بلایی به نام وارادت خودرو کارکرده

 بلایی به نام وارادت خودرو کارکرده

بلایی به نام وارادت خودرو کارکرده

ممتازنیوز: توانایی ساخت داخل قطعات خودرو در صنعت خودروی پاکستان به ۶۵ درصد رسیده است اما کارشناسان این صنعت می گویند ورود خودروهای دست دوم به پاکستان لطمه شدیدی به ۴۰ هزار شغل مستقیم در این کشور زده است.

گردش مالی در صنعت قطعه سازی پاکستان به بیش از ۱۴۰ میلیارد روپیه رسیده است. ۶۵ تا ۷۰ درصد خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی توسط قطعه سازان کشور پاکستان تولید می شود. تا ماه ژوئن ۲۰۱۲ تعداد کل اشتغال مستقیم در صنعت قطعه سازی پاکستان به ۱۷۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۱۶ این رقم به ۳۰۰ هزار نفر برسد. اشتغال غیر مستقیم این صنعت تا سال ۲۰۱۲ حدود ۱ میلیون ۵۳۶ هزار نفر بوده و تا سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می رسد.
از سال ۲۰۰۵ برنامه توسعه صنعت خودروی پاکستان آغاز شده است از آن به بعد محدویت هایی برای ورود خودروهای دست دوم وضع شد از جمله جلوگیری از ورود خودروهای دست دوم با عمر بالای پنج سال و وضع مالیات سنگین بر واردات خودرو بر اساس حجم موتور. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۰۹ نیز سقف عمر برای ورود خودروهای دست دوم به سه سال کاهش یافت. اما از سال ۲۰۱۰ سیاستگذاری ها جهت عکس گرفت و وارادات خودروهای دست دوم ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۰ نسبت به ۲۰۰۹ افزایش یافت و از سویی افزایش ۹۳ درصدی ارزش ین ژاپن و کاهش ۴۱ درصدی ارزش روپیه در برابر دلار صنعت قطعه سازی پاکستان را به شدت به مخاطره انداخته است.
نکته مهم این جاست که در پاکستان خودروهای تویوتا کرولا، هندا سیتی، سوزوکی مهران تولید می شوند و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ قیمت آن ۵۲ درصد افزایش داشته در حالی که خودروهای دست دوم وارداتی نظیر تویوتا پرمیو، هندا آکورد و تویوتا ویتز و سوزوکی آلتو ۸۶ درصد افزایش قیمت داشته اند. کارشناسان خودرو در پاکستان نسبت به این روند هشدار داده اند.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.