بلومبرگ: نشانه‌های نرمش در وین پدیدار شده است

یک شبکه خبری در گزارشی درباره روند جاری در مذاکرات ایران و ١+۴ برای احیای برجام تصریح کرد که تحولات و اظهارات مذاکره کنندگان حاکی از بهبود اوضاع و نرمش در وین است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، ایالات متحده و ایران به نقطه پایان دادن به اختلافات‌شان بر سر توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آن را کنار گذاشته بود. واشنگتن گفت وگوها را سازنده توصیف کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داده، آمادگی دارد در خصوص جزئیات مربوط به چگونگی احیای توافق صحبت کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: مذاکرات در وین سازنده بوده است، به این معنا که تلاش واقعی در آنجا انجام شده و قدرت های جهانی بر بازگرداندن توافق بر اساس” پایبندی در برابر پایبندی ” متمرکز شده اند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده اصلی ایران، با بیان اینکه فهم جدیدی در مذاکرات در حال شکل گیری است و ایران کار بر روی متن پیش نویس کامل برای مذاکره کنندگان را آغاز می کند، امید تازه ای را به روند روز شنبه وارد کرد.

مذاکره کنندگان که شامل اتحادیه اروپا و روسیه و چین می شود نیز گفته اند که رایزنی ها در هفته جاری ادامه می یابد. هرچند که این مذاکرات پس از حمله هفته گذشته به تاسیسات غنی سازی نطنز که گفته می شود کار اسرائیل بوده است، از خط خارج شده بود.

تهران نیز در واکنش به این اقدام که آن را تروریسم هسته ای خوانده است غنی سازی خود را تا ۶٠ درصد افزایش داد. تصمیمی که از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت.  

ایران خواهان این است که ایالات متحده صدها تحریم اعمال شده ای را که ترامپ از سال ۲۰۱۷، بعد از روی کار آمدنش علیه اقتصاد این کشور اعمال کرده، از بین ببرد. همچین تهران اصرار دارد که امریکا باید این اقدامات را پیش از موافقت ایران مبنی بر بازگشت به فعالیت های هسته ای ذیل مفاد برجام، انجام دهد. 

جیک سالیوان روز یکشنبه همچنین گفت: تحریم ها زمانی لغو می شوند که ایالات متحده به وضوح  اطمینان داشته باشد که جمهوری اسلامی غنی سازی هسته ای خود را کاهش می دهد و فعالیت های اتمی اش را به شدت محدود می کند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود ادعای روز یک شنبه روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر اینکه مقامات ارشد عربستان سعودی و ایران در حال مذاکره در بغداد برای اصلاح روابطشان هستند را یک نشانه آشکار دیگر از کاهش تنش ها دانست و افزود: این روزنامه در گزارش خود به گفته های سه مقام ناشناس استناد کرده است. به گفته جوست هیلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بحران بین المللی، گزارش های این نشست نشان می دهد که چگونه یک تغییر عمده در سیاست های ایالات متحده تحت هدایت بایدن و قصد او برای ورود مجدد به توافق هسته ای اصلی ۲۰۲۲ “سیگنال روشنی” را به عربستان سعودی مبنی بر این ارسال کرده این کشور مجبور است تقاضاهای خود در خصوص گسترش مفاد توافق هسته ای را لغو کند. 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این واقعیت، سعودی ها را متوجه کرد که آنها از همان ابتدا از حمایت دیپلماتیک ایالات متحده برخوردار نخواهند شد. اگر توافق هسته ای با موفقیت احیا شود، گفت‌وگوهای اولیه می تواند زمینه را برای رایزنی سطح بالاتر میان ایران و عربستان در مورد مسائل منطقه ای فراهم کند.

عباس عراقچی به تازگی گفت که ایران و آمریکا باید گام هایی را که هر یک از طرفین لازم است برای بازگشت به توافق ٢٠١۵ بردارند، مشخص کنند که شامل ارائه فهرستی کامل از تحریم هایی می شود که در دوران ترامپ اعمال شده است و جمهوری اسلامی تاکید دارد ایالات متحده باید آنها را لغو کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.