بلاتکلیفی داوطلبان کنکور در بحبوحه شیوع کرونا/ زمان برگزاری آزمون ها مجددا بررسی می‌شود

در حالی که کمتر از چند روز به برگزاری اولین آزمون کلیدی سال ۹۹ باقی مانده است، زمزمه های تعویق این آزمون‌ها (کنکور، دکتری و کارشناسی ارشد) خبرساز شد و بحث تعویق از سوی مسئولان تصمیم گیرنده مطرح شد و داوطلبان را در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار داد. شب گذشته نیز وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت از برگزاری جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعویق زمان برگزاری آزمون ها در هفته آینده خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، درپی شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران و همچنین اعلام وضعیت قرمز در بسیاری از این شهرها زمزمه های تغییر زمان برگزاری آزمون های سراسری از جمله آزمون دکتری، کنکور و کارشناسی ارشد و همچنین آزمون های وزارت بهداشت از سوی برخی مسئولان از جمله اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قوت گرفت. البته مسئولان وزارت علوم و شخص وزیر بر برگزاری زمان اعلام شده آزمون های فوق تاکید کردند و اعلام کرده‌اند برگزاری آزمون‌ها به هیچ عنوان به تعویق نیفتاده یا لغو نمی شود به طوریکه دکتر غلامی، وزیر علوم روز سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در اظهار نظری با تاکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون های مرداد ماه به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند، گفت: چند روز پیش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع را عنوان کردم هیچ کسی در این کمیسیون موافق تاخیر یا تغییر آزمون‌ها نبود و فقط نگرانی هایی در خصوص شیوع کرونا ویروس داشتند که البته در این زمینه نیز سازمان سنجش آموزش کشور پیش بینی های لازم را انجام داده است و امیدواریم بدون مشکل این آزمون ها را برگزار کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می خواهیم که در یک فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند و آزمون های خود را ارائه دهند و در این سه ساعت حتماً خود داوطلبان رعایت خواهند کرد و ما نیز تمهیدات  لازم را از نظر دستورات بهداشتی لحاظ کرده‌ایم.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز روز شنبه این هفته در گفت وگو با ایسنا، در خصوص برخی اظهار نظرها از سوی بعضی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تغییر زمان برگزاری کنکور، اظهار کرد: این اظهارنظرها صرفا یک پیشنهاد است. چرا که اگر قرار باشد کنکور لغو شود و یا زمان آن تغییر کند، کمیسیون آموزش نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند بلکه اظهار نظرها باید در صحن علنی مجلس مطرح شود و بعد از اینکه رای مورد نیاز را کسب کرد آزمون‌ها لغو خواهند شد. بنابراین فعلا این اظهارنظرها در حد پیشنهاد کمیسیون است و اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته باید در خصوص پیشنهادهای کمیسیون آموزش مجلس جهت لغو کنکور از وزارت علوم و سازمان سنجش نیز به عنوان صاحب نظر مشورت گرفته شود و از ما بخواهند که در جلسات آنها حضور داشته باشیم. فعلا هیچ اقدامی در این زمینه ارائه نشده است و فعلا این پیشنهاد داده شده است و اگر به سازمان سنجش ارجاع داده شود ما نیز نظرات خود را ارائه می دهیم. بنابراین با یک پیشنهاد امکان لغو یک آزمون وجود ندارد. چرا که باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرد: نظر سازمان سنجش و وزارت علوم این است که آزمون ها با رعایت کامل اصول بهداشتی و تمهیدات لازم برگزار شوند چرا که سرنوشت بسیاری از داوطلبان در گرو همین آزمون است و برای آن زحمات زیادی کشیده اند. ما نمی توانیم زحمات آنها را نادیده بگیریم و اگر ما یکسال ورودی جدید نداشته باشیم بنابراین جامعه را از پذیرش تعدادی کارشناس و افراد نخبه محروم می کنیم. بنابراین باید تبعات بعد از لغو کنکور را نیز در نظر گرفت تا عدالت آموزشی زیر سوال نرود. بنابراین با رعایت اصول بهداشتی از سوی داوطلبان می توانیم این آزمون ها را برگزار کنیم و برگزاری آن نیز هیچ ضرری به داوطلبان وارد نمی کند.

زرین همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر به مردم اعلام کردند برای پیشگیری از کرونا ماسک بزنند. چند درصد از این افراد این پروتکل را رعایت می کنند؟ بنابراین نزدن ماسک می تواند موجب شیوع کرونا شود و اگر داوطلبان هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است مشکلاتی که برای مردم عادی رخ میدهد برای آنها اتفاق بیفتد.

بعد از تاکید مجدد مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم مبنی بر برگزاری آزمون های مردادماه و آزمون دکتری تیرماه در تاریخ تعیین شده، روز گذشته اظهارات رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در خصوص شیوع ویروس کرونا در استان تهران و نقش برگزاری آزمون ها از جمله آزمون های سراسری در افزایش این شیوع، مجدداً سناریوی تغییر و یا تعویق زمان برگزاری این آزمون ها قوت گرفت.

