بقایی: عودت ۱۶میلیارد تومان داوطلبانه بود/ ترکان فکر نکند “کمیسر پلیس” است

ایران > سیاست – ممتازنیوز:
معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان در واکنش به اظهارات دیروز ترکان، گفت: تاکید می‌کنم که تا زمان مسئولیت آقای ترکان هیچ چیز در مناطق آزاد تاراج نشده است و عودت ۱۶میلیارد تومان نیز به سبب حاشیه‌سازی‌های آن داوطلبانه بود.

حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم و معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به اظهارات روز قبل اکبر ترکان مبنی بر اینکه مگر جای خوب و بد عوض شده و چه کسی باید از چه چیزی عذرخواهی کند؟ گفت: من فکر می‌کنم در دولت تازه پرداختن به مسائل حاشیه‌ای کار درستی نباشد. همه باید به دولت کمک کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت تازه کارش را آغاز کرده و باید کمک کرد تا به خوبی بتواند از عهده رفع مشکلات و وعده‌هایی که داده برآید.

وی با بیان اینکه “پرداختن به مسائل حاشیه‌ای فکر نمی‌کنم کار درستی باشد. اما با توجه به بحث‌های مطرح شده از سوی آقای ترکان لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم”، افزود: نخستا اینکه در چند پایگاه اینترنتی و برنامه زنده تلویزیونی آقای ترکان گفته‌اند که یک ساختمان به دانشگاه ایرانیان داده شده که این خبر کذب محض بوده و هیچ ساختمانی به دانشگاه ایرانیان اختصاص نیافته است و هر کسی که مدعی است، باید سند و مدرک ارائه کند.

معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم اضافه کرد: علاوه بر آن برنامه‌ای که اخیرا در رسانه‌ها انتشار یافته و آقای ترکان مدعی شده بود که ساختمانی متعلق به منطقه آزاد قشم در خیابان گاندی به نهاد ریاست جمهوری داده شده و این در حالیست که منطقه آزاد قشم هیچ ساختمانی در خیابان گاندی ندارد.

“اگر آقای ترکان مدعی چنین چیزی می باشند، موقعیت و پلاک این ساختمان را که در خیابان گاندی است، منتشر کند. به عقیده بنده نکته دوم یک طرفه به قاضی رفتن است. خانه ایرانیان با دانشگاه ایرانیان متفاوت است، آقای ترکان که سابقه طولانی مدت اداری دارند، باید تفاوت بین این دو را بداند. خانه ایرانیان تفاهم‌نامه‌ای با مناطق آزاد دارد اما اینکه مناطق آزاد تعهداتی را نسبت به خانه ایرانیان دارد و آقای ترکان مرتب این مطلب را تکرار می‌کند، خانه ایرانیان نیز تعهداتی را نسبت به مناطق آزاد دارد.

وی تصریح کرد: یکی از تعهدات خانه ایرانیان به مناطق آزاد، جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به منظور رشد و توسعه تولید در مناطق آزاد است. این نکته‌ای است که خانه ایرانیان در تفاهم‌نامه‌اش با مناطق آزاد برعهده گرفته است و خانه ایرانیان این تعهد را از طرق مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه مناطق آزاد، معرفی پکیج‌های سرمایه‌گذاری و … انجام می‌دهد.

بقایی با طرح این پرسش که “آیا جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در مناطق آزاد کار اشتباهی است و مغایر با سیاست‌های تازه آقای ترکان است؟” افزود: من تصور نمی‌کنم چنین چیزی مد نظر باشد. فکر می‌کنم آقای ترکان کلی‌گویی و وقایع‌نگاری نادرستی انجام داده است. باید حقوقی و قانونی صحبت کرد و با توجه به سابقه طویل‌المدت اداری آقای ترکان، باید مستحضر باشند که بیان مباحث مستلزم مبنای حقوقی است، و الا هر کسی می تواند هر چیزی را زیر سوال ببرد.

وی با بیان اینکه مشکل جناب آقای ترکان این است که مصوبات دولت و مناطق آزاد و قراردادها و توافقات آن را قبول ندارند؛ گویی دولت و یک عده اموالی را جابجا کرده‌اند و ایشان در نقش یک کمیسر پلیس وارد شده و در حال بازگرداندن آنهاست، به سخنان مطرح شده خود با ترکان در مراسم تودیع و معارفه اشاره و خاطرنشان کرد: البته من به آقای ترکان روز آخر که مراسم تودیع و معارفه ایشان بود، عرض کردم که آقای ترکان! با توجه به شناختی که بنده از روحیات شما پیدا کردم، خواهشمندم قبل از هرگونه پیش‌داوری در رابطه با اطلاعات منتقل شده به شما که بعضا ممکن است غلط و نادرست باشند، با اینجانب تماس بگیرید.

