بفرمایید ته چین لوبیاسبز

۰۵ تیرماه ۱۳،

از آنجا که ته چین را بسیار دوست داشتم، به عنوان اولین انتخاب سراغ یکی از برش های آن رفتم و تصمیم گرفت کمی از آن را امتحان کنم. اما اجزای تشکیل دهنده این ته چین کمی با آنچه همیشه دیده بودم، تفاوت داشت؛ عطر خاصی داشت و تکه های لوبیاسبز زیر دندان احساس می شد.شما میانه تان با ته چین لوبیاسبز چطور است؟ اگر خوب است، با «دستور آشپزی» این هفته همراه شوید.

مقدار کالری
مواد غذایی این غذا در مجموع ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن به ۱۰ برش، هر برش ۱۸۰ کیلوکالری انرژی خواهد?داشت. البته در صورت افزودن روغن اضافی، به ازای هر قاشق مرباخوری، ۴۵ کیلوکالری به مقدار انرژی آن اضافه خواهد شد.

همراه غذا
می توانید این غذا را با یک بشقاب سالاد سبزی های تازه، متشکل از سبزی هایی مانند کاهو، کلم قرمز، هویج، گوجه فرنگی و جوانه گندم میل کنید. نوشیدنی تان نیز می تواند یک لیوان دوغ کفیر باشد. به این ترتیب وعده غذایی تان از تمام گروه های غذایی تشکیل می گردد و وعده کاملی خواهدبود.

طـرز تـهـیـه
ابتدا پیاز را در ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید و لوبیا سبزی که از قبل بسیار ریز کرده اید به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، سینه مرغ ریش ریش شده را بیفزایید و زرشک را نیز در این مخلوط بریزید. بعد از چند دقیقه حرارت دادن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. به این ترتیب مایه داخل ته چین آماده خواهد شد. از طرف دیگر، برنج را آبکش کنید و در کاسه ای بزرگ بریزید سپس به آن ماست، تخم مرغ و زعفران آب شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. در مرحله آخر، در تابه ای بزرگ و دردار، یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و نصف برنج را اضافه کنید. سپس مایه گوشت و لوبیا را پهن کنید و دوباره بقیه برنج را بیفزایید. سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخته شود.

مـواد لازم (برای ۴ نفر)

برنج/۳لیوان/۵۰۰کیلوکالری

سینه مرغ پخته/۳۰۰گرم/۵۰۰کیلوکالری

تخم مرغ/۴عدد/۴۰۰کیلوکالری

ماست کم چرب/۱لیوان/۵۰کیلوکالری

لوبیاسبز/۵/۱لیوان/۳۵کیلوکالری

مرزه و ترخان/۱لیوان/۲۵کیلوکالری

پیاز/۱عدد/۲۰کیلوکالری

روغن کانولا/۳قاشق غذاخوری/۲۷۰کیلوکالری

زرشک/۱لیوان/۰کیلوکالری

زعفران دم شده/به میزان دلخواه/۰کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه /به میزان دلخواه/۰کیلوکالری

۷ راز ته چین لوبیاسبز
ته چین از غذاهای سنتی ای است که اغلب با گوشت مرغ تهیه می گردد. اما برای تهیه این غذای ایرانی باید به نکته های بسیاری توجه کرد که یکی از آنها استفاده از برنج ایرانی است.البته با اینکه بهتر است ته چین با برنج ایرانی تهیه شود، اما به سبب قیمت بالای این برنج، برنج خارجی هم می توان به کار برد ولی هنگام جوشیدن به مدت زمان بیشتری نیازمند است. به نکته های دیگری هم برای پخت ته چین باید توجه کرد:

۱. بهتر است تابه ای که برای تهیه ته چین استفاده می کنید، تفلون، پهن و با دیواره های صاف باشد تا در آوردن ته چین از آن راحت انجام شود.

۲. می توانید این غذا را هم در فر و هم روی گاز تهیه کنید. اگر آن را روی گاز می گذارید، تابه باید در داشته باشد اما در فر باید با کاغذ آلومینیوم روی غذا را بپوشانید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید. در ضمن، ظرف غذا با کف فر فاصله داشته باشد و از حرارت دوطرفه استفاده نشود.

۳. بعضی اشخاص بعد از برشته شدن یک طرف ته چین، آن را می گردانند و می گذارند تا طرف دیگر آن نیز برشته شود اما این کار به?هیچ?وجه پیشنهاد نمی شود. کافی است اجازه دهید یک طرف ته چین برشته شود.
 
۴. برای هرچه خوش طعم تر شدن ته چین به آن گلاب اضافه کنید تا عطر منحصربفردی پیدا کند.

۵. قطر ته چین اهمیت دارد و بهتر است از ۷ سانتی متر بیشتر نباشد زیرا ضخیم شدن بیش از اندازه آن، ظاهر مناسبی ایجاد نخواهدکرد.

۶. حتما زعفران دم شده به مایه برنجتان اضافه کنید. بعضی اشخاص به اشتباه در مایه ته چین فقط پودر زعفران می ریزند ولی این کار سبب می گردد رنگ ته چین چندان طلایی نشود.

۷. ته چین باید فقط با برنج تهیه شود، گذاشتن برش های سیب زمینی یا نان کف تابه و ریختن برنج روی آن به طوری که قسمت برشته ته چین نان یا سیب زمینی باشد، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

اگر اضافه وزن دارید
سعی کنید روغن کمتری برای پخت این غذا استفاده و به همراه آن یک بشقاب سبزی خوردن یا سالاد میل کنید. البته بهتر است سالادتان بدون سس و فقط با آبلیموی تازه طعم دار شده باشد.

اگر یبوست دارید
میزان سبزی و لوبیا سبز به کاررفته در این غذا را افزایش دهید. روغنی هم که مصرف می کنید، روغن زیتون باشد و قبل از خوردن غذا یک لیوان آب میل کنید. به این ترتیب مقدار فیبر دریافتی تان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر چربی خون دارید
با این غذا سبزی خوردن بخورید و برای تهیه آن ماست کم چرب انتخاب کنید. در ضمن، به ته چین کره یا روغن جامد نزنید زیرا سبب افزایش چربی خون خواهدشد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.