بر این اساس دکتر زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران اظهار کرد: “مساله بعدی لغو آزمون‌های هفته‌ آینده است که نگرانی زائدالوصفی را ایجاد کرده است که ۲۳ هزار نفر قرار است در آزمون سواد آموزی شرکت کنند. عدد قابل توجهی قرار است در آزمون‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند و نزدیک چهار هزار نفر قرار است هفته‌ آینده در آزمون‌های phd وزارت بهداشت شرکت کنند که برخی از آنها ممکن است تا سه روز آزمون‌هایشان به طول انجامد. در مجموع در این شرایط تهران نمی‌تواند میزبان این افراد به خصوص از استان‌های قرمز باشد . نظرمان با استاندار تهران بر این است که فعلا این آزمون‌ها تعلیق شوند”.

همچنین علیرضا وهاب زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت شب گذشته در لایو اینستاگرامی از برگزاری جلسه ای با حضور مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم در ستاد مقابله با کرونا به منظور تصمیم گیری در خصوص تعویق زمان برگزاری آزمون‌های سراسری خبرداد و اعلام کرد: این جلسه روز شنبه در ستاد برگزار می‌شود تا در خصوص تعویق زمان برگزاری آزمون سراسری از جمله آزمون دکتری تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر اینکه تعویق زمان برگزاری آزمون ها باید مجدداً بررسی شود، تاکید کرد: باید به دنبال شیوه‌ای باشیم که استرس داوطلبان کنکور و سایر آزمون‌ها دو چندان نشود و داوطلبان نگران سلامتی خود نباشند .بلاتکلیفی آنها از لحاظ روحی و روانی قابل قبول نیست و باید راهی ایمن برای برگزاری آزمون های پیدا کنیم و اگر کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه برسند آزمون ها در زمان بهتری برگزار شود حتما آن را انجام خواهیم داد.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز امروز در خصوص اظهارات شب گذشته مسئولان وزرات بهداشت مبنی بر برگزاری جلسه ای به منظور تغییر مجدد زمان برگزاری آزمون های سراسری به ایسنا گفت: هنوز در خصوص جلسه شنبه اطلاعی به سازمان سنجش آموزش کشور داده نشده است و در جریان این جلسه نیستیم و تا الان که به ما چیزی اعلام نکردند.

وی در ادامه در خصوص احتمال تعویق زمان برگزاری آزمون ها نیز تصریح کرد: در خصوص آزمونها دیشب دکتر زالی فرمانده ستا مقابله با کرونا استان تهران صحبت کردند و گفتند بهتر است برگزار نشود. بنابراین سازمان سنجش سازمان مجری است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که هفته آینده آزمون دکتری را پیش رو داریم و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه زمانی میخواد مجدد در خصوص زمان برگزاری این آزمون ها تصمیم گیری کند، گفت: فکر کنم در هفته آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد. اما در نهایت زمان برگزاری آزمون‌ها همان زمانی خواهد بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام خواهد کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس تصمیمی که ۱۶ اردیبهشت ۹۹ از طریق ستاد مقابله با کرونا اعلام شد، قرار شد آزمون دکتری ۹۹ روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پنج‌شنبه ۲ مرداد و جمعه ۳ مرداد، کنکور سراسری پنج‌شنبه ۳۰ و جمعه ۳۱ مرداد، آزمون فنی و حرفه‌ای جمعه ۱۴ شهریور و آزمون کارشناسی ناپیوسته جمعه ۱۴ شهریور برگزار شود و پیش از این نیز قرار بود آزمون دکتری روز جمعه ۹ خرداد و آزمون ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه جاری برگزار شوند.

زمزمه های تعویق مجدد زمان برگزاری آزمون های مهم در حالی شنیده می شود که دو روز پیش سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و دستورالعمل برگزاری آزمون دکتری که قرار است پنج شنبه هفته آینده برگزار شود را اعلام و تاکید کرد کارت ورود به جلسه آزمون از ۲۳ تیر ماه بر روی سایت این سازمان قراردارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه چند روز بیشتر به برگزاری اولین آزمون سراسری باقی نمانده است بیان این نوع اظهار نظرها و بعضا تغییر مداوم زمان برگزاری این آزمون ها موجب سر در گمی و بلاتکلیفی داوطلبانی خواهد شد که بیش از یک سال برای رسیدن به چنین روزی برنامه ریزی کرده اند و تبعات آن به مراتب بیشتر از نگرانی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا خواهد بود.

از طرف دیگر هم مشخص نیست که بحران شیوع کرونا کی تمام خواهد شد بنابراین داوطلبان نگران این هستند بالاخره امسال نام آنها به عنوان پذیرفته شده دانشگاه ها اعلام خواهد شد یا یک سال دیگر باید برای رسیدن به چنین روزی چشم انتظاری بکشند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.