بشار اسد: آماده مقابله با جنگ فراگیر هستیم

منابع سیاسی مطلع و بلندپایه که در دیدار کوفی عنان و بشار اسد (۲۹ می) در دمشق حاضر بودند، برخی از جزئیات گفت‌وگوی دو طرف را منتشر کردند.

به گفته این منابع، بشار اسد در این دیدار به کوفی عنان تاکید کرد که کشورش دیگر امتیازی به جامعه بین‌المللی نمی‌دهد و او اوضاع نظامی را در ابتدای ماه گذشته به سود سوریه تمام کرده است.

وی تاکید کرده است که اگر لازم باشد، کار را در ۲۴ ساعت یکسره می‌کند اما هنوز در برابر فشار فرماندهان برای پیاده کردن نیروهای ویژه برای یکسره کردن وضعیت به صورت نهایی مقاومت می‌کند و کشورهای بزرگ باید به ناتوانی خود برای رویارویی با سوریه اقرار کنند زیرا جامعه جهانی بخوبی می‌داند که سوریه چه امکانی دارد و می‌تواند طی چند ساعت فقط چند ساعت با اصابت اولین گلوله به دمشق چه کار بکند.

این در حالی است که در دو روز گذشته آمریکا موجی از تهدید نظامی علیه سوریه را مطرح کرد. مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز مدعی شد که وی آماده اقدام نظامی علیه سوریه است هر چند که این اقدام با خطرات زیادی روبه‌روست.

پس از این نروژف استرالیا و فرانسه از این موضع استقبال کردند و پاریس اعلام کرد که چنین اقدام دور از انتظار نیست.

روسیه در مقابل، بلافاصله موضعی قاطعانه گرفت و تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد شورای امنیتی در سوریه دخالت نظامی کند. پس از این هم مسکو بارها در این خصوص به کشورهای غربی هشدار داد.

منابع سیاسی در ادامه اعلام کردند، بشار اسد در این دیدار، چند بار سخن کوفی عنان را قطع کرد و از کسانی که آنجا بودند خواست تا قلم و کاغذ برای عنان بیاورند تا عنان آنچه اسد می‌گوید، یادداشت کند و موبه‌مو به طرف‌های غربی منتقل کند.

به گزارش دام‌پرس، اسد گفت که سوریه برای رویارویی نظامی فراگیر کاملا آماده است و دمشق زلزله‌ای در دنیا به پا خواهد کرد و هیچ نظام توطئه‌ کننده‌ای علیه سوریه از زلزله خاورمیانه در امان نخواهد بود.

وی همچنین از عنان خواسته است که به سران قطر و عربستان اعلام کند که بازی سیاسی-رسانه‌ای با سوریه برای آنان سودی ندارد و او تا این لحظه قبول نکرده است که گروهک‌های اطلاعاتی را برای ورود به جنگ فرسایشی بلندمدت با ریاض و دوحه اعزام بشوند.

منابع مذکور که در این دیدار حاضر بودند اعلام کردند که بشار اسد در پاسخ به این سخن کوفی عنان که با وجود ۳۰۰ ناظر و باقی ماندن اوضاع به این صورت، به معنای رفتن مسئله به شورای امنیت و اعلام شکست طرح عنان است، تاکید کرد که بهتر است عنان این کار را بکند و شورای امنیت هم ناظران را بیرون بکشد و نیروهای سوریه هم به جای قبلی خود بازگردند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.