست که در مورد روشهای تشخیصی و درمانی این بیماری مطالعات دقیق تری صورت گرفته است. تشخیص سریع و زودهنگام سرطان سینه به طور چشمگیری از میزان مرگ و میر آن کاسته است.

محققان ۶۱ ژن دخیل در تنظیم آهن را بررسی کردند تا ببینند چه تعداد از آنها با پیش بینی سرطان سینه مرتبط می باشند و دریافتند تقریبا نیمی از آنها چنین نقشی دارند.

‘فرانک تورتی’ مدیر مرکز منسجم سرطان و مجری این طرح گفت: ژنهای فروپورتین و هپسیدین فقط در تنظیم آهن نقش ندارند بلکه در سرطان سینه نیز موثرهستند.

بسیاری از ژنهای تنظیم کننده آهن با بروز سرطان سینه مرتبط می باشند. این ۱۶ ژن کشف شده ارزشمندترین اطلاعات را به پزشکان می دهند.

محققان در این گروه ۱۶ ژنی موسوم به ‘نشان ژن تنظیم کننده آهن’ دریافتند چندین جفت موسوم به ‘دوتایی ها’ با همکاری یکدیگر آهن را در سلول تنظیم می کنند.

فروپورتین و هپسیدین ژن دوتایی اصلی که این دانشمندان یافتند خروج آهن از سلول را کنترل می کنند.اکنون آنها دریافتند یک جفت ژنی دیگر که واردات آهن را به سلول کنترل می کنند موسوم به گیرنده ترسفرین و HFE نیز اهمیت بسزایی در بروز سرطان سینه دارند.

شناخت این که چگونه تغییرات در این روابط، پیش بینی سرطان سینه را تحت تاثیر قرار می دهد موضوعی است که این پژوهشگران قصد دارند در آینده بر روی آن تحقیق کنند.

لازم به ذکر است مردان نیز می توانند حامل ژن سرطان سینه باشند.

تیم تحقیقاتی “مری دیلی” از مرکز سرطان “فاکس چیز” در فیلادلفیا در تازه ترین تحقیقات خود نشان دادند که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردانی که حامل ژن این سرطان می باشند در حدود ۷ برابر نسبت به مردان عادی است.

این دانشمند در این خصوص اظهار داشت: “بیشتر مردم تصور می کنند که سرطانهای تخمدان و سینه مخصوص زنان می باشند. این در حالی است که ژنهای این سرطانها می توانند از طرف خانواده پدری هم به ارث برسند.”

این دانشمندان پس از ملاحظه چند مورد سرطان سینه در مردان مطالعاتی را در این زمینه آغاز و آزمایشاتی را روی پدران، پسران و برادران زنان حامل ژن سرطان سینه انجام دادند.

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطانها در بین زنان آمریکایی است. به طوری که بیش از ۱۷۸ هزار مورد تازه و بیش از ۴۰ هزار مرگ ناشی از این سرطان در سال جاری در آمریکا به ثبت رسیده است.

این درحالی است که مردان نیز از بیماری متاثر می شوند. به طوری که در سال ۲۰۰۷ در حدود ۲ هزار و ۳۰ مورد سرطان سینه در بین مردان برآورد شده است که این رقم برابر با حدود یک درصد از تمام موارد سرطانهای سینه در آمریکا است. از میان این مردان در حدود ۴۵۰ مورد مبتلا به نوع وخیم سرطان می باشند.

دو ژن BRCA-1 و BRCA-2 عامل ژنتیکی ابتلا به سرطان سینه می باشند. در مردان این ژنها خطر نرمال ابتلا به سرطان پروستات را دو برابر، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را سه برابر و خطر ابتلا به سرطان سینه را ۷ برابر می کنند.

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا زنان به سرطان پستان را افزایش دهد :

سن :
خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن زنان بالا می رود بیشتر موارد سر طان ، در زنان بالای ۵۰ سال رخ می دهد .

نژاد و قومیت :
اگر چه زنان سفید پوست بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند ولی مرگ ومیر ناشی از سرطان پستان در زنان سیاه پوست بیشتر رخ می دهد. دلایل اختلاف بقا نامشخص است و احتمالا به فاکتورهای بیولوژیکی و اجتماعی اقتصادی مربوط می شوند.

تاریخچه فردی :
زنانی که سرطان پستان در یک سینه دارند شانس ابتلا به سرطان پستان ثانویه در پستان متقابل، بین ۱ تا ۲% است .

