بـاز هـم فیــلم٣٠٠ ؛ بـاز هـم دروغ

گردآوری توسط گروه خبرها ممتازنیوز

صفحه اصلی » بین الملل , مطالب برگزیده پایگاه اینترنتی » بـاز هـم فیــلم٣٠٠ ؛ بـاز هـم دروغ

خشایارشاه - فیلم تازه سیصد

برپایه‌ی خبری که به تازگی در بعضی تارنماهای خبری خارجی همچون «Guardian» انتشار یافته، بنا بر آن است، به‌زودی نسخه‌ی تازه‌ای از فیلم ننگین ۳۰۰ روانه‌ی سینماهای خارجی شود، فیلمی که این‌بار نام «۳۰۰، خیزش امپراتوری» بر خود گرفته و به‌‌دروغ نبرد  ایران و یونان را به تصویر می‌کشد، نبردی که به شکست سپاهیان ایران و بازگشت خشایارشا به میهن می‌انجامد.

این فیلم قرار است نبردهای «سالامیس»، «ترموبیل» و جنگ میان امپراتوری ایران و یونان باستان  سال ۴۸۰ پیش از میلاد را بازگو ‌کند. «۳۰۰، خیزش امپراتوری» که به تازگی تبلیغاتش را در بوق و کرنا کرده‌اند، برروی زندگی خشایارشا، پادشاه ایرانی، آرتمیس، ملکه‌ی «هالیکارناس» و «تمیستوکل» سردار یونانی ساخته شده است.

این فیلم ‌کسی که به گواه تاریخ، همسان‌ترین چهره را به کورش بزرگ، بنیان‌گذار جهان‌شاهی هخامنشی دارد را به نادرست، شاهی خشمگین، خودرای، خون‌خوار و نیمه‌برهنه بازشناسانده است. سازندگان فیلم خود را به فراموشی زده‌اند که خشایارشا، همان کسی است که در سنگ‌نبشته‌ای که در کوه الوند به جای گذاشت، شادی را برای مردمانش آرزو کرد، خود را پسر داریوش هخامنشی شناساند و نوشت: «خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ‌ترین خدایان است که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

همین چند سال پیش بود، دقیقا در ١۸ اسفند ۱۳۸۵ خورشیدی (۷ مارچ ۲۰۰۷) که اولین نسخه از فیلم ضد ایرانی ۳۰۰ با عنوان «آمادگی برای شکوه» ساخته شد و نقد و خشم ایرانیان را به خاطر تحریف تاریخ پرشکوه ایران برانگیخت. «۳۰۰» یک فیلم اکشن آمریکایی-اسراییلی است که قرار است تا میانه‌ی اسفندماه امسال (مارچ ٢٠١۴) برروی پرده‌ی سینماهای خارجی قرار بگیرد.

«۳۰۰، خیزش امپراتور» را کمپانی «برادران وارنر» آماده‌ی پخش کرده‌اند. «نوام مورو» کارگردان این فیلم در نشست خبری، فیلم تازه‌اش را یک «رفرنس و منبع» نامید و گفت که، چیزهای بسیار تازه‌ای در آن نهفته است.

وی گفت: «تاریخ از سوی اشخاص بازگو می‌شود. تاریخ یک روایت خط به خط از داستان نیست بلکه بازگوکننده‌ی تجسمی از یک انسان است برای همین این یک کار موضوعی است و این زیبایی کار ماست. نوشتن این فیلم‌نامه یک کار هوشمندانه بوده است. این آزادی است که به شما اجازه می‌دهد که یک چیز هیجان‌انگیز را تولید کنید. چه کسی می‌داند چه چیز درست است؟ کسی که (آن زمان) آنجا نبوده است.»

«رودریگو سان‌تورو»، بازیگر نقش خشایارشا هم دربارهٔ‌ی این فیلم می‌گوید:‌ «ساختن یک فیلم این‌چنینی یک افتخار است. این یک فیلم حماسی است.»

«نوام مورو» کارگردان «۳۰۰، خیزش یک امپراتوری» است. تهیه‌کنندگان این اثر «جیانی نوناری»، «مارک کانتون»، «زاک اسنیدر» و «بری گلدمن» می باشند. «سولیوان استپلیتون»، در نقش «تمیستوکل»، سردار یونانی، «اوا گرین» در نقش «آرتمیس»، «ملکه هالیکارناس»، «لنا هدی»، در نقش همسر «لئونیداس»، «هنس ماتسون»، در نقش «آیسخولوس»، تراژدی‌نویس یونان باستان و «رودریگو سانتورو» در نقش خشایارشا بازی می‌کنند. تهیه‌کنندگان فیلم از همکنون نماهنگی را برای تبلیغ این فیلم ضد ایرانی آماده کرده‌اند. از هم‌میهنان چشم آن داریم تا به‌هر گونه‌ای که خود روا می‌دانند در شبکه‌های اجتماعی به آگاه‌سازی بپردازند تا کسی ناآگاهانه فریفته‌ی جلوه‌های ویژه و داستان دروغین فیلم نشوند.

با روندی که سازندگان این فیلم در پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد خیال کوتاه آمدن نداشته باشند، شاید در روزی دیگر یا چند سال دیگر، اسکندر، فرنام(:لقب)، کبیر بگیرد و یورش او به ایران‌زمین و نابودی دودمان هخامنشی و به آتش کشیدن نماد تمدن ایران، دلاوری خوانده شود. بی‌گمان تا هنگامی که خودمان دست به کار نشده‌ایم، تا هنگامی که فیلم‌های خودمان شکوه ایران و راستی‌های تاریخی را به نمایش نمی‌گذارند، دیگران دست به کار نوشتن تاریخ به شیوه‌ی خودشان می‌شود. ماه مهر نزدیک است، ماه آغاز آموزش. چه اندازه برای آشنایی فرزندانمان با تاریخ ایران کار کرده‌ایم؟

ایران ویج به تمام کاربران خود پیشنهاد خرید هفته نامه امرداد را می‌دهد
 

منبع: اشکان خسرو پور ، چاپ شده در هفته‌نامه‌ی امرداد شماره‌ی ٢٩۶


ایران‌ ویج – پایگاه خبری ایران ویج » مطالب برگزیده پایگاه اینترنتی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.