بقایی با بیان این مطلب که بنده آماده همکاری با آقای ترکان هستم تا در هر زمانی که اطلاعاتی غلط به ایشان داده شد، با راهنمایی‌های خود مانع از انحراف در بیانشان شوم، تصریح کرد: اکنون هم مجددآ تاکید می‌کنم هیچ مشکلی با دولت تازه نداریم و هیچ‌گونه بحث سیاسی با مشاور محترم رئیس‌جمهور نداریم و هر زمان که ایشان اراده کنند حاضر به همکاری هستیم.

وی بر همین اساس اظهار داشت: تمامی اقداماتی که در مناطق آزاد صورت می‌گیرد بر اساس مصوبات و مقررات است. ما دیوان محاسبات در مناطق آزاد مستقر کرده‌ایم. در صورتی که در قبل در مناطق آزاد دیوان محاسباتی وجود نداشته است. بنابراین تمامی مصوبات قانونی بوده و ایجاد جنجال و شبهه بر روی این مصوبات کار درستی و صحیحی نیست و در شان هیچ یک از ما نبوده. من تاکید می‌کنم که تا زمان مسئولیت جناب آقای ترکان هیچ چیز در مناطق آزاد تاراج نشده است.

بقایی در خصوص بعضی مباحث مطرح شده دربارهٔ ۱۶ میلیارد تومان نیز اظهار داشت: ۱۶ میلیارد تومان مطابق قانون و مقررات بوده که به حساب دانشگاه بین‌المللی ایرانیان که یک دانشگاه غیرانتفاعی است واریز شده است و مطابق با تمام مقررات و ضوابط است، ولی پس از اینکه ملاحظه کردیم حاشیه‌سازی‌های بسیاری پس از این انتقال صورت گرفت، این مبلغ را عودت داده و با انتشار یافتن یک نامه رسمی آن را به نهاد ریاست جمهوری برگرداندیم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با دولت توافق کرده‌اید که یک میلیارد از ۱۶ میلیارد تومان را برنگردانید و آن را برای کمک دولت به دانشگاه ایرانیان نزد خود نگه دارید، گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد. کذب محض است و دقیقا ۱۶ میلیارد تومان عودت داده شده است.

دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه عودت ۱۶ میلیارد تومان به سبب حاشیه‌سازی‌های آن داوطلبانه بود و هیچ اجباری در کار نبوده است، افزود: این هم یکی دیگر از حاشیه‌سازی‌هایی است که هیچ گاه زوری وجود نداشته، چرا که تمامی این انتقال قانونی بوده و بنا بر مصوبات است و از محل ردیف کمک‌ها بوده و هیچ مشکل قانونی نداشته است و دولت می‌تواند به تمامی نهادها کمک کند.

بقایی خاطرنشان کرد: حتی ما به تعاونی مسکن دیوان محاسبات کمک کرده‌ایم و این ردیف کمک یک ردیفی است که در اختیار نهاد به عنوان یک مجموعه فرابخشی است تا نهاد با توجه به شرایط موجود این کمک را به هر سازمانی که نیاز دارد انجام دهد. حال این مجموعه می‌تواند فرهنگی، خیریه و یا دولتی هم باشد و بیشتر این کمک به مجموعه‌هایی داده شده است که جنبه غیر انتفاعی دارد. نمونه‌اش تعاونی مسکن دیوان محاسبات که یکی از مجموعه هایی بود که درخواست کمک داشت و پس از بررسی طبق مقررات به آنها کمک نمودیم.

وی در پایان گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز معاون اجرایی آقای روحانی مشخص نشده و آیا شما هنوز در این سمت فعالیت می‌کنید؟ گفت:بنده از زمانی که نهاد ریاست جمهوری را به آقای نهاوندیان در سی‌ام مرداد تحویل دادم، خودم را در این بخش مسئول نمی‌دانم. تمامی اقدامات انجام شده بر اساس قانون است، لذا عزیزانی که با حاشیه‌نگاری هرگونه شبهه و ابهامی ایجاد می‌کنند، خواهش می‌کنم حقوقی صحبت کرده و منطق را در دستور کار قرار دهند، چرا که در غیر این صورت می‌توان هر چیزی را زیر سوال برد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.