عوامل ژنتیکی :
جهش ژن های ۱ یا ۲(BRCA1 یا BRCA2) افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را منجر می گردند. برای شناسایی جهش ژن ها از آزمایش خون (آزمایش ژنتیکی ) استفاده می گردد. این آزمایشات فقط برای اشخاصی که مشاوره ژنتیکی انجام داده اند پیشنهاد می گردد. مردان خانواده ممکن است حامل ژن های جهش یافته باشند . سرطان پستان در اعضای مرد خانواده بطور مشخصی خطر وجود ژن سرطان پستان را افزایش می دهد . محققین تخمین زده اند که سرطان های پستان با منشاء ارثی، فقط ۵ تا ۱۰ درصد از تمام سرطان های پستان را تشکیل می دهد . بعلاوه BRCA1 و BRCA2 ، ژنهای دیگری نیز وجود دارند که کمتر در ابتلای سرطان پستان نقش دارند. اگر زنان متوجه جهش ژنی شوند می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را کاهش دهند . برای اطلاعات بیشتر ژنتیک سرطان پستان را مطالعه کنید.

تاریخچه فردی سرطان تخمدان :
سوابق سرطان تخمدان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد . ژن جهش یافته سرطان پستان مانند BRCA1 و BRCA2 بطور وسیعی خطر ابتلا به سرطانهای پستان و تخمدان را افزایش می دهد.

مصرف استروژن و پروژسترون:
استروژن و پروژسترون هورمون هایی می باشند که درزنان رشد مشخصه های ثانویه جنسی (مانند رشد سینه) وبارداری را کنترل می کنند. تولید این دو هورمون در زمان یائسگی درزنان کاهش می یابد . مصرف طولانی مدت این هورمون ها، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

· زنانی که اولین قاعدگی آنان قبل از ۱۱ یا ۱۲ سالگی باشد و یا زنانی که یائسگی آنان بعد از ۵۵ سالگی باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان می باشند. زیرا سلولهای پستان برای مدت طولانی تری در معرض استروژن و پروژسترون قرار گرفته اند .

زنانی که اولین بارداری آنها بعد از سن ۳۵ سالگی و یا زنانی که هرگز بارداری کامل تجربه نکرده اند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالاتر است . احتمالا بارداری، زنان را در مقابل سرطان پستان محافظت می کند زیراسلولهای پستانی درفاز نهایی بلوغ تکمیل می گردند.

·برداشتن تخمدان که منبعی برای تولید استروژن و پروژسترون است ، بطور واضحی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. این عمل جراحی برداشتن تخمدان[۱] نامیده می گردد . بعضی از زنانی که بطور ارثی جهش ژنی دارند به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان این عمل جراحی را انجام می دهند .

درمان های هورمونی جایگزین پس از یائسگی:
مصرف اخیر (پنج سال قبل ) و مصرف طولانی مدت (چندین سال یا بیشتر)هورمون پس از یائسگی، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد . در حقیقت سرطان پستان با کاهش مصرف داروها کاهش یافته است .

قرص های ضد بارداری:
ارتباط واضحی بین مصرف این قرص ها و ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.

رشد غیر معمول پستان :
غیرطبیعی بودن (اما نه سرطانی بودن) سلولها در بیوپسی پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد .

LCIS :
همانطور که در بررسی اجمالی سرطان پستان توضیح داده شد این بیماری توسط سلولهای غیر طبیعی در لوب ها یا غدد پستان بروز می کند . LCIS خطر ابتلا به سرطان پستان تهاجمی را افزایش می دهد . بهترین روش کنترل این بیماری مراجعه به پزشک مراجعه است .

سبک زندگی:

مطالعات نشان می دهند که سبک های مختلف زندگی ممکن است در ابتلا به سرطان پستان نقش داشته باشد.

•مطالعات اخیر نشان می دهد که زنان یائسه ایی که چاق می باشند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها افزایش می یابد.
•ورزش سطح هورمون را کاهش داده و متابولیسم را تغییر می دهد و منجر به افزایش سیستم ایمنی می گردد. افزایش فعالیت های فیزیکی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.
• مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

پرتونگاری :

دوز بسیار پرتونگاری ( مانند اشعه ایکس و برنزه کردن ) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. میزان پرتودریافتی در ماموگرافی در طی یک سال، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد و فواید انجام این روش بیشتر از خطرات احتمالی آن است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.