بعد از گذشت ۲۶ سال/ اوکراینی ها خواهان بازگشت به منطقه حادثه زده چرنوبیل شدند

به گزارش ایرنا، روزنامه ‘سودنیا’ چاپ کی یف روز دوشنبه نوشت: گروهی از اوکراینی ها در نامه ای به نخست وزیر اوکراین خواستار بازگشت به سرزمین آباء واجدای خود و محل زندگی سابق شان در شهر رادیوآکتیوی شده چرنوبیل هستند.

روزنامه اوکراینی با اشاره به اینکه ۳۵ نفر نامه به ‘نیکلای آزاروف’ نخست وزیر اوکراین را امضا کرده اند، نوشت: به گفته امضا کنندگان نامه، صدها نفر خواهان بازگشت به خانه و کاشانه خود در محدوده پیرامون نیروگاه هسته ای حادثه دیده چرنوبیل هستند.

نیروگاه اتمی چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۸۵۱۳) بر اثر وقوع دو انفجار در راکتور شماره چهار این نیروگاه منهدم شد.

پس از این فاجعه شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در ۱۲۰ کیلومتری ‘کی یف’ پایتخت اوکراین به منطقه ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

روزنامه اوکراینی در ادامه گزارش خود نوشت: امضا کنندگان نامه به نخست وزیر اوکراین از مسئولان این کشور خواسته اند تا منطقه چرنوبیل دیگر منطقه آلوده شناخته نشود.

یکی از امضا کنندگان بازنشسته ای بنام ‘میکلا’ به روزنامه اوکراینی گفت که آپارتمانش در مرکز شهر چرنوبیل واقع شده است و می خواهد به خانه خود بازگردد و تهدید سلامتی اش به دلیل تشعشعات رادیوآکتیو نیز به خودش مربوط می شود.

شهر متروکه چرنوبیل پس از حادثه انفجار نیروگاه هسته ای شهر متروکه اعلام شده است و از سال گذشته گردشگران برای دیدن آن اجازه یافته اند.

سانحه نیروگاه هسته ای چرنوبیل صدها قربانی به همراه داشته است و بر اثر این حادثه ۱۷کشور اروپایی، ۱۰ درصد خاک اوکراین، ۲۳درصد قلمرو بلاروس و حدود دو درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۵۰